HighGoat Skrevet 5. november 2013 Del Skrevet 5. november 2013 Hei, Har nylig kjøpt meg en 07 bmw 116i, i dashbordet så er det en svær knapp hvor det står DTC på, har prøvd å slå denne av/på men finner ikke utav hva som er forskjellen ved å kjøre med DTC på eller av. Noen som vet dette? Lenke til kommentar
Vertical^ Skrevet 5. november 2013 Del Skrevet 5. november 2013 http://www.bmw.com/com/en/insights/technology/technology_guide/articles/dynamic_traction_control.html Lenke til kommentar
HighGoat Skrevet 5. november 2013 Forfatter Del Skrevet 5. november 2013 Takker for lenken, kan noen forklare det kort å godt på norsk? Haha tror ikke jeg forstod helt prinsippet med denne knappen, virka som den slo "av" antispinnen slik bilen kan spinne? Lenke til kommentar
zupreme Skrevet 5. november 2013 Del Skrevet 5. november 2013 Enkelt forklart vil den skru av antispinn-funksjonen ja. Regner med det ligger noe mer elektronikk bak. Mest på vinteren du vil merke forskjell Kan også være antiskrens-funksjoner innbakt her Lenke til kommentar
HighGoat Skrevet 5. november 2013 Forfatter Del Skrevet 5. november 2013 Ok, takk for kjapp respons folkens! :-) Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 5. november 2013 Del Skrevet 5. november 2013 Trykk en gang så kan du spinne litt mer enn normalt. Hold den inne lenge så slår den av hele antispinnen og antiskrensen. Lenke til kommentar
Mekker`n Skrevet 5. november 2013 Del Skrevet 5. november 2013 Vanligvis står DTC for Diagnostic Trouble Code, men på BMW er det en knapp for å "justere" antispinn/tractioncontrol. Hvor mye du vil at det skal hjelpe til. Hold den lenge inne for å skru det helt av. 1 Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 5. november 2013 Del Skrevet 5. november 2013 Dynamic Traction Control tror jeg det står for. Lenke til kommentar
[email protected] Skrevet 15. februar 2023 Del Skrevet 15. februar 2023 DTC- dynamisk traction control- PÅ norsk vil vi kalle det for "differensial-sperre" som indikerer at drivhjulene låses slik at de vil trekke likt på begge sider. Det er "differencialet" som gjør at når et hjul spinner, så mister det andre hjulet mesteparten av trekkraften 1 Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 15. februar 2023 Del Skrevet 15. februar 2023 20 minutes ago, [email protected] said: DTC- dynamisk traction control- PÅ norsk vil vi kalle det for "differensial-sperre" som indikerer at drivhjulene låses slik at de vil trekke likt på begge sider. Det er "differencialet" som gjør at når et hjul spinner, så mister det andre hjulet mesteparten av trekkraften Strengt tatt så sperrer den kun dét hjulet som spinner. I tillegg vil det tillates å spinne mer enn med vanlig traction control aktivert. (BMW). Kjører man opp en glatt bakke så kan man høre ABS-en jobber fra side til side avhengig av hvilket hjul som spinner. Lenke til kommentar
MAtroxX Skrevet 19. februar 2023 Del Skrevet 19. februar 2023 (endret) [email protected] skrev (På 15.2.2023 den 13.22): DTC- dynamisk traction control- PÅ norsk vil vi kalle det for "differensial-sperre" som indikerer at drivhjulene låses slik at de vil trekke likt på begge sider. Det er "differencialet" som gjør at når et hjul spinner, så mister det andre hjulet mesteparten av trekkraften Dtc systemet er ikke noe differensial sperre. Det er en åpen differensial som oftest(noen modeller ble levert med lammel brems)men sjelden i en modell med så liten motor. men med bruk av det elektroniske systemet som avleser hastighet via hjulsensorene, bremser abs pumpen trykk til det hjulet/ calliperen som har minst friksjon. Det gjør en åpen diff i stand til å ha drift på begge drivhjul å slå av dtc systemet tillater sjoføren å ha kontroll over friksjonen man bruker selv(spinne) det vill fremdeles ikke være mulig å sladde eller leke seg , som mange tror med bruk av den knappen. Om g sensorene i bilen registrerer (sladding) skrens eller hva faen mann vill kalle det, tar systemet over. Endret 19. februar 2023 av MAtroxX Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 19. februar 2023 Del Skrevet 19. februar 2023 Med DTC aktivert på BMW kan man i høyeste grad sladde og gøye seg. Bilen vil rette seg opp når man retter opp på rattet. Men så lenge man. f.eks. ratter til høyre kan bilen slenge bakenden ut til venstre. Når man retter opp rattet igjen vil DTC forsøke å rette opp bilen igjen. Man har 3 nivåer på antispinn/antiskrens. Full antiskrens/antispinn (normalt). DTC (Trykke én gang på DTC-knappen). Helt av (Holde inne DTC-knappen i ca. 5 sekund. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå