AnonymDiskusjon Skrevet 5. november 2013 Del Skrevet 5. november 2013 Hei. Har ett lite spørsmål. Min bestefar er blitt lagt inn med demens, og i den anledning skal leiligheten han tidligere disponerte selges. Min tante har blitt satt som verge. Min mor er ikke i live, og da vil jeg jo tro at jeg har krav på noe i forbindelse med dette salget. Enkelt og greit; er det lovlig at min tante har ryddet ut i leiligheten der og gitt bort alt, samt tatt noe selv, uten å informere meg om dette? Tanten min har også lagt ut leiligheten for salg uten å informere om det. Anonymous poster hash: b3cce...c98 Lenke til kommentar
1245112654122755325882462 Skrevet 5. november 2013 Del Skrevet 5. november 2013 Jeg ville ha startet med å spurt tanten hva som egentlig var planen. Lenke til kommentar
Sheldon C Skrevet 5. november 2013 Del Skrevet 5. november 2013 http://www.vergemal.no/Voksne/Vergen-forvaltning-av-fast-eiendom-mm/ Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 5. november 2013 Forfatter Del Skrevet 5. november 2013 Jeg ville ha startet med å spurt tanten hva som egentlig var planen. Tusen takk, nå fikk jeg klarhet i hva jeg har krav på. Banansvar. Anonymous poster hash: b3cce...c98 Lenke til kommentar
1245112654122755325882462 Skrevet 5. november 2013 Del Skrevet 5. november 2013 Værsegod, kommunikasjon klarer å løse det meste skal du se. Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 5. november 2013 Forfatter Del Skrevet 5. november 2013 Værsegod, kommunikasjon klarer å løse det meste skal du se. Du har forsåvidt rett i det, men det har seg slik at hun ikke er interessert i å gi noe informasjon om noe som helst. Men har du noen formening om hva jeg faktisk har krav på, som jo faktisk var spørsmålet mitt? Takk på forhånd Anonymous poster hash: b3cce...c98 Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 5. november 2013 Del Skrevet 5. november 2013 (endret) Kort svar: du har ikke krav på noe som helst før bestefar faktisk er død. Det gjelder selvsagt også din tante; hun kan naturligvis heller ikke forsyne seg av bestefars formue som hun selv vil, selv om hun er oppnevnt som hans verge. Et salg av leiligheten endrer ikke på noe (er kun en overføring fra fast eiendom til mer likvid formue), så lenge salgssummen blir stående på bestefars bankkonto, og ikke hennes. At hun har gitt bort/kastet/forsynt seg av innbo uten å spørre/rådføre seg med deg, er derimot mer tvilsomt. Endret 5. november 2013 av Inge Rognmo Lenke til kommentar
1245112654122755325882462 Skrevet 5. november 2013 Del Skrevet 5. november 2013 (endret) Det er nok gjerne ett arverettsligsspørsmål og jeg har ingen juridisk bakgrunn. Du har som nummer to i arverekken og vil da av naturlige årsaker ta over den arvedelen som ville ha tilhørt din mor. § 1. Næraste slektsarvingar er avkomet (livsarvingane) til arvelataren. Barna til arvelataren arvar likt dersom ikkje anna går fram av særskilde lovreglar. Er eit barn død, går arvelotten til livsarvingane etter barnet, med lik part på kvar grein. http://www.arvehjelpen.no/index.php?option=com_content&task=view&id=42&Itemid=74#barnas_arverett Så ut i fra dette anser jeg det som du har rett på den delen av arven som da din mor hadde mottatt.Viss det kommer frem i testamentet (dersom dette er skrevet) vil det kunne hentes derifra. Dette forutsetter at det faktisk er ett arveoppgjør og at vedkommende som eiger har hatt sin bortgang. At din tante tar for seg av innbo før dette er det ingen dekning for. Endret 5. november 2013 av Priim Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 5. november 2013 Del Skrevet 5. november 2013 (endret) Hei. Har ett lite spørsmål. Min bestefar er blitt lagt inn med demens, og i den anledning skal leiligheten han tidligere disponerte selges. Min tante har blitt satt som verge. Min mor er ikke i live, og da vil jeg jo tro at jeg har krav på noe i forbindelse med dette salget. Enkelt og greit; er det lovlig at min tante har ryddet ut i leiligheten der og gitt bort alt, samt tatt noe selv, uten å informere meg om dette? Tanten min har også lagt ut leiligheten for salg uten å informere om det. Anonymous poster hash: b3cce...c98 Dersom din tante er oppnevnt som verge har ho etter lovverket (vist til i posten ovenfor) klart en del rettigheter i forhold til å håndtere disposisjonen av din bestefar sine eiendeler. Men som vist ovenfor krever flere av disposisjonene tillatelse fra Fylkesmannen. Men hun har også en del plikter, blant annet har jeg forstått det slik at vergen skal håndtere eiendeler slik at verdier ikke "forsvinner". Om Fylkesmannen har gitt tillatelse til salg av leiligheten, så har du i realiteten ikke krav på noe - heller ikke informasjon. Pengene fra salget er din bestefars eiendel så lenge han er live. Din tante har heller ingen eksplisitt rett til å disponere disse, kun disposisjon i forhold til hva som er nødvendige utgifter relatert til din bestefar, dvs kostnader som ikke dekkes av den institusjonen han er på. Også andre kostnader som er med på å gi din bestefar et bedre liv vil jevnt over aksepteres. Det er også slik at kapital over 2G skal overføres en spesiell konto som faktisk ikke vergen disponerer over Når det gjelder innbo etc som delvis er gitt bort og delvis tatt av din tante vil jeg oppfattet dette som fordeling av arv på forhånd. Dette skal faktisk gjøres etter helt bestemte regler, og verdiene skal fastsettes slik at et korrekt oppgjør kan gjøres til slutt. Du har jo arverett i forhold til din bestefar på bakgrunn av din mors arverett. Så akkurat dette er et arverettsspørsmål, og skal håndteres som sådann. I tillegg regulerer faktisk også vergemålsloven om løsøre kan avhendes, http://www.vergemal.no/Voksne/Losore---hva-skal-og-kan-vergen-gjore/. Ellers er det du må gjøre i neste trekk: Sjekke ut at din tante formelt er utnevnt som verge. Det er i mange tilfeller faktisk ikke oppnevnt formelle verger - selv om personer opptrer som dette. Dersom hun faktisk ikke er formell verge, så ville jeg bestride hennes disposisjonsrett over din bestefars eiendeler og be fylkesmannen om å få oppnevnt en nøytral verge. Er hun oppnevnt som verge vil Fylkesmannen kunne gi deg informasjon om hva slags rettigheter du som arving har i forhold til informasjon. Når det gjelder innbo etc, så må du ta dette opp med din tante. Påpeke at dette er å oppfatte som fordeling av arv på forhånd. ---- Og hovedproblemet her er jo som i de fleste saker der det blir bråk om verge og arv, at ulike familiemedlemmer ikke er på talefot. Har selv en dement far, og var direkte arving etter min bestemor pga at min mor døde tidlig. Vi er fire søsken (min mor var også 4 søsken). Vi har håndtert fordeling av arv på forhånd og selve arvoppgjørene uten noe som helst konflikter. Vi har også valgt å ikke ha verge for vår far, men blitt enig oss fire om hvordan vi gjør dette på en velfungerende måte. Endret 5. november 2013 av Bolson 3 Lenke til kommentar
kjetilkl Skrevet 5. november 2013 Del Skrevet 5. november 2013 Du bør rådføre deg med en advokat snarest mulig. - Her finnes det gratis alternativer, og de fleste advokater tilbyr en halv times fri konsultasjon for å se om saken bør tas videre. - Har du lav eller ingen inntekt kan du også ha krav på behovsprøvd fri rettshjelp. Som nevnt over her har du antagelig(?) ikke noe krav på arven siden bestefaren din fortsatt er i live, men du kan kreve at vergen tar var på den delen som du eventuelt kommer til å arve. - Hun (vergen) kan ikke disponere din bestefars eiendeler som det var hennes egne. 1 Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 5. november 2013 Del Skrevet 5. november 2013 Når det gjelder innbo etc som delvis er gitt bort og delvis tatt av din tante vil jeg oppfattet dette som fordeling av arv på forhånd. Dette skal faktisk gjøres etter helt bestemte regler, og verdiene skal fastsettes slik at et korrekt oppgjør kan gjøres til slutt. Du har jo arverett i forhold til din bestefar på bakgrunn av din mors arverett. Så akkurat dette er et arverettsspørsmål, og skal håndteres som sådann. Det er ingen spesielle regler for forskudd på arv, nei. Med mindre bestefar faktisk er døende og det i realiteten er en dødsdisposisjon så kan han altså gi ut "forskudd på arv" på den måten han måtte ønske, enten med fradrag når arven skal loddes ut eller uten slikt fradrag. Men vergemålsloven stiller åpenbart krav til prosedyren (eller forbyr opplegget i det hele) dersom det er slik at tanten gir dette til seg selv og dermed har "to hatter" (både som verge og gavemottaker). 1 Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 5. november 2013 Del Skrevet 5. november 2013 Enig Herr Brun, det er i denne helt spesifikke situasjonen at det klart er krav til prosedyrer - og muligens ikke engang lovlig. Samme gjelder i realiteten også i tilfeller der arvingene i fellesskap fordeler arv på forhånd - f.eks der arvgiver f.eks er dement og arvingen i fellesskap gjør nødvendig fordeling (f.eks at en leid lelighet må ryddes) og det ikke er oppnevnt verge. Jeg har nemlig akkurat vert gjennom en slik sak, så selv om det ikke var noe formell jurdisk hjemmel fikk vi klar beskjed av vår felles advokat å gjøre dette på en formell og dokumenterbar måte. Bestefar kan ellers gi bort og fordele akkurat som han vil når han gjør det i egen person. Når det gjelder verger må man også være klar over at ny vergemålslov trådte i kraft fra den 1.7.2013. i den sammenheng er hele vergesystemet endret - blant annet langt mer profesjonalisert. Blant annet er det fylkesmannen som oppnevner alle verger i dag, og kravene til verger er betydelig skjerpet. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå