Woods Skrevet 5. november 2013 Del Skrevet 5. november 2013 Hei, har aldri vært borti CF eller SLI oppsett. Er straks klar til bestilling av ny maskin, og blir stadig mer forvirret for hva jeg skal kjøpe. I den forbindelse ønsker jeg en liten diskusjon rundt hva man faktisk får ved å kjøre CF/SLI. Gitt eksempler: R9 290 CF mot 290X. 770 SLI vs 780. Jeg har lagt merke til at et SLI oppsett med "lillebror" koster gjerne en tusenlapp mer enn storebror alene, og hvis man tenker "bang for the buck" for 5-6.000 - hva blir egentlig best? Har også et inntrykk at det er mye krøll med CF/SLI. Lenke til kommentar
kalleklovn12 Skrevet 5. november 2013 Del Skrevet 5. november 2013 (endret) Jeg vil absolutt tro at AMD sin løsning med integrert CF-bro vil gjøre ulempene mindre. Samt at Mantle kommer som jeg tror også vil påvirke dette. Etter hva jeg har sett så er skaleringen med to 290x kort utrolig bra. Personlig ville jeg nok gått for custome 290 i CF. MASSE ytelse for ikke altfor store pengene. Endret 5. november 2013 av kalleklovn12 1 Lenke til kommentar
The_Saint Skrevet 5. november 2013 Del Skrevet 5. november 2013 Hei, har aldri vært borti CF eller SLI oppsett. Er straks klar til bestilling av ny maskin, og blir stadig mer forvirret for hva jeg skal kjøpe. I den forbindelse ønsker jeg en liten diskusjon rundt hva man faktisk får ved å kjøre CF/SLI. Gitt eksempler: R9 290 CF mot 290X. 770 SLI vs 780. Jeg har lagt merke til at et SLI oppsett med "lillebror" koster gjerne en tusenlapp mer enn storebror alene, og hvis man tenker "bang for the buck" for 5-6.000 - hva blir egentlig best? Har også et inntrykk at det er mye krøll med CF/SLI. Vet ikke hvordan AMD kortene vil oppføre seg, kjører selv 2x GTX 670 i SLI. Har ikke opplevd noen problemer med dette annet enn at det blir litt varmere og strøm krevende enn ett kort. GTX 770 skal være ett rebrandet 680 kort. Mine to 670 kort gir ca det samme som ett Titan kort i test. Så da burde jo 2x 770 gi litt mere ytelse. Men som sagt så blir det også varmere i kabinettet. Pris i forhold til ytelse komer jo ann på hvor kraftig psu du har. For om du må kjøpe ny psu i tillegg til skjermkortene er det ikke sikkert du sparer så mye. Lenke til kommentar
Woods Skrevet 5. november 2013 Forfatter Del Skrevet 5. november 2013 Prisen er forsåvidt ikke så veldig viktig, da alt skal kjøpes inn uansett. Siktet meg inn mot Corsairs AX1200i, like greit legge noen penger i PSU når en først skal kjøpe. Blir oppgraderinger i fremtiden, da slipper jeg å bytte PSU med det første. Tilbake til emne. Jeg har et inntrykk at det er lite snakk om CF/SLI, generelt rundt på diverse forum. Nå ble spesielt R9 290 spennende, om den allerede leverer bedre performance enn 780. Lenke til kommentar
kalleklovn12 Skrevet 5. november 2013 Del Skrevet 5. november 2013 To 780 kort, eventuelt 780ti vil levere til de grader... AMD skal ha gjort mye med driverene sine den siste tiden slik at det er meget lite problemer med cf. Uansett om du går for AMD eller nVidia tror jeg du blir meget fornøyd. Og ja. En kvalitets psu er ett must. 1200i er meget god. Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 5. november 2013 Del Skrevet 5. november 2013 Med mindre det er snakk om CFX/SLI med Hawaii eller GK110 bør du anse det som en mulig oppgradering i fremtiden. R9 290 CFX høres kanskje bra ut på papiret, men med mindre du har tenkt å montere vannblokk på begge kortene for å sette inn i custom loop tror jeg du bør vente til det kommer varianter med bedre kjølere. Lenke til kommentar
C64C Skrevet 5. november 2013 Del Skrevet 5. november 2013 (endret) To ganger 780 i SLI er et godt valg til den prisen man får nå. Relativt stille, kjølige og gode overklokkere. R9 290 i crossfire gir mye for pengene som sagt her, men du bør vente på/ordne bedre kjøler til disse evt. R9 290x. Endret 6. november 2013 av C64C Lenke til kommentar
chamror Skrevet 6. november 2013 Del Skrevet 6. november 2013 Vurderer 2 x R9 280X i crossfire. Så hører gjerne fra de som har prøvd/testet dette og kan si om det fungerer bra. Ytelsen vil være bedre enn 290x (fra noen få tester jeg har sett på FPS). Men også lest/hørt om microstuttering som en ulempe. Stemmer dette fortsatt? Lenke til kommentar
kalleklovn12 Skrevet 6. november 2013 Del Skrevet 6. november 2013 Vurderer 2 x R9 280X i crossfire. Så hører gjerne fra de som har prøvd/testet dette og kan si om det fungerer bra. Ytelsen vil være bedre enn 290x (fra noen få tester jeg har sett på FPS). Men også lest/hørt om microstuttering som en ulempe. Stemmer dette fortsatt? Det vil nok alltid være noe tearing/microstuttering. Men jeg har kjørt 670 sli i ett år og aldri merket noe til dette. Og det blir bare mindre og mindre av det, så tror ikke det er noe å tenkte på. 2*280x er ganske så godt oppsett. Mye ytelse for en ok pris. Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 6. november 2013 Del Skrevet 6. november 2013 Vurderer 2 x R9 280X i crossfire. Så hører gjerne fra de som har prøvd/testet dette og kan si om det fungerer bra. Ytelsen vil være bedre enn 290x (fra noen få tester jeg har sett på FPS). Men også lest/hørt om microstuttering som en ulempe. Stemmer dette fortsatt? Jeg har 2x 7970 i CFX overklokket til 1200/1700MHz, som i praksis er 2x 280X i CFX med +200MHz på kjerne og minne. Ytelsen målt i ren framerate er veldig god, men problemene med cfx er fortsatt veldig åpenbart: Microstutter er omtrent på samme nivå som Nvidia har det i DirectX10- og 11-spill så lenge du ikke kjører eyefinity eller mer enn to kort. Nvidia har heller ikke microstutter helt på plass, det er fortsatt merkbart for meg om man kjører SLI eller enkeltkort. Inputlag økes med en frame for hvert kort du legger til, jo lavere framerate du har, jo mer merkbart blir dette. Merk også at du må kjøre spill i fullscreen-mode for at CFX skal fungere, kjører du spill i window mode blir det deaktivert. Lenke til kommentar
chamror Skrevet 7. november 2013 Del Skrevet 7. november 2013 Takk for svar..:-D Ser at komplett har 45 dagers åpent kjøp. Satser på da å kjøpe 2 stk R9 280x og se hvordan det fungerer. Fungerer det ikke bra nok, så kan jeg returnere og bytte i evt R9 290X/ GTX 780 e.l. Sender en mail til dem og hører om det er mulig.. Lenke til kommentar
chamror Skrevet 27. november 2013 Del Skrevet 27. november 2013 Evt til interesse for den det måtte gjelde. Kjøpte to Asus R9 280X, og satte i Crossfire. Synes det fungerer veldig bra, legger ikke merke til noen problemer i bildeflyt e.l. Men jeg har spilt på Xbox360 og PS3 siste 7 årene, og nettopp gått over til PC nå. Mulig de som har spilt på PC lenge vil legge merke til evt stuttering e.l. Men jeg gjør ikke det, og er storfornøyd..:-D Lenke til kommentar
kalleklovn12 Skrevet 27. november 2013 Del Skrevet 27. november 2013 Så bra. Moro at du er fornøyd. En annen verden enn Xbox/ps3 ihvertfall :-) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå