Gå til innhold

Har lyst til å reise meg opp i kirka og begynne en debatt... Har NULL respekt for religion.

Anbefalte innlegg

Ja, dessverre. Man må gå frem med silkehansker på vil jeg tro for at man skal kunne komme under huden på dem så de ikke ikke blir defensive. Men de er så sårbare og nærtagende når det gjelder troen deres at selv hvis jeg hadde kommet med klare beviser på at det de påstod var usant så hadde de fortsatt nektet. Ihvertfall mange av dem.

Det er litt av en kamp man må gjennom for å snu noen...

Først og fremst tenker jeg det er dialog som er veien å gå, ikke utskjelling og latterliggjøring. Jeg tror du vil oppleve at du vil få mange samtaler om du snakket med troende og ikke nedsettende til eller om dem slik det skjer her på forumet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvorfor er din "tro" mer riktig enn kristendommen?

Er samlingspunktet for en tro rett sted å forkynne din "tro"?

Ville du som kristen gått inn i en moske og startet en debatt om hvorfor kristendommen er rett? antagelig ikke, så hvorfor gjøre det i en kirke. Det handler ikke så mye om tro og religion, men om respekt for de som er der. De drar ikke i kirken for å høre andre forkynne sin tro, men for å høre om sin egen tro.

Alt til sin tid og på sitt sted, under gudstjenesten i kirken er definitivt feil sted å forkynne ateisme.

Lenke til kommentar

Hvorfor er din "tro" mer riktig enn kristendommen?

Tro? Du mener altså at de som heller setter sin lit til viten og kunnskap gjør det av "tro"?

Er samlingspunktet for en tro rett sted å forkynne din "tro"?

Hva er forskjellen på det og at en nyfrelst stakkar kommer løpende bort til deg og forstyrrer folk overalt ellers i den tro at han har rett til å tre dette jødeliket på et kors opp i ræva på alle han finner, fordi han tror på løgnene i det han tror på? Bare sånn i prinsipp altså?

Og hva forkynnes i ateisme? :) Jeg bare lurer... :)

Lenke til kommentar

Var i dåp f.eks. Der stod presten og snakket om helvete og satan og bla bla bla. Og der satt det unger som er lett å påvirke fordi de tror jo på alt det man sier til dem!

Jeg kjente det kokte i meg! Og det å vite at foreldre drar med seg unger til kirker over hele landet hver søndag eller ofte, gjør meg så inderlig forbanna. ...

Det er veldig viktig at barna får høre om "satan og helvete" slik at de ikke blir lurt av "djevelen" senere i livet og havner i "helvete" som så mange andre. Verden er full av "djevler" som bare er ute etter å gjøre verden til et "helvete"

Lenke til kommentar

Tro? Du mener altså at de som heller setter sin lit til viten og kunnskap gjør det av "tro"?

Jeg bruker "tro" i mangel av ett bedre ord, men ja, de som setter sin lit til vitenskapen og ikke gamle bøker.

Hva er forskjellen på det og at en nyfrelst stakkar kommer løpende bort til deg og forstyrrer folk overalt ellers i den tro at han har rett til å tre dette jødeliket på et kors opp i ræva på alle han finner, fordi han tror på løgnene i det han tror på? Bare sånn i prinsipp altså?

Og hva forkynnes i ateisme? :) Jeg bare lurer... :)

Overalt ellers er delvis ok, men du ser ikke en nyfrelst stakkar inni en moske under bønnetid, gjør du?

Sånn jeg ser det gjør man noe tilsvarende som ateist i kirka.

Misstro til religion/religioner er vel det som forkynnes

Lenke til kommentar

Underforstått at det kun er kristne som ikke vil la seg lure... :roll:

Hva vet de kristne om at det ikke er djevelen selv de følger...? Nope, de aner ikke, de bare tror.... og de tror at det kun er alle andre som vil la seg lure,,, Hykleri er et annet ord på slikt IHS, renspikket hykleri... :no:

Lenke til kommentar

Underforstått at det kun er kristne som ikke vil la seg lure... :roll:

Hva vet de kristne om at det ikke er djevelen selv de følger...? Nope, de aner ikke, de bare tror.... og de tror at det kun er alle andre som vil la seg lure,,, Hykleri er et annet ord på slikt IHS, renspikket hykleri... :no:

Care to explain den første settningen?

Ellers må jeg nesten støtte de at de faktisk følger den de tror de følger, sitter du å ber til gud, så ber du til gud, ikke djevelen, allah eller "flying spagettimonster", selv om det hadde gjort samme nytten. Så lenge man snakker om fantasifigurer, så følger man den man tror man følger ;)

Lenke til kommentar

Jeg bruker "tro" i mangel av ett bedre ord, men ja, de som setter sin lit til vitenskapen og ikke gamle bøker.

og det er, med respekt å melde, ikke basert på rene påstander og tro, er det vel? :)

Overalt ellers er delvis ok, men du ser ikke en nyfrelst stakkar inni en moske under bønnetid, gjør du?

Sånn jeg ser det gjør man noe tilsvarende som ateist i kirka.

Misstro til religion/religioner er vel det som forkynnes

Jada, skjønner hva du mener. Jeg har som sagt ikke gjort annet enn å reist meg opp og gått ut selv om jeg hadde JÆVELIG lyst til å fortelle den himmel losen et og annet om latskap og respekt for de som faktisk er døde (de som skal begraves) og ikke bare påstått døde (jesus myten), men jeg har ikke gjort det og kommer nok heller ikke til å gjøre det...

Har sagt i fra en gang i et brylupp engang, da organisten kom bort til meg der jeg satt for meg selv på "hemsen", der organisten også satt.. (Var og overvar et brulypp til noen jeg kjenner og ville ikke ta plassen på gulvet fra familie og slekt og satt derfor i annen etasje for meg selv...) og han ville at jeg skulle reise meg under bønnen. Jeg sa da klart i fra at jeg ikke trodde på sludderet og han gikk derfra klin forbannet og mumlet et eller annet om respekt, som om det er serlig respektfullt å be folk som ikke tror å be liksom... Joda, misoppfattet respekt finner man nok på begge sider vil jeg tro.. Jeg hadde øynene til organisten på meg resten av bryluppet og hver gang det skulle bes eller reises for ditt eller datt satt jeg og bare så vennlig tilbake på de hatefulle øyekastene han sendte meg, men han kom ikke bort til meg flere ganger... :)

Lenke til kommentar

Care to explain den første settningen?

Ellers må jeg nesten støtte de at de faktisk følger den de tror de følger, sitter du å ber til gud, så ber du til gud, ikke djevelen, allah eller "flying spagettimonster", selv om det hadde gjort samme nytten. Så lenge man snakker om fantasifigurer, så følger man den man tror man følger ;)

Men da burde man kanskje rulle inn gjeipen og slutte å beskylde alle andre å følge den de tror de selv ikke følger...? Hvor står det at kristne ikke kan bli lurt av satan? I bibelen? Og det skulle i tilfelle satan legge stor vekt på? :)

Lenke til kommentar

Var i dåp f.eks. Der stod presten og snakket om helvete og satan og bla bla bla. Og der satt det unger som er lett å påvirke fordi de tror jo på alt det man sier til dem!

Tegn på en dårlig prest altså.

Jeg hadde også vurdert å reise meg opp og si fra.

Endret av nesnes111
Lenke til kommentar

Klarer IKKE ha respekt for religion.. Klarer ikke!!

Det handler ikke bare om respekt for religion, men om at du ikke vil at religiøse skal reise seg opp overalt hvor du er (jobben/hjemme/fotballkamp/seiling/butikker) heller. En krig går ikke bare en vei. Det er bedre at vi lar hverandre få sysle med hvert vårt i fred.

Barn får jo også servert historier om troll, Harry Potter, Tornerose som sov i hundre år, at øynene deres blir firkantet hvis de ser for mye på tv, osv, uten at de tar skade av det, selv om alt dette også er fantasi.

Når du mener å ha rett til å bestemme hvordan andre skal leve livet sitt opphøyer du jo deg selv til en slags gud. Kanskje det er derfor du føler deg truet av religion.

Kanskje barn tar skade av religion. Men dine holdninger oser av intoleranse og sinne, og dette kan barn også ta skade av.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Men da burde man kanskje rulle inn gjeipen og slutte å beskylde alle andre å følge den de tror de selv ikke følger...? Hvor står det at kristne ikke kan bli lurt av satan? I bibelen? Og det skulle i tilfelle satan legge stor vekt på? :)

Alle burde rulle inn gjeipen og la folk følge det de vil.

Bruker du bibelen som fasit om hvem både gud og satan er, så ser man lett hvem man følger. Tror du på en bok må man nødvendigvis også tro det som står i boka er rett. forsøk på kverulering?

Mulig jeg er i overkant høffelig, men de få gangene jeg er i kirka følger jeg de tradisjonene som gjelder i kirka, reiser meg, setter meg, osv.

Er jeg i en moske følger jeg også de reglene som er der. For min del har det lite mer respekt for religionen, men respekt for personene som er der. Er av samme grunn som at jeg tar av på bena når jeg går inn til folk om de pleier å gjøre det.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Klarer IKKE ha respekt for religion.. Klarer ikke!!

Amen!

Men hvorfor i all verden deltar du da i slike greier som dåp, konfirmasjoner og så videre? Jeg tok motsatt vei, og gjorde det klart at jeg ikke ville ha noe med den tarvelige hatideologien samt at jeg ser på de som døper barn som rene overgripere jeg forakter.. Og plutselig gikk den teite tradisjonen over gitt.

Stå opp for din overbevisning!

Selv om jeg godt skjønner ditt ønske om å vekke de døllingene som sitter på hyklerbenken så tviler jeg på at du oppnår noe ved å forette for dem i selveste hattempelet. Det er nok best og ikke minst enklere å vekke dem utenfor den hellige sfære..

Endret av jegersåmongo
Lenke til kommentar

hmmm. hva er det minner meg om det som dere skriver her. skal vi se, forbud mot ritualer som dere ser på som forkastelig, at dere skal omvende andre som tenker "feil", at dere skal "beskytte" barna fra andre sine tanker og ideer.

kaster jeg inn en liten fakkel her om jeg mener at dette minner meg litt om hvordan enkelte sekter er?

Lenke til kommentar

hmmm. hva er det minner meg om det som dere skriver her. skal vi se, forbud mot ritualer som dere ser på som forkastelig, at dere skal omvende andre som tenker "feil", at dere skal "beskytte" barna fra andre sine tanker og ideer.

kaster jeg inn en liten fakkel her om jeg mener at dette minner meg litt om hvordan enkelte sekter er?

Nei, ingen fakkel. Forskjellen er at det er kunnskap og viten folk trenger i dag, skal vi komme noe videre, ikke lovnader som villig vekk loves bort uten garantier sammen med ignorant overtro.

Det har altså ingenting med å skulle "frelse" noen til en ny overtro, kun tilby hva hver og en selv kan konkludere med mest sannsynlig er sant. Verden trenger kunnskap og viten, ikke intolaranse, hat og overtro...

Lenke til kommentar

Nei, ingen fakkel. Forskjellen er at det er kunnskap og viten folk trenger i dag, skal vi komme noe videre, ikke lovnader som villig vekk loves bort uten garantier sammen med ignorant overtro.

Det har altså ingenting med å skulle "frelse" noen til en ny overtro, kun tilby hva hver og en selv kan konkludere med mest sannsynlig er sant. Verden trenger kunnskap og viten, ikke intolaranse, hat og overtro...

Religiøse har jo selv konkludert med at deres religion mest sannsynlig er sann. Du vil overbevisede til å innse noe annet?

Verden trenger toleranse mer enn kunnskap.

Forresten, gratulerer innlegg 10 000 :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...