schneidig Skrevet 5. november 2013 Del Skrevet 5. november 2013 Har fått interesser for el-biler og er veldig interessert i hvordan det kommer til å utvikle seg fremover. Hvilken linje må en gå får å kunne jobbe med el-biler? Hovedtanken ville være å kunne jobbe med å reparere dem, altså jobbe på verksted for el-biler. For tiden går jeg forkurs til ingeniør og skal gå ingeniør til neste år. Men hvilken linje videre passer best for denne typen jobb? Takker for svar. Mvh. Schneidig Lenke til kommentar
stich_it Skrevet 5. november 2013 Del Skrevet 5. november 2013 så du vil jobbe på et bilverksted. Blir vel fagbrev som bilmekaniker som er aktuelt da. en el bil er ikke så anderledes i forhold til vanlig bil, den har fremdeles, hjul, oppheng, dempere lys og slikt, er "bare" selve drivverket som er endret. Lenke til kommentar
Twinflower Skrevet 5. november 2013 Del Skrevet 5. november 2013 (endret) Det du ønsker å lære om er kraftelektronikk og motordrifter. Velg en elkraftlinje, enten ved høgskole + 2årig master etterpå, eller gå direkte på en master. edit: leste litt for fort og registrerte bare at du var interessert i utviklingen, ikke at du primært ville arbeide med reparasjon etc Endret 5. november 2013 av Twinflower Lenke til kommentar
schneidig Skrevet 5. november 2013 Forfatter Del Skrevet 5. november 2013 Hovedproblemet er at det er ingen som klarer å reparere for eks. Tesla på et vanlig bilverksted. Tenkte dette vil være et lurt sted å utdanne seg til, for jeg forestiller meg at forespørselen blir meget stor. Det hørtes fornuftig ut ja, takk skal du ha =) Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 5. november 2013 Del Skrevet 5. november 2013 Jeg ville satset på elektronikk/programmering og den veien. Å fikse mekaniske ting som er i bilen kommer med tiden og er ikke noe stress. Det er forståelsen av elektronikken og programmene de vanlige mekanikerne ikke klarer å fikse. Finnes nok av hobby mekanikere som har funnet ut av det selv Lenke til kommentar
stich_it Skrevet 5. november 2013 Del Skrevet 5. november 2013 det finnes et eget Tesla verksted i Oslo, (får ikke lov å lime inn hyperlinker av tab'en min så linker ikke) det finnes/fantes eget bilelektronikkfag på videregående nivå, de jeg har pratet med som har den utdannelsen forteller at de som oftest når de har søkt jobb blir fortalt at de er mer nyttig å ære en mekaniker å bruke diagnose verktøyet en å ha en som "bare"kan elektrnoikk og ikke "kan" skru.kost/nytte for de fleste verksteder gjør at de ikke har egne elektronikkfolk.de som designer el biler har og tenkt på service og har gjort det slik at batteripakker og motor kan forholdsvis enkelt byttes. oppgradere software er ikke akkurat hokuspokus og de fleste mekanikere får dette til, de gjør det jo faktisk i dag på de fleste merkeverksteder. Lenke til kommentar
arne22 Skrevet 6. november 2013 Del Skrevet 6. november 2013 (endret) Det er jo et interessant spørsmål. Det finnes vel neppe noen udanning for elbilmekanikere i Norge men det kommer nok. Ellers så tror jeg at stich_it har rett i innlegget over at den viktigste kvalifikasjon for en elbil eller en vanlig bilmekaniker er å ha en del praktisk forståelse og å kunne skru. Tviler på at elbilmekanieren har så veldig mye bruk for å egentlig kunne "elektronikk", men kanskje heller noe i retning av de tingene som for eksempel automatikere og flymekanikere holder på med, pluss selvfølgelig.den basicen som ligger i bilmeknikerfaget. Både for flymekaniker og for automatiker, så er det vel skjelden at man holder på med "elektronikk", men man håndterer heller "elektroniske bokser" som man hånterer som "black box", det vil si at man må kunne litt om måleteknikk, feilsøking og diagnostikk. Dette er jo egentlig ikke noe nytt ettersom moderne "motorbiler" jo allerede inneholder en hel del slik "black box elektronikk". Med "black box" så mener jeg at man forholder seg til den elektroniske enheten som en "funksjonell blokk" som man eventuelt skifter ut i stedet for å forsøke å reparere på den invendige elektronikken. Tradisjonelle bilmekanikeren skal nok allikevell lære seg en hel del nytt, for eksempel om vedlikehold av batterier og batterisystemer. Er ellers ikke bilmekaniker men har jobbet en del med teknologi som kanskje ligner litt på det man finner i elbiler (men det er jo egentlig bare noe jeg tror, ettersom elbilerfaringen mangler, bortsett fra at jeg faktisk skrudde fra hverendre en (gammel) Think ved en anledning.) Hvis jeg ønsket å bli en elbilmekaniker, så tror jeg at jeg hadde satset på VG1 elektro, og så kryssløp til VG2 bilmekaniker og læretid og fagbrev som bilmekaniker. Så ville jeg ha lagt på noe elektrisk, for eksempel teknisk fagskole elenergi på deltid. (Dette er jo egentlig en videreutdanning for elektrikere, det kunne også vært aktuet å velge automasjon.) Da ville man både ha på plass den praktisk tekniske kompetansen og jeg ville ha et brukbart teoretisk grunnlag for å kunne lære videre de nye elektriske systemene som måtte komme på nye genererasjoner av elbiler. Googlet og fant litt: http://www.nrk.no/rogaland/utdanner-mekanikere-i-elbil-1.8041527 http://www.dr.dk/P3/P3Nyheder/2011/03/03/202954.htm Endret 6. november 2013 av arne22 1 Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 9. november 2013 Del Skrevet 9. november 2013 Det finnes vel neppe noen udanning for elbilmekanikere i Norge men det kommer nok. Det tror ikke jeg... Derimot vil det nok bli innarbeidet mer om el-biler i læreplanene for bilmekanikerfaget. Lenke til kommentar
arne22 Skrevet 10. november 2013 Del Skrevet 10. november 2013 Det var nok noe i den retning jeg mente 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå