Gå til innhold

Ekstreme ping-spikes, WIFI. Har prøvd "alt". Asus RT-AC66U


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvis det skjer samtidig på begge bånd, så høres det ut for å være selve routeren som er dårlig. Det er jo mange mulige støykilder på 2,4GHz, men det er sjelden noe støyer på både 2,4 og 5GHz.

 

Det eneste jeg har vært borti av det slaget, var en defekt drossel til et kraftig utelys.

Det forstyrret alt fra langbølge til 10GHz i nærområdet. :-)

 

Når det gjelder latency, så kan det selvsagt være lokalt og på internett, så sørg for hvertfall å monitorere ping mot router.

 

Pingplotter er kjempemessig, siden den måler alle hoppene fra A til B.

http://www.snapfiles.com/get/pingplotter.html

Endret av Jan Skrotnes
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Ikke lest hele tråden, men henger meg på her.

Har samme router og de samme problemene og prøvd de samme fiksene.

Uansett så har jeg har vel sånn 2-3% packet loss om jeg pinger kontinuerlig over tid. Og det går i spikes ja. Routeren fungerer fint på kabel. Min Dell 6430u fungerer særdeles dårlig mot denne (spesielt når jeg bruker VPN-klient - Checkpoint), mens min samboers Asus ultrabook oppfører seg bedre (den klarer streame fra NRK mens min tar seg ofte 2-3 sekunders pauser). Telefoner og nettbrett oppfører seg også litt ujevnt. iPad mini har varierende ping, jevnt høy (28ms), men periodevis raskere, mens Galaxy S3 ikke har problemer i det hele tatt.

 

Så jeg mistenker routeren for å ha visse kompabilitetsproblemer med en del WIFI-adaptere. Jeg synes uansett av trådløs-delen av den ikke er spesielt bra på grunn av dette og at det Ikke er spesielt god rekkevidde. Bor i enebolig uten mikrobølgeovn i veien. :shrug:

Lenke til kommentar

1) Jensen Airlink 7054 er IKKE en router, det er et PCMCIA nettverkskort.. Er to forskjellige produkter det er snakk om!

 

2) Dyrere router = bedre og kraftigere innmat, flere funksjoner og muligheter, kjøleløsninger, bedre stabilitet, bedre firmware (ikke nødvendigvis, men man legger gjerne litt mere "effort" bak en router til 1500,- enn en til 129,-), bedre signalstyrke etc.......

Lenke til kommentar

1) Beklager! Jeg valgte feil når jeg skulle klippe og lime. Jeg mente Jensen AirLink 7954 LongRange.

 

2) Bedre ditt og bedre datt. Poenget mitt var at det kanskje ikke er det. Dessuten kostet den 129 fordi den var en eldre modell, ikke fordi den er dårligere. Jeg tror den kostet rundt 700 da den var siste modell. Men folk MÅ ha det nyeste og dyreste, og det er latterlig.

 

Tillegg: Når den var siste modell var prisen 750.

Endret av Tåkelur
Lenke til kommentar

Airlink WBR7054 selges med AL7054 for 125kr...

 

Det er en modell som har den gamle 11g-standarden. Dvs man ikke vil få mer enn max 12-20Mbit trådløst og begrenset hastighet kablet også.

 

 

For endel vil nok dette være godt nok for nettverksbruk. Men for de med større krav til dekning, hastighet, stabilitet etc så er det lurt å skaffe seg noe dyrere.

 

En router bør sammenlignes med en PC. Skal man ha en rask PC, så må man opp i pris.

Problemer kan man støte på i alle prisklasser, men jevnt over så vil kvalitetskomponenter gi et bedre nettverk.

 

Men selv en dass av en PC klarer å surfe på nett og gjøre enkle officeoppgaver...

Endret av Lars Dongeri Oppholdsnes
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Selvasagt finnes det power-brukere med ekstra behov. Men en reklame i beste sendetid retter seg mot en gjennomsnittsforbruker. Og på supportforumer virker det ikke som om dyrere rutere har færre problemer, tvert imot.

 

PS. Round-trip fra en pc, via ruter til en annen pc og tilbake igjen, alt trådløst er 2.7 ms på "skitruteren" min. Etter min målestokk er dette fabelaktig.

Lenke til kommentar

Det handler ikke om å pinge en annen pc på LANet ditt.. Det klarer hvilken som helst router på et par millisekunder..

 

Det handler om belastningen... X antall brukere samtidig som laster ned, surfer, streamer etc.. Og alt dette krever NATing, brannmur relaterte oppgaver, intern og ekstern routing etc... Og jo raskere linje du har, desto mere data må behandles på kortere tid og det krever ressurser... Derfor er en dyrere router (bedre) med kraftigere innmat bedre til dette da den klarer å ta unna alt..

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det handler ikke om å pinge en annen pc på LANet ditt.. Det klarer hvilken som helst router på et par millisekunder..

Jasså? Problemet til trådstarter er jo at han ikke får svar på ping engang. Og når jeg googlet for å se om andre hadde samme problemet så har faktisk folk et problem med latterlig høy ping på den modellen (opptil 10 ms på kablet!!!).

 

Det handler om belastningen... X antall brukere samtidig som laster ned, surfer, streamer etc..

Selvsagt, hvis man har mange brukere og fiber blir det noe annet. Men når jeg kan stå utenfor leiligheten (murstein + betong) og streame HD-film (2-3 samtidig om jeg vil) så er det nok båndbredde til en vanlig bruker. Endret av Tåkelur
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...