Rim Skrevet 6. februar 2016 Del Skrevet 6. februar 2016 Hei, jeg har ikke veldig stor greie på trådløse nettverk, men har et wifi oppsett i leiligheten med mange enheter og er veldig plaget med Zykel P8702N, flere ganger per dag mister jeg wifi signalet totalt og må resette ruteren. Jeg har oppdatert til nyeste firmware flere ganger og har resatt 100 vis av ganger. Det jeg lurer på er om noen ser noen umiddelbare problemer med oppsettet mitt. Jeg har canal digital 50Mb linje inn. Jeg har en media nettverks harddisk (Seagate central 3gb) som er koblet til Zykel P8702N med kabel. Jeg streamer serier og filmer direkte til en samsung smart tv av nyere modell. Eller via chromecast, all streaming foregår fra seagate central via plex media server som er satt opp på en mac mini som alltid står på. (trådløs tilkobling mellom mac mini og seagate central) Har omtrent 10 enheter tilkoblet nettverket på det meste: telefoner, ipader, pcer, playstation, mac mini, chromecast, tv. Det er sjelden det brukes mye nettlinje, av og til litt store nedlastninger. Det meste jeg streamer er ikke veldig krevende, filmer på maks 3-4 GB vanligvis. Før funket nettflix veldig bra men nå er det masse buffering og det kan ta flere minutter før det blir god bildekvalitet. Har en liten anelse om at plex media server lager kvalme. Men hadde aldri problemer med dette på tidligere rutere, men etter jeg fikk Zykel ruter har det blitt værre for hver uke som har gått, tror noe av det mest tilfredsstillende jeg kunne gjort i livet mitt nå er å brenne eller skyte den j.... ruteren. Men uansett, jeg er ikke veldig begavet når det gjelder nettverk så håper noen har noen tips til hva jeg kan gjøre? Vurderer å kjøpe en ny ruter. Er det kun én enhet som har problemer, eller er det flere? Er alle klientene trådløse? Vet du om de går på 2.4GHz eller 5GHz? Har du prøvd å oppdatere de trådløse driverene på klientene dine? Dersom du har problemer med en kablet enhet til seagate så er det jo tydeligvis ikke ruteren. 1 Lenke til kommentar
Mucho Skrevet 10. februar 2016 Del Skrevet 10. februar 2016 Som oftest mister jeg internet på ruteren mens wifi fungerer, noen ganger er det bare laptopen som ikke får tilgang lengre og ruter må resettes. Men i det siste har det vært laptop og tv som mister wifi (disse to er på 2,4ghz), mens resten av enhetene er på 5ghz og fungerer fortsatt på wifi. Jeg har oppdatert drivere i nettverkskortet på laptop og tv har siste firmware. Det er bare en enhet som er kablet og det er seagate medie HD som er kablet til ruteren, alt annet er via wifi. Jeg har også tenkt på å legge nettverkskabel fra mac mini (som kjører plex medie server) til seagate central HD i håp om at det skal fungere bedre! Men det innebærer en lang nettverks kabel og i utgangspunktet så skulle det være unødvendig! Takk for tips, skal kontakte canal digital og be om en ny ruter! Lenke til kommentar
Rim Skrevet 12. februar 2016 Del Skrevet 12. februar 2016 Generelt så er 2.4GHz et katastrofeområde og bør ikke brukes til noe som er viktig. Dersom enhetene som har problemer, kun støtter 2.4 så ville jeg prøvd å kjøpe 5GHz klienter og brukt de i stedet. Som sagt, test med kabel i stedet, da vet du om problemet ligger i klienter/Seagate eller ruteren. Tviler sterkt på at det er noe galt med ruteren. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 20. september 2016 Del Skrevet 20. september 2016 Andre som har problemer med at enheter tilkoblet på 2.4 GHz får forbindelse, men ikke kommer på nett? Dette skulle iflg README vært fikset i AAJX12, men skjer fortsatt hos meg etter oppgradering. Funker en stund, men slutter plutselig. Restart hjelper ikke, må resette til fabrikkinstillinger og sette opp på nytt. Lenke til kommentar
DJViking Skrevet 20. september 2016 Del Skrevet 20. september 2016 Hvor ofte kommer det oppdateringer til denne? Jeg har hatt Linksys WRT320N i flere år nå og siste firmware til den kom i 2011 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 20. september 2016 Del Skrevet 20. september 2016 Dette er en nyeste modell fra Telenor, og i starten kommer det oftere nye versjoner av SW. På gamle greier kommer det aldri, og sikkerhetshull og bugs blir ikke rettet. Slik er det med alt: Mobiltelefoner, nettbrett, TVer etc. Lenke til kommentar
DJViking Skrevet 20. september 2016 Del Skrevet 20. september 2016 Dette er en nyeste modell fra Telenor, og i starten kommer det oftere nye versjoner av SW. På gamle greier kommer det aldri, og sikkerhetshull og bugs blir ikke rettet. Slik er det med alt: Mobiltelefoner, nettbrett, TVer etc. Denne her er vel ikke "ny". Ble vel lansert for ca. 3 år siden. Lenke til kommentar
hojohansen Skrevet 2. oktober 2016 Del Skrevet 2. oktober 2016 Sliter med ustabilt nett på denne, både med kabel og wifi. Wifi detter ut hele tiden. Finner ikke ip adresse får jeg opp.. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 2. oktober 2016 Del Skrevet 2. oktober 2016 (endret) Regner med at du har oppgradert FW og resatt til fabrikkinnstillinger? Da høres det ut til å være feil på din enhet. Ta kontakt med din leverandør og se om du kan få bytteenhet. Ev. finn en ny på finn.no. Endret 2. oktober 2016 av Slettet-fsaSP0zV Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 19. februar 2017 Del Skrevet 19. februar 2017 Er det noen her som har prøvd OpenWRT på denne? Lenke til kommentar
DJViking Skrevet 11. mars 2017 Del Skrevet 11. mars 2017 (endret) Skal ikke denne fungere som både kabelmodem og trødløs ruter? Denne har ikke inngang for coax-kabel slik mitt kabelmodem har. Eller er det kun et helt vanlig ordinært trådløsruter? Hva er da egentlig vitsen med denne? Hvorfor ikke bare kjøpe en god trådløsruter på en eller annen nettbutikk. Likte at den var sort, men det dekselet viser ikke merker for led lampene i front. Gjør det vanskelig å se uten å trekke dekselet av. Jeg hadde et gammelt Linksys Dual-Band Wireless-N Gigabit Router WRT320N, så kanskje greit uansett å oppgradere. I følge bruksanvisningen skal man koble kabelmodemet til WAN. Hva er da DSL ment for? Endret 11. mars 2017 av DJViking Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 11. mars 2017 Del Skrevet 11. mars 2017 DSL modem er for de som bruker telefonlinje. For de med kabel/fiber så fungerer den som en vanlig router som kobles til et egnet modem. For Telenor support er det sikkert en fordel å ha en standard router å forholde seg til. Lenke til kommentar
DJViking Skrevet 11. mars 2017 Del Skrevet 11. mars 2017 (endret) For Telenor support er det sikkert en fordel å ha en standard router å forholde seg til. Kan så godt hende. Jeg har aldri hatt behov for å kontakte support. Telenor Multimodem står det på merkelappen til ruteren. Endret 12. mars 2017 av DJViking Lenke til kommentar
glx-rider Skrevet 29. mars 2017 Del Skrevet 29. mars 2017 (endret) Hvor greie er Telenor på å bytte disse routerene etter at man har sagt opp deres bredbånd? Benytter routeren til fiber på ny adresse, men ser nå at routeren har begynt å oppføre seg merkelig og jeg mistenker den er ødelagt. Problemet er at når fiberboksen er koblet i en av Ethernetportene så er det som om routeren fryser og jeg ikke får logget meg inn på den. Om jeg skrur av og på uten fiber tilkoblet så kommer jeg lett inn på den, Og ved å da koble til fiber så har jeg fortsatt tilgang men ingen nett. Skrur jeg av og på med fiber tilkoblet så har jeg nett men kommer ikke inn på router. I tillegg så varierer det da hvilke enheter som får nett og ikke. Har nyeste FW og den fungerte helt fint i dette oppsettet inntil nylig. Kun fiberboksen setter den ut. Noen med andre ideer? Endret 29. mars 2017 av glx-rider Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 30. mars 2017 Del Skrevet 30. mars 2017 Forsøkt med nullstilling etter oppgradering? Står fiberboks (hussentral?) i bridge mode? Lenke til kommentar
glx-rider Skrevet 30. mars 2017 Del Skrevet 30. mars 2017 (endret) Nullsitilling: Jepp, både før og etter oppgradering. Null endring. Fiberboksen er jeg litt usikker på da jeg ikke har koblet meg på den noen gang og den har jo fungert fint til nå. Er snakk om et eldre "modem" fra opennet/banhof og jeg ser for meg at den naturlig står til å fungere fint med router? Edit: Etter samtale med fiberleverandør så er det ingen endringer som kan gjøres på fiberboksen slik at den bør ikke være skyldig i dette. Jeg ser også at memory står på rundt 95% etter nullstilling uten noe annet tilkoblet enn en pc i wifi. Kan være her feil ligger? Endret 30. mars 2017 av glx-rider Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 30. mars 2017 Del Skrevet 30. mars 2017 Memory Usage er 97% på min, som fungerer utmerket. 1 Lenke til kommentar
glx-rider Skrevet 30. mars 2017 Del Skrevet 30. mars 2017 (endret) Takk for svar og forslag. Kjørte en reset av router og satt nå kabel fra fiberboks i WAN, som viste seg å fungere helt fint. Antar at det har vært en konflikt på IP adresser. Det merkelige er at det har fungert fint med tidligere oppsett i LAN port i flere måneder før dette skjedde, men kan ha vært tilfeldig. Ulempen nå som jeg ikke har fiberboks i en LAN port er at jeg får NAT Type 2 på PS4. Noen her inne som har løst gåten på hvordan man får den til Type 1? Endret 30. mars 2017 av glx-rider Lenke til kommentar
DJViking Skrevet 23. april 2017 Del Skrevet 23. april 2017 (endret) Akkurat byttet ut min gamle Linksys som bare plutselig sluttet å virke. Current Firmware Version: 1.00(AAJX.12) Hvor gammel er denne FW og hvor får jeg tak i en nyere versjon? Et av mine 4 ethernet tilkoblinger lyser gult, mens de andre lyser grønt. Hva betyr det gule lyset? Enheten som det lyser gult for har tilgang til Internett. Det var litt vanskelig å finne ut hva jeg skulle skrive inn for Port forwarding mot min Plex Server. Satt opp port forwarding fra intern 192.168.1.xxx:32400 til ekstern 32400. Så jeg satt 32400 på Trigger og Translation Start/End. Noen som kan fortelle meg hva egentlig Trigger og Translation Start/End egentlig betyr? Endret 23. april 2017 av DJViking Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 23. april 2017 Del Skrevet 23. april 2017 Firmware finnes her: http://stup.telenor.net/firmwares/cpe-zyxel-p8702n Gult betyr at tilkoblet utstyr er 100Mbps. Grønt er 1000Mbps. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå