Gå til innhold

Ekstreme ping-spikes, WIFI. Har prøvd "alt". Asus RT-AC66U


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Først kan jeg prøve å oppsummere problemet kort, og nevne hva jeg har prøvd for å løse problemet.

 

Tilfeldige ping-spikes og/eller pakketap over wifi når maskinen kjører spill, om det er et offline spill eller online ser ikke ut til å spille noen rolle.

 

Problemet har vært der siden jeg flyttet inn i den nye leiligheten min tidlig i august i høst, og etter den tid har både router og nettverkskort blitt byttet. QoS, brannmurer osv er kontrollert, men alt skal være i orden. Sjekket kanalbruk med inSSIDer, og alt skal være helt topp der også.

 

Noen ganger (dager) kan nettet være så godt som feilfritt med noen få unntak. Jeg kan streame HD video, laste opp og ned, og spille spill uten at noen problem intreffer, og latency vil ligge på ca 30-45 ms, noe som absolutt er bra.

 

Neste dag kan plutselig nettet bli helt ubrukbart når spill kjøres, selv om det virker helt bra ellers. Hvis jeg pinger routeren uten noen spill som kjører er det 0% pakketap og 1-2 ms. Med en gang (i løpet av 2-3 sekunder) etter jeg starter et spill vil resultatet på CMD se helt annerledes ut. Fra 300 til 2.000 ms fra maskin til router, og alt fra 10% til 50% med "timeouts". På en test over ca 5 minutter endte jeg på 35% pakketap, noe som er helt horribelt.

Hvis jeg lar testen stå å kjøre, og så tar alt-f4 eller avslutter programmet vil pingen med en gang gå tilbake til 1-2 ms og 0% pakketap til router.

 

Jeg trodde virkelig problemet var løst etter både router og nettverkskort var byttet, som resulterte i bedre og mer stabil hastighet ( 60 Mb / 40 Mb @ speedtest), men i kveld kom det samme problemet tilbake.

 

Kan nevne noen løsninger jeg har prøvd:

1. Restarte router

2. Restarte PC

3. Reinstallere drivere, både samme versjon og andre versjoner

4. Testet andre enheter, samme problem på laptopen min

5. Deaktivert det integrerte nettverskortet som er på maskinen

6. Sjekket forskjellige prioriteringer, strømstyringsalternativ for nettverkskort og lignende (at windows ikke kan skru av enheten for å spare strøm)

7. Deaktvert IPv6, endret IP og DNS instillinger og satt dem inn manuelt.

8. Som nevnt, byttet router og nettverkskort.

9. Gitt adgang i brannmur og antivirus, og deaktivert dem helt (på PC)

10. Deaktivert brannmur på router og feilsøkt med litt endring av QoS.

11. Testet med 5 Ghz, samme problem.

 

Jeg har brukt tid på forums og googlet rundt i en måneds tid uten noe hell. Ingen andre løsninger jeg har kommet over ser ut til å virke, og det hele begynner å bli et stort mysterium.

 

Håper noen har opplevd lignende og vet om en løsning her inne, alle relevante tips blir veldig godt mottatt.

 

Legger ved et skjermbilde av CMD av hva som skjer når jeg starter et spill, og når jeg avslutter det igjen.

 

Edit: Skjermbilder fra inSSIDer vedlagt

 

post-231626-0-45139100-1383615691_thumb.png

post-231626-0-24519900-1384469982_thumb.png

post-231626-0-71854600-1384470003_thumb.png

post-231626-0-73544200-1384470011_thumb.png

post-231626-0-17289100-1384470046_thumb.png

 

Mvh.

 

 

PS. testede enheter kjører på Windows 7 og 8.

Endret av premazor
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du prøvd med kabel?

 

Hadde et lignende problem på en ny Win8 maskin. Den virket ei stund på trådløsnettet, men så gikk det plutselig ikke an å åpne nettsider, eller det gikk veldig tregt. Speedtest viste at hastigheten hadde sunket fra 60/60 - 0,2/noe Mb. Dette ordnet seg etter en restart, men virket kun i korte perioder (fra minutter til kanskje et par timer). Ble mye restart på maskina...

 

Jeg forsøkte det meste både på maskin og router, men ingen forskjell. Jeg bestilte da nytt nettverkskort for å sette i PC-en.

 

Innen det nye kortet kom gjorde jeg litt "vedlikehold" inne på maskina: Jeg satte opp den trådløse nettverksskriveren (maskina hadde funnet den selv, men ingen drivere var lastet). Etter dette forsvant problemet og maskina har vært helt stabil på nettet... :hmm:

 

Ikke vet jeg hva som var galt, men kan det være noe lignende du plages med?

Lenke til kommentar

Takker for svar.

 

Har ikke prøvd med kabel, har ikke mulighet for å gjøre det. Leiligheten jeg bor i er i et vanlig bolighus, der ruteren står i en etasje over meg, uten at det er kablet eller mulighet for å kable ned.

 

Det kan jo være noe med det, men er bare så utrolig rart at alt er perfekt helt til jeg starter et spill, så går nettet bananas. Med en gang jeg evt. tar alt-f4 forsvinner all "lag" og nettet er tilbake på 60/40 og 8-12 ms.

Lenke til kommentar

Hei.

 

Problemet oppstår hovedsakelig når det er online-spill men nettet kan av og til bli tregere (lydkvalitet på skype e.l blir lavere) men ikke like ille.

 

Jeg har ikke sjekket nettet på en annen enhet samtidig som det detter ut fra den stasjonære PCen, siden det ikke skjer hver gang jeg spiller, eller hver dag for den del. Jeg skal ta å ha en bærbar stående "standby" ved siden av meg å sjekke ståa neste gang nettet går bananas. Har prøvd å oppdatere alle drivere, samt rullet tilbake til gamlere versjoner, ingenting ser ut til å virke.

 

PS. Noen som vet hva "Aktiver PPPoE overføring" gjør? Vet sånn ca hva PPPoE er for noe, men er ikke sikker på hva den "aktiver PPPoE-overføring" innstillingen på ruteren vil gjøre, og hvilken hensiktt den har.

Lenke til kommentar

Alt jeg vet er at routeren er koblet til et modem. Det er ca 10-12 meter til ruteren og signalstyrken er bra.

 

Ruteren står på auto og bruker kanal 1 og 6, og så via inSSIDer at ingen andre rutere i området gikk på samme kanal(er). Før hadde jeg et airlink 500ac fra jensen (USB adapter) men byttet til et PCI kort for et par uker siden, og antennene er så godt plassert som mulig i forhold til ruteren.

 

Firmware får jeg ikke sjekket, siden jeg ikke eier routeren.

 

Uansett skal det ikke være noe med signalstyrke, kanalbruk eller avstand siden nettet kun "låser" seg når et spill kjører. Hvis jeg tar alt-f4 vil pakketap og latency bli normalt iløpet av sekunder.

Lenke til kommentar

Har lagt inn noen skjermbilder fra inSSIDer i åpningsinnlegget mitt i tilfelle det kan være til hjelp.

 

 

Opddateringen av firmware gjor ikke saken bedre, alt ser ut til å være like ille.

 

Forresten kan jeg legge ved en ny ting jeg har opplevd.

 

Hvis jeg spiller et MMO når dette skjer (ala world of warcraft, Rift) vil chat-funksjonen virke selv om jeg "lagger ut" av selve spillet. Altså jeg kan ikke utrette noe i spillet, alt er fryst, men oppkoplingen mot chat serveren ser ut til å være inntakt. Når jeg får slike lagspikes vil ofte skype også gå offline, men noen ganger vil chat fremdeles fungere normalt. Hva kan det tyde på? At noen porter blir flooded som leder til pakketap? At noen porter blir blokkert?

En slik spike tidligere varte i ca 10 minutter før jeg ga opp tidligere, mens både chat på spillet og spotify virket feilfritt.

 

Edit

 

Spesifiserer litt; chat kan være litt "laggy" og henge litt etter, men den "kommer seg" ganske raskt, men det ser ikke ut til at spilldata klarer å hente seg opp igjen, og det blir til slutt en diger "rubberband" effekt, da alt som har skjedd siden lagspiken kom. frem til det løsner, skjer over noen få sekunder. Når det skjer kan jeg plutselig ha 30-40 ms igjen, eller så blir jeg koplet av spillet helt.

Endret av premazor
Lenke til kommentar

Signalstyrken din er jo så dårlig, og ustabil, at det jo ikke noe rart du detter ut! :O Du ligger jo på mellom -75 og -95 dB!

 

Få plassert routeren et annet sted enn den står nå, sjekk at antennene er skrudd ordentlig fast og at midtantenna står rett opp og høyre og venstre antenna står i en vinkel på mellom 45 og 60 grader til midten..

 

Også går du inn på Profesjonelt fanen under Trødløst menyen i routeren og skriv maks mW verdi (100 på 2,4 og 200 på 5) nederst på på 2.4 og 5GHz båndene...

 

På 10 meters avstand så skal ha 100% signalstyrke på begge båndene i utgangspunktet... Så her er det oe gæli som itte er rektig....:p

Lenke til kommentar

Er betongvegger mellom etasjene, og får ikke flytta på ruter pga husverten/huseier har den hos seg.

 

Men det som er rart er jo at nettet stortsett fungerer med mindre jeg spiller, både til streaming og nedlasting. Ved nedlasting er det jo vanskelig å se om connection blir dårlig eller dropper, men ved å se på live-TV/livestreams på nettet vil det jo bli mye stuttering i bildet.

 

Og at med en gang et spill startes opp, før jeg begynner å spille til og med, så dauer jo kvaliteten på skype med en gang.

 

Skal ta å skru opp mW på båndene å se, men tror nesten det er noe mer som er galt.

 

Edit:

 

Ser ut til å ligge mer stabilt på ca -75 uten å droppe lavere, men høyere vil jeg ikke få det.

 

Jeg har tenkt å kjøpe meg en repeater å sette opp nærere ruteren hans, men har ikke råd til å bruke mer penger på data nå, med mindre jeg VET at det vil fikse problemet.

 

Som sagt så vet jeg ikke om signalstyrken alene ødelegger så mye, siden dette bare skjer når jeg spiller.

 

Har også skrudd av UPnP, uten hell.

Endret av premazor
Lenke til kommentar

Betongveggen kan omgås hvis jeg kjøper en repeater og henger den oppunder taket på lagerrommet mitt, da er det kun noen trevegger og dører mellom AP og PC, for jeg tror Mr. Huseier med familie bruker samme ruter (ser ofte 10+ enheter koplet på ruteren i 16:00 tiden)

 

Noen tips til hvorfor det kan variere så veldig fra dag til dag?

 

Hvordan jeg noen dager kan spille med si 50 ms mens nett-TV og skype kjører, uten problemer, mens neste dag dauer tilkoblinga med en gang applikasjonen startes? Og hvorfor det skjer akkurat når spill startes, ellers funker bra? Har det med at pakketapet merkes så mye mye mer når det kommer til spill?

Endret av premazor
Lenke til kommentar

Pakketap merkes ekstremt spesielt hos spill, et tap av en pakke (som et museklikk) må besvares om at det ikke har blitt mottatt, som da igjen må sendes på nytt fra din maskin, gjennom routeren, tilbake til serveren og be om en ny pakke. Dette kan forårsake en dobling i ping i det ene tilfellet, og hvis pakketapene er jevnlig, så merkes det ekstra godt.

 

Jeg vet ikke hvor god en videotjeneste behandler pakketap, men jeg regner med at selve videoen hele tiden ligger i forveien (buffer). Spill krever nettverkstilgang i sanntid, mens video, musikk og andre tjenester kan ligge x antall sekunder forran, slik at feilen ikke synes da det er tid for å rette den opp.

Lenke til kommentar

Kan være en ide å se om det er QoS aktivert i routeren.

I såfall kan du prøve å slå den av for å se om det har noen effekt.

 

Men jeg ville nok primært prøvd å rette opp signalstyrken, silik at du fikk akseptabelt signal på kanskje -60 til -70dBm.

 

Jeg har ikke sett at du har skrevet noe om hva slags wifi-enheter du har på datamaskinene.

Det kan godt være at en god trådløsenhet der ville løse problemet.

 

Alfa har en god dongle her: http://www.ebay.com/itm/ALFA-AWUS036NHA-Atheros-AR9271-Wireless-N-USB-Adapter-/301000506733?pt=AU_Components&hash=item4615073d6d

 

Blir ikke det nok, så kan du koble på en retningsantenne som forsterker signalet vesentlig.

http://www.ebay.com/itm/2-4Ghz-14DBI-Aluminium-Weatherproof-Flat-Panel-Antenna-F-Wireless-Wifi-Router-/161100418286?pt=US_Directional_Network_Antennas&hash=item2582554cee

Lenke til kommentar

I hele går og så langt i dag har alt virket relativt feilfritt, nettet har vært tregt men stabilt.

 

Kjørte pingtest sikkert 30 ganger og selv om jeg fikk en litt for høy "jitter" på pingen så var den relativt grei, og endte med 0% pakketap hver gang.

 

QoS er avskrudd, men prøvde å skru det på for å gi prioritet til spill (ruteren hadde liste over spill som du kunne legge inn i QoS), men var ikke noe særlig til forskjell.

 

Hvis problemet ikke kommer tilbake skal jeg poste screenshots og informasjon om hva jeg gjorde, i tilfelle andre treffer på lignende problemer.

Hvis problemet kommer tilbake skal jeg få satt opp en repeater for å fikse signalet, siden alle andre løsninger egentlig er testet nå.

 

@Jan Skrotnes, før hadde jeg et Jensen Airlink: 500ac USB adapter på PCen, noe som var helt forferdelig. Jeg har derfor byttet det ut med et PCI kort for et par uker siden, det forbedra signalet og stabiliteten utenfor spill. Tror ikke det er hardware på PCen som er feil, siden dette skjer både på min stasjonære PC og laptopen min. Samtidig skjer det også for romkameraten min som sitter på naborommet.

 

Men som jeg nevnte har jeg ikke hatt noen særlige problemer det siste døgnet, får se hvordan det går.

Takk for tips og veiledning til alle som bidro, veldig takknemlig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...