Gå til innhold

Dataskjerm eller TV?

knosemjau

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Bruksområdet: Som beskrevet i utgangspost - litt spill, mest film- og serietitting. Fra bærbar maskin via HDMI eller USB.

Satan, lisensen tenkte jeg ikke på heller. Men man får vel ikke inn noe som helst med en skjerm alene - må vel ha dekoder eller noe sånt?

Men finn.no høres ut som et fint alternativ. Vet jo at man da kan få gode kjøp, men jeg er stadig dårlig til å stole på folk altså.

Lenke til kommentar

Det du bør tenke på om du skulle bruke en TV til spilling i fremtiden er hvordan bildemotoren styrer. De fleste litt dyrere TV-er har en game-modus, hvor bildet ikke blir behandlet, men sendt rett fra kilden til skjermen. Om TV-en ikke har slik, men behandler alt gjennom en motor, så vil du oppleve veldig mye forsinkelse. Det er merkbart på 30fps konsoller når du har mye bevegelse i bildet. Dette er meget viktig for riktig opplevelse.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Problemet mitt er at når jeg først begynner å google, så ender jeg opp flere hakk opp kvalitetsstigen... Dell Ultrasharp tilbyr e-IPS, flere innganger, USB-hub, og - ikke minst - 16:10 oppløsning heller enn 16:9. Det er en kjempefordel bl.a. med tanke på bilderedigering. 700kr ekstra.

http://www.prisjakt.no/product.php?e=946255

@Halsøy, jeg tror jeg går for en skjerm. Det der med TV har for mange fallgruver...

Endret av knosemjau
Lenke til kommentar

Det du bør tenke på om du skulle bruke en TV til spilling i fremtiden er hvordan bildemotoren styrer. De fleste litt dyrere TV-er har en game-modus, hvor bildet ikke blir behandlet, men sendt rett fra kilden til skjermen. Om TV-en ikke har slik, men behandler alt gjennom en motor, så vil du oppleve veldig mye forsinkelse. Det er merkbart på 30fps konsoller når du har mye bevegelse i bildet. Dette er meget viktig for riktig opplevelse.

På en del tv-er er det slett ikke uvanlig med 100 ms input lag. Dette er MYE.

De som spiller på CRT klager over LCD-er som har ned mot 4 ms input lag.

Lenke til kommentar

Her er det mange målemetoder og stor feilmargin. Tatt fra denne testen: http://www.prad.de/en/monitore/review/2012/review-benq-xl2420t-part7.html#Lag

Lag

We measure the lag as the sum of the signal delay time and half of the average frame change time. When the monitor is in use at 60 Hz, we measure an unnoticeable (but not particularly short) signal delay of 6.4 milliseconds on the XL2420T. On average, only another 1.5 milliseconds pass until the target luminance is achieved, so the average total lag is rather short at 7.9 milliseconds.

In 120Hz usage, the lag time adjusts to the faster frame change and drops to just 3.4 milliseconds. The average image construction time remains the same and thus, the average total lag in this case is a very short 4.9 milliseconds.

i 120 hz ser man at den har kun 3.4 ms input lag, + 1.5 ms responstid. Skrur man opp til 144 hz (som den nye modellen har) vil man trolig kunne få enda lavere.

Her er en annen test, denne er et snitt mellomi 60 og 120 hz. http://www.tftcentral.co.uk/reviews/content/benq_xl2420t.htm

Merk at dette er total lag, input, signal processing, image construction time.

Jeg kunne tenkt meg og sett en test av den nye med 144 hz og PWM-free.

input_lag_1.jpg

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...