Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Fokus og konsentrasjonsvansker

AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Heisann!

Er en gutt på 22 år som studerer. Litt usikker på om denne tråden hører hjemme her, men jeg gjør et forsøk!

Problemet er at jeg har til dels store problemer med å fokusere og konsentrere meg når jeg skal gjøre en oppgave som krever fokus. Det gjelder til og med lesing, noe som føles veldig rart for meg da dette har vært min store styrke tidligere. Jeg kan prøve å sette meg ned med oppgaver, men bare en minste distraksjon fører til at jeg mister fokuset og ting bare "surrer" gjennom skallen på meg. Det er for eksempel umulig å løse matteoppgaver, uansett hvor mye jeg har lyst til å få det til!

En ting er at problemet gjelder når jeg skal løse krevende oppgaver der det kun er meg selv som skal løse dem, men jeg føler meg veeeldig ubekvem i situasjoner der vi har gruppeoppgaver med tilfeldige medstudenter. Er ufattelig kjedelig å ikke klare å levere når en vet at det er så viktig.

Det som skjer er at jeg kan utsette ting til siste liten hele tiden, noe som fører til stress, stress og enda mer stress. Har egentlig hele tiden vært litt siste liten, men aldri i nærheten av hva jeg har vært i det siste. For eksempel hvis jeg setter meg ned hjemme med en oppgave, kan jeg fort komme inn på tanken om at jeg har plenty med tid igjen(selv om jeg egentlig ikke har det) og da legger jeg bare fra meg arbeidet, drar fram pcen og surfer og tar til meg mye annen lærdom som ikke omhandler studiene i det hele tatt. Det er på en måte slik at hvis jeg blir oppslukt av noe annet enn studiene kan jeg bli sittende i en evighet å tenke på dette og lære meg det. Det er veldig vanskelig da jeg overhode ikke har lyst til å være av denne typen. Det skal liksom ikke noe til for at jeg dytter det viktige unna og fokuserer på helt irrelevante ting som jeg i realiteten ikke burde opphengt meg av i studietiden. Dagdrømmer ofte når jeg mister fokuset. Er jeg rett og slett dum?

Er det noen her inne som har erfaringer fra noe lignende og sitter på noen tips? På forhånd takk.

Anonymous poster hash: a6537...576
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du beskriver stort sett de fleste symptomene til ADD/ADHD. Ta deg en tur til legen og si at du vil få deg testet. Om du får påvist lidelsen, så vil du få medisiner som kan hjelpe i stor grad. Du er ikke dum, du har bare konsentrasjonsproblemer. Det er ikke synonymer. Det skyldes lave dopamin-nivåer i hjernen, så vidt jeg vet. Dopamin er er hovedkomponenten i hjernen som gjør at du kan konsentrere deg, bli motivert, og generelt få ting gjort. Det fungerer som hjernens belønningssystem.

Lenke til kommentar

Neida, det trenger ikke alltid å være like lett å se det i tidlig alder. Om du ikke hadde spesielle problemer på skolen, så tror jeg verken lærere eller foreldre ville mistenkt noe. Problemene viser seg nok lettere når nivået på oppgavene blir høyere, og det kreves større konsentrasjon enn tidligere. Det kan også hende at problemene kan forsterkes om du f.eks. er blitt deprimert, eller lignende.

Jeg er ikke helt sikker på om ADD kan utvikles med alderen, eller om det er noe man er født med, så der kan jeg ikke si noe sikkert.

Jeg fikk selv påvist ADD i høst, og jeg mistenkte aldri noe slikt før for et par år siden. På barne- og ungdomsskolen så fløt jeg fint gjennom skolen uten problemer. Da jeg startet på vgs så merket jeg litt av problemene, men tenkte bare at det var slik jeg var, og det streifet ikke tankene mine at det på noen måte skulle være pga. en "mental lidelse". For rundt et år siden så begynte jeg å undersøke litt, og begynte å tenke at dette ikke var normalt, og at det må ligge noe mer bak. Oppsøkte lege, fikk påvist ADD, og venter for tiden på å få medisiner.

Lenke til kommentar

Min mening er at en ADD/ADHD-diagnose skal være medfødt. Hvis du ikke har hatt problemer før er dette definitivt feil diagnose. Men jeg tror også at mange helsepersonell har en annen mening, og gir diagnosen selv om man ikke har hatt problemer før.

Konsentrasjonsvansker kan komme av andre ting også, en stresset livssituasjon, en stressende opplevelse fra tidligere som har satt seg fast, overdrevent misbruk av digitale enheter, vitaminmangel, depresjon, osv. Hva som helst, med andre ord. Så det å jumpe til én diagnose blir litt forhastet. Anonymous poster hash: 63483...20f

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...