Gå til innhold

Anbefalte innlegg

PSAM.knappen var litt kronglete, må løftes litt for å vris.

Må innrømme at jeg egentlig ser på det som noe udelt positivt. Jeg pleier ikke å endre modus særlig ofte, og enda sjeldnere på kort varsel.

 

Derimot, så har jeg mange ganger kommet til å vri på PASM-hjulet ved et uhell, og dermed ødelagt noen ellers ypperlige blinkskudd til min evige ergrelse.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Evt ta det med selv, og betale ca 16500,-.

Går man selv på B&H må man ut med ganske nøyaktig kr 17.850,- inkl amerikansk moms. Ska man likevel over dammen kan man spare masse penger. Kan faktisk betale flyturen med forskjellen på norsk og amerikansk pris. Tar man Norwegian får man i tillegg muligens masse tid til å teste kameraet på flyplassen og.. :p

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Oink oink...

 

Glemte å sjekke fordelingen, men den er nok mest trolig fra D600. Har ikke funnet noe detaljer der enda.

Men søkerbildet er stort og godt, det er i hvert fall som på D800

Df har Nikon Multi-CAM 4800 autofokus system som er det samme som i D600/610. Mens D4 og D800 har Nikon Advanced Multi-CAM 3500.

Endret av DjIcet
Lenke til kommentar

Enig i at det ser litt sammentrøkt ut, ja. Grepet ser skummelt ubehagelig ut også, altfor tynt og smalt. Blir vel dessverre noe ala grepet på D600 tenker jeg...

 

Søkeren skal vistnok også være noe ala D600, dvs at det ikke er en diger og kjempelys søker med splittprisme. Da blir det bare for dumt. Skulle hatt søkeren fra en av de nyeste F'ene istedet. Bare tøys å lage et kamera som tydeligvis er myntet på å brukes med eldre manuellfokusoptikk når de setter inn en kjip og "moderne" søker... :nei:

Er søkeren større på d800?

Lenke til kommentar

Går man selv på B&H må man ut med ganske nøyaktig kr 17.850,- inkl amerikansk moms. Ska man likevel over dammen kan man spare masse penger. Kan faktisk betale flyturen med forskjellen på norsk og amerikansk pris. Tar man Norwegian får man i tillegg muligens masse tid til å teste kameraet på flyplassen og.. :p

Lenke til kommentar

Går man selv på B&H må man ut med ganske nøyaktig kr 17.850,- inkl amerikansk moms. Ska man likevel over dammen kan man spare masse penger. Kan faktisk betale flyturen med forskjellen på norsk og amerikansk pris. Tar man Norwegian får man i tillegg muligens masse tid til å teste kameraet på flyplassen og.. :p

Går man selv på B&H må man ut med ganske nøyaktig kr 17.850,- inkl amerikansk moms. Ska man likevel over dammen kan man spare masse penger. Kan faktisk betale flyturen med forskjellen på norsk og amerikansk pris. Tar man Norwegian får man i tillegg muligens masse tid til å teste kameraet på flyplassen og.. :p

Er bare å sende til Florida, så blir det null moms

Lenke til kommentar
Jeg er for så vidt enig i det meste (men jeg mener at hjulet for iso og eksponeringskompensasjon er en bra ting). Det er tildels litt rart at Nikon lanserer dette, i stedet for et D800-hus med D4-sensoren (jeg er for øvrig også uenig med ham i at D800 er en naturlig oppgradering fra D700).

 

Samtidig, så er det det eneste Nikon-huset som har D4-sensoren i en kompakt innpakning, så jeg skal ikke klage. Slik jeg pleier å fotografere, så tror jeg ikke retro-brukergrensesnittet blir noe dårligere eller mindre effektivt enn Nikons mer moderne grensesnitt. Bare litt annerledes.

Endret av Sutekh
Lenke til kommentar

Retro selger fordi det er funksjonellt. Det tåles å gjentas: Ikke noe har endret seg i forhold til at det er 4 parametre som skal kontrolleres. Kameraer som ikke har dedikerte funksjons grensesnitt er ikke gode nok. Vi har heller ikke mutert de siste 30 årene slik at vi ikke lnger trenger taktile kontroller.

Lenke til kommentar

Jeg er for så vidt enig i det meste (men jeg mener at hjulet for iso og eksponeringskompensasjon er en bra ting). Det er tildels litt rart at Nikon lanserer dette, i stedet for et D800-hus med D4-sensoren (jeg er for øvrig også uenig med ham i at D800 er en naturlig oppgradering fra D700).

 

Samtidig, så er det det eneste Nikon-huset som har D4-sensoren i en kompakt innpakning, så jeg skal ikke klage. Slik jeg pleier å fotografere, så tror jeg ikke retro-brukergrensesnittet blir noe dårligere eller mindre effektivt enn Nikons mer moderne grensesnitt. Bare litt annerledes.

Helt enig! Det er litt annerledes, som vi gjorde før.. Dagens design er mer anatomisk, slik at knappene ligger mer naturlig til, men Df er slett ikke dårlig ergonomisk.

Jeg var faktisk gledelig overrasket over fronthjulet, det skal jeg raskt vende meg til, selv om det nå er vertikalt og ikke horisontalt. Det var helt nydelig vektet med perfekt motstand!

Jeg bruker mest A programmet, da vil jeg bruke fronthjulet til blender, og tommelhjulet til hurtigjustering av eksponering. Ja, du kan gjøre det slik som du er vant til nå heldigvis, må ikke bruke det venstre spesialiserte hjulet!

Og i M modus kan du enten bruke lukkerhjulet til hele trinn som i gamle dager, eller sette den i "1/3 step" og velge med tommelhjulet i stedet.

Så de HAR faktisk tenkt litt, ikke bare design.

Anbefaler at man tar en titt, men har man ikke brukt de gamle husene kan man vel like gjerne kjøpe D610 og spare en del penger...

Lenke til kommentar

Retro selger fordi det er funksjonellt.

Det er jeg ikke enig i - retro selger i hovedsak på utseende. Man behøver heller ikke retrodesign for å tilføre samme funksjonsknapper/hjul på et kamera. Og jeg er heller ikke særlig enig i at retrostil på knapper/hjul etc nødvendigvis gjør et kamera mer funksjonelt - noen vil sikkert mene stikk motsatt.

 

Tor

Lenke til kommentar

Det er jeg ikke enig i - retro selger i hovedsak på utseende. Man behøver heller ikke retrodesign for å tilføre samme funksjonsknapper/hjul på et kamera. Og jeg er heller ikke særlig enig i at retrostil på knapper/hjul etc nødvendigvis gjør et kamera mer funksjonelt - noen vil sikkert mene stikk motsatt.

 

Tor

Helt enig med Tor her. Skal man bruke kamera som ett verktøy som fungerer optimalt må D610 være ett bedre kjøp enn Df. ( eller tilsvarende 6D i Canon leiren )

Lenke til kommentar

Helt enig med Tor her. Skal man bruke kamera som ett verktøy som fungerer optimalt må D610 være ett bedre kjøp enn Df. ( eller tilsvarende 6D i Canon leiren )

...og hvis du syns det, så kjøper du et D610/6D. Er faktisk så enkelt som det.

 

For de som syns Df gir mer mening, og liker mekaniske knapper, hjul og brytere, ja da kjøper man det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...