Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Legeundersøkelse, hva betyr dette?

AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Hei.

Er en jente litt over midten av 20 årene og var for litt siden på en legeundersøkelse (rutine). Fikk så et brev i posten etter en stund hvor det stod: at jeg hadde "celleforandringer av usikker betydning" og måtte til ny undersøkelse hos gynekolog.

Hva betyr celleforandringer av usikker betydning? Er det farlig?

Håper på svar.

Anonymous poster hash: bce3e...a74

Anonymous poster hash: bce3e...a74
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Svaret du fikk betyr at du har noen celleforandringer som de ikke er sikre på hva er, og derfor behøver de flere prøver for å finne ut av det.

Siden de ikke vet hva det er, så vil det selvsagt være en mulighet for at det kan være noe alvorlig - men det kan også være noe ufarlig. Det viktige er at du får satt opp en ny time hos gynekolog, sånn at du og legen kan få et sikkert svar.

Jeg forstår godt at du kan bli engstelig av et slikt brev, men prøv å ikke tenke det verste. Hvis du har mange spørsmål, så ta kontakt med legen og spør om alt det du lurer på. Lykke til!

Lenke til kommentar

Det betyr at du har celleforandringer i livmorhalsen. Celleforandringene kan være av ulik grad. Selv hadde jeg en ganske høy grad. I mitt tilfelle måtte jeg gå gjennom en konisering. En konisering er et lite inngrep hvor de fjerner litt av livmorhalsen. I mitt tilfelle gikk dette veldig bra og jeg ble tilogmed gravid (som ønsket) kort tid etter og svangerskapet gikk også veldig bra.

Det er bra at de følger med på deg. Om celleforandringen ikke er så alvorlig, så kan det gå over av seg selv. Det kan hende at du må gå til litt hyppigere kontroll. Nå prøver jeg ikke å skremme deg - men alvorlig celleforandring kan gå over til livmorhalskreft. Det er dette jenter nå for tiden får tilbud om å vaksinere seg mot. Det er ikke alle typene man kan vaksinere seg mot. Det er snakk om HPV-viruset og det er noe man såvidt jeg har forstått kan få bl.a ved samleie. Jeg er ikke helt inne i alt som forårsaker det, men jeg har hatt celleforandring selv. Det som plaget meg mest, var at jeg på tiden ønsket å bli gravid. Jeg var redd et inngrep ville føre til at jeg måtte utsette det. Jeg var ikke bekymret i forhold til forandringene. Ved inngrepet klarte de å fjerne alt.

Så: det er BRA at de har oppdaget det. Gå til oppfølging. Om det er behov for mer - så vil de ta en konisering. Si fra om du ønsker å prate mer om det :). Lykke til. Dette går bra!

• Liker 1
Lenke til kommentar

I min erfaring var det livmorhalsen. Vet de bruker å ta prøver derfra. Men det er nok ikke så lett svar nei, så bra du fant mer info ;)

Jeg er relativt sikker på at det er livmorhalsen som er mest vanlig, da dette er en vanlig kreftform. Jeg har aldri vært borti at noen har tatt prøver fra kjønnsleppene mine...

http://nhi.no/sykdommer/kreft/gynekologisk-kreft/celleforandringer-1351.html

Endret av Tvillingsjel
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Det gikk veldig fort med meg. Det trenger ikkeå være skummelt. Det kan tenkes at du må ta et inngrep, men det er fort gjort. På meg fikk de tatt alt. Tok ikke mange ukene fra siste sjekken min til jeg fikk innkallelse til sykehus raskt også om det er celleforandringer, så er det ønskelig å bli kvitt dem så fort som mulig. Du blir lagt i narkose og det er over på en formiddag. Føles logisk å anta at det blire t inngrep siden du fikk innkalling, konisering heter det, er veldig vanlig.

Lenke til kommentar

Så siden jeg ble kalt inn så raskt så kommer jeg til å måtte ha et inngrep?Konisering.. hva er det? Er det farlig? Anonymous poster hash: bce3e...a74

Det er et inngrep hvor de går inn og fjerner litt av livmorhalsen. De fjerner bare akkurat så mye de må. Det brukes vel laser. Du kan google konisering. Jeg grudde meg selv, men det gikk helt greit og de fikk bort alt. Jeg var sykmeldt i et par dager etterpå.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...