Gå til innhold

"Økt kunnskap gir økt smerte"


Anbefalte innlegg

Det er et Bibelord også filosofer har vist til som riktig.

 

"Det er en slem plage Gud har gitt menneskene å plage seg med" står det visstnok i bibelen.

 

Hva ligger egentlig i det, at økt kunnskap gir økt smerte?

Er det noen som kjenner seg igjen i det?

Endret av Delvis
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1: Hva ligger egentlig i det, at økt kunnskap gir økt smerte?

2: Er det noen som kjenner seg igjen?

 

1: For min del at det blir temmelig frustrerende at en del mennesker går rundt i totalt mørke og tror i vilden sky fremfor å være en positiv fremadrettet kraft som kan sikre vår overlevelse. Det gjør rett og slett vondt å se disse stakkarene lide..

 

2: Ja. Det er helt jævlig..

Lenke til kommentar

Det er et Bibelord også filosofer har vist til som riktig.

 

"Det er en slem plage Gud har gitt menneskene å plage seg med" står det visstnok i bibelen.

 

1. Hva ligger egentlig i det, at økt kunnskap gir økt smerte?

2. Er det noen som kjenner seg igjen i det?

 

1. Dette er bibelens måte å si at kunnskap kverker troen på gud, som i følge disse religiøse tullingene som skrev dette betydde smerte...

 

 

2. Nei, faktisk ikke. Jeg LIKER, ja simpelhet ELSKER å vite og forstå, da det gir meg stor glede i hverdagen å vite og forstå. Så dette kan du avskrive på grunnlag av hva jeg skrev i punkt 1, at kunnskap ALDRI har, eller kommer til å være, velkommen i religiøse grupperinger.

 

Hva er det andre bibelen sier? Ikke stol på kunnskap, men stol på gud? Underforstått: legg igjen hjernen din på dass og tro blindt på løse påstander.... :no: Samme dritten der, alt for å overbevise ignorante troende at kunnskap er farlig og at ignoranse og uvitenhet er veien å gå...

  • Liker 2
Lenke til kommentar

-" Økt kunnskap kan gi mennesket glede i nuet, når man gir seg kortsiktige mål å stebe etter.

 

Livet er som å falle ut av en høy bygning, en begynnelse og en slutt.

Og det de fleste mennesker gjør for å skaffe seg lykke, er å si; ' dette er fint så lenge det varer, dette er fint så lenge det varer' osv

 

-og så plutselig ligger man der og er ikke mer. Og da har man levd et fullstendig bevisstløst liv. Bevisstløst om hele sin menneskelige

situasjon.

Det er dette som gir meg en angst så sterk, at det 'grafser mitt indre i slintrer' - tanken på intetheten, angsten for intetheten."

-----------------------

Sittert etter Herman Tønnessen ( Professor i filosofi)

 

Tønnessen mente at mennesket levde etter et selvbedrag om at man er lykkelig ved å fylle livet med kortsiktige mål for å gi det såkalt "mening".

 

I stedet burde vi være enige om å få slutt på "ynglekarusellen" og gi genetikerne mulighet til å frambringe et menneske som selv bestemmer når det vil opphøre livet. Tønnessen mente alt i 1983, at forskerne visste nok om genene til at dette kunne gjøres.

 

Tønnessen har brukt bibelordet om "økt kunnskap gir økt smerte" som forord i en av sine mange publikasjoner.

 

 

Lenke til kommentar

Er ikke noe galt i å ha kortsiktige mål i livet, mål som i øyeblikket gir en mening. Virker som om du egentlig prøver å si at liv uten en "langsiktig" mening (aka tro på en eller annen gud) ikke har noen mening, men meningen med ethvert liv er det jo individet som gir...

 

Og jeg har faktisk ikke noe problem med å "falle ut av vinduet" jeg, og vite at når bakken kommer opp og treffer meg så er det slutt. Har null og niks ønske om noe evig liv, men ønsker derfor å bruke det livet jeg har til å lære meg mest mulig også, til å oppleve og undres og vite... For mitt vedkommende så er det ingenting som tyder på at vi har flere liv så jeg satser alt jeg har på dette livet jeg og er fornøyd med det, glad for at jeg har fått denne muligheten, selv om jeg utmerket vel skjønner at det ikke gjør en dritt fra eller til om jeg er her når man ser bort fra mine tre flotte gutter som fører min del av slekten videre. Det gir meg også en slags mening å vite at jeg har gjort primær oppgaven min her på jorden, nemlig å føre genene mine videre... Jeg er faktisk nest sist i en lang rekke vinnere etter 3,5 milliarder år med evolusjon, og det tenker jeg ikke å sysle bort og har heller ikke gjort det...

 

Det meste av det jeg kan er selvlært, alt fra programmering, data, mekking av bil, muring, snekkring, rørlegging, sveising, sying og nå smed arbeid og lær arbeid er alle ting jeg selv har gått inn for å lære meg nettopp fordi jeg liker utfordringer (jeg har lest meg til alt det overnevnte, aldri gått på kurs...), da jeg liker å gjøre ting jeg aldri har gjort før. Det gir meg mening og utfordring i livet... Og jeg liker utfordringer jeg, hva jeg kan få til... Sveiset ferdig min nye seng i går, med smi arbeid og det hele, en flott seng jeg antagelig vil ligge i resten av livet... :) Aldri gjort noe tilsvarende før, men kjenner jeg er tilfreds av jobben jeg har gjort og det gir meg også mening... :)

 

I vinter tenker jeg å bruke tiden på å lese meg opp til lappen på klasse A, tung motor sykkel og ut av det forventer jeg meg to ting, utfordringen ved å faktisk lese så mye at jeg klarer teorien med glans (og senere oppkjøringen, jeg har allerede noen år på en 250 crosser, så kjøringen sitter inne...) og mange herlige kjøreopplevelser på min nye KTM 690 SMC-R sykkel, som allerede står i garasjen klar for neste år.

 

Hva vil livet mitt by på etter det? Jo, små og store utfordringer til ferden ut av vinduet når sin ende. Kunnskap og viten for meg er fornøyelige ting som gjør at jeg kan møte hverdagen med langt bedre verktøy jeg ikke hadde hatt om jeg hadde valgt å være ignorant og motstander av viten og kunnskap, så hvordan dette skulle lede til større smerte er meg en gåte rett og slett...

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Så om det en dag skulle foreligge en medisinsk mulighet til å stoppe aldringsprosessen, og kunne leve videre i uoverskuelig framtid, så ville du altså takket nei til det?

Ja faktisk. Var en tråd om akkurat det for en stund tilbake her inne og jeg tenkte meg da om og kom til at jeg faktisk hadde takket nei til å stoppe aldrings prosessen. Ikke for annet enn at jeg antagelig vil føle at nok er nok og at min funksjon her på jorden er oppbrukt... Vet ikke helt, føler bare ikke får det... Hva andre gjør er meg knekkende likegyldig...

 

Så ja, jeg ville takket nei til noe slikt... :) Vet ikke heløt hvorfor, men det er hva jeg føler om den saken... Jeg har, ulikt de aller fleste som lever i trygge norge, hatt en del meget nære døden opplevelser (altså situasjoner der jeg var SIKKER på å dø, ikke disse lettsidige "jeg så meg selv fra rommet" greiene...) og har ved flere av de anledningene vært sikker på at jeg kom til å dø og det er faktisk HELT anderledes enn det folk tror det er. For er du sikker på at døden er uungåelig er du heller ikke redd for den, du kommer jo ikke unna og tenker, ihvertfall gjorde jeg det, helt nøkternt på situasjonen.

 

Jeg jobbet på NSB for en del år siden da vi slapp ei vogn som var merket med klor i feil spor og sikkerhets ventilen fløy av når den traff en vogn i det sporet. Lok føreren på skifte maskinen så hva som skjedde og forsvant i full fart bort fra skyen som sto ut av vognen (vognen hadde 55000 liter i tanken...) og jeg sto igjen og gjorde det eneste jeg kunne, jeg lukket øynene og holdt pusten. Jeg VISSTE at jeg kom til å dø da, for man overlever ikke å puste inn ren klor, men det var ingen panikk, ingen heseblesende revy av livet mitt som passerte foran netthinnen eller noe slikt i det hele tatt, bare en kald resonering og et håp om at foreldrene mine, søstera mi, dama mi og de jeg kjente ville klare å overleve katastrofen som nettopp hadde skjedd og som jeg kom til å være den første som døde i. En utrolig følelse skal jeg si deg, å stå der å VITE at man skal dø, at man bare har sekunder igjen å leve, da LEVER du skal jeg si deg... Det eneste jeg håpet på var en rask død, jeg hadde ingen lyst til å pines og for å gjøre jobben kort gispet jeg i meg klor skyen da jeg ikke klarte å holde pusten lenger, jeg fylte lungene til bristepunktet og stålsatte meg mot etsingen jeg visste ville komme, men den kom ikke... Det var ikke klor i den vognen, men flytende nitrogen, vognen var merket feil....

 

Den følelsen jeg nå fikk er umulig å beskrive, for har du vandret i dødens dal som det heter og kommet igjennom gir det deg en følelse du må oppleve for å skjønne hva det dreier seg om, for jeg var plutselig ikke død lenger... Men jeg lærte noe verdifullt de minuttet eller så det tok mens jeg holdt pusten, og det er at jeg ikke skal frykte døden. Døden er like naturlig som livet og helt nødvendig for utviklingen, uten hadde vi fremdeles vært encellede amøber...

 

Så evig liv vil jeg ikke ha... Jeg ønsker ikke døden velkommen riktig enda, misforstå meg ikke, men tror at når tiden er inne vil jeg nok være så livslei at jeg ikke gidder mer... Jeg er realist og ingen drømmer... Og da vil jeg gjerne få dø fra det hele tenker jeg... :)

Lenke til kommentar

Ok fair nok.

Vanskelig å si hvordan man vi se det når man blir eldre. Men pr i dag anser jeg det som et stort tap/problem å ikke kunne fortsette videre i hundrevis av år. Bare det at man ikke får være tilstede og følge videre med på alt spennende som skjer i utviklingen er en deprimerende tanke.

 

Om jeg hevdet eller innbillet meg selv noe annet, ville det være et selvbedrag. Akkurat slik Tønnessen sier det.

Lenke til kommentar

 

Om jeg hevdet eller innbillet meg selv noe annet, ville det være et selvbedrag. Akkurat slik Tønnessen sier det.

Innbildning og selvbedrag er jeg ikke god på, selv ikke når det sikkert kunne spart meg for en del smerte.... :) Er ikke god til å bruke kognitiv dissonans og confirmation bias heller... :)

Lenke til kommentar
Gjest medlem-105476

Innbildning og selvbedrag er jeg ikke god på, selv ikke når det sikkert kunne spart meg for en del smerte.... :) Er ikke god til å bruke kognitiv dissonans og confirmation bias heller... :)

Det som kunne spart deg for en del smerte er å slutte å skrive nedlatende til/om folk som tror på en form for Gud, og heller prøve litt hardere å sette deg inn i hva de faktisk tror på. Du sier jo selv at du liker både utfordringer og å lære nye ting.

Lenke til kommentar

Det som kunne spart deg for en del smerte er å slutte å skrive nedlatende til/om folk som tror på en form for Gud, og heller prøve litt hardere å sette deg inn i hva de faktisk tror på. Du sier jo selv at du liker både utfordringer og å lære nye ting.

Vet du, det er akkurat det jeg har gjort, den utfordringen har jeg tatt! I begynnelsen så trodde jeg faktisk at det var noe i disse påstandene og det folk trodde på, men til mer jeg så på saken til mer gikk det også opp for meg at folk er forledet til å tro blindt på helt grunnløse påstander i en gammel bok som det ikke er NOE som indikerer er skrevet av andre enn ignorante menn...

 

... Så det er ikke folkene jeg skriver nedlatende om, men hva de tror på! For til mer jeg ser av religiøse uttalelser og verdens anskulese til mer går det opp for meg at verden har et skrikende behov for å opplyses og komme seg vekk fra det som fremstår som renspikket overtro.

 

Så hva var det jeg skulle respektere i religiøs tro mener du? At folk tror på slikt?

Lenke til kommentar

Jeg har blitt tildels nihlistisk av mengden filosofi og historie jeg har hatt på universitetet, men jeg har funnet en mening for mitt eget liv, og noen enkelte mål jeg ønsker å oppnå før jeg dør.

 

Bedre å være opplyst spør du meg, eller i det minste dø i et forsøk på å forstå, enn ikke i dette livet.

Selvom det kan gjøre litt vondt i begynnelsen.. :)

Lenke til kommentar

Selvom det kan gjøre litt vondt i begynnelsen.. :)

 

Og der har du det tenker jeg, grunnen til at myten om kunnskap gjør vond blandt religiøse mennesker, for det gjør sikkert vondt å få røsket livsløgnen vekk fra seg... Å forsøke så godt en kan å være opplyst og forstå ting har overhodet ingen smerte, men det krever en del innsikt og ærlighet å sette seg selv i perspektiv i den prosessen, som at man ikke er universets navle og derfor ikke har noen betydning what so ever i den store sammenhengen og at man derfor ikke trenger evig liv og slike ting... Verden går ikke under om jeg forsvinner herfra og det er jeg veldig klar over også... :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg LIKER, ja simpelhet ELSKER å vite

 

For å ta et random eksempel:

 

La oss si du har et vennepar. Du er BFF med begge to. En dag finner du ut at en av de har vært utro.

Ut fra slik du kjenner de, vet du at om du forteller den andre parten det, så vil h*n gå fra h*n, i tillegg til å også å hamre løs på budbringeren (deg). Dette vil med andre ord medføre at du mister vennskapet til den personen som ikke har vært utro.

 

Er det bare fryd og gammen, glede og jubel og easy-peasy over å vite dette og faktisk vite hvilken beslutning du skal ta? ELSKER å ta slike beslutninger?

Lenke til kommentar

 

1. Dette er bibelens måte å si at kunnskap kverker troen på gud, som i følge disse religiøse tullingene som skrev dette betydde smerte...

 

 

2. Nei, faktisk ikke. Jeg LIKER, ja simpelhet ELSKER å vite og forstå, da det gir meg stor glede i hverdagen å vite og forstå. Så dette kan du avskrive på grunnlag av hva jeg skrev i punkt 1, at kunnskap ALDRI har, eller kommer til å være, velkommen i religiøse grupperinger.

 

Hva er det andre bibelen sier? Ikke stol på kunnskap, men stol på gud? Underforstått: legg igjen hjernen din på dass og tro blindt på løse påstander.... :no: Samme dritten der, alt for å overbevise ignorante troende at kunnskap er farlig og at ignoranse og uvitenhet er veien å gå...

hva er det med deg å kun slenge dritt mot religion? alt du skriver om handler stort sett om forakt mot religion. spar deg for slikt

Lenke til kommentar

 

For å ta et random eksempel:

 

La oss si du har et vennepar. Du er BFF med begge to. En dag finner du ut at en av de har vært utro.

Ut fra slik du kjenner de, vet du at om du forteller den andre parten det, så vil h*n gå fra h*n, i tillegg til å også å hamre løs på budbringeren (deg). Dette vil med andre ord medføre at du mister vennskapet til den personen som ikke har vært utro.

 

Er det bare fryd og gammen, glede og jubel og easy-peasy over å vite dette og faktisk vite hvilken beslutning du skal ta? ELSKER å ta slike beslutninger?

 

Personlig skal det MYE til at jeg hadde sagt i fra til den andre parten... Da det i alt for stor grad er en sak dem i mellom og, ofte, bunner det ut i andre problemer dem i mellom enn det seksuelle. Det jeg hadde gjort, og det har jeg faktisk også gjort, er å ta for meg den som var utro og spørre vedkommende rett ut om hvor skoen trykker. Jeg villefortalt hva jeg syntes om den typen avtale brudd (hadde begge vært med på det så stiller det seg helt anderledes) og jeg ville lurt på hvorfor vedkommende gjorde det han/hun gjorde, for at han også skulle få en litt større innsikt i den mekanikken som ligger bak utroskap, som faktisk svært skjelden er kun seksuelt relatert, for å fått personen til å prate ut skikkelig med sin partner. Det er hva jeg ville gjort med den viten... :) Så får det være opp til vedkommende om han vil nevne utroskapet eller ikke, det er faktisk ikke opp til meg å dømme andres handlinger... Men liker jeg paret er det hva jeg ville gjort. Andre hadde jeg tatt tilfart og driti i...

Lenke til kommentar

hva er det med deg å kun slenge dritt mot religion? alt du skriver om handler stort sett om forakt mot religion. spar deg for slikt

 

Hva er det med deg som kun ser noe godt i religiøse fantasier? Spar deg for slikt...

 

Ser du hvor dumt det blir å skrive slikt? Svar meg heller på det jeg skriver i det minste...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Personlig skal det MYE til at jeg hadde sagt i fra til den andre parten... Da det i alt for stor grad er en sak dem i mellom og, ofte, bunner det ut i andre problemer dem i mellom enn det seksuelle. Det jeg hadde gjort, og det har jeg faktisk også gjort, er å ta for meg den som var utro og spørre vedkommende rett ut om hvor skoen trykker. Jeg villefortalt hva jeg syntes om den typen avtale brudd (hadde begge vært med på det så stiller det seg helt anderledes) og jeg ville lurt på hvorfor vedkommende gjorde det han/hun gjorde, for at han også skulle få en litt større innsikt i den mekanikken som ligger bak utroskap, som faktisk svært skjelden er kun seksuelt relatert, for å fått personen til å prate ut skikkelig med sin partner. Det er hva jeg ville gjort med den viten... :) Så får det være opp til vedkommende om han vil nevne utroskapet eller ikke, det er faktisk ikke opp til meg å dømme andres handlinger... Men liker jeg paret er det hva jeg ville gjort. Andre hadde jeg tatt tilfart og driti i...

 

Dersom du hadde ment av kunnskap er lykke/bra/velvære/elskverdig/noe vi alle bør strebe etter/whatever, så hadde du vel også fortalt det til de ?

På lik linje som du sikkert hadde advart de mot noe du mener kan få katastrofale følger, som f.ex. å leke på motorveien.

Lenke til kommentar

 

Dersom du hadde ment av kunnskap er lykke/bra/velvære/elskverdig/noe vi alle bør strebe etter/whatever, så hadde du vel også fortalt det til de ?

 

Fordi JEG liker å oppdatere meg så MÅ jeg si i fra til alle fordi....? Er du så naiv at du tror det er automatikk i slikt?

 

 

 

På lik linje som du sikkert hadde advart de mot noe du mener kan få katastrofale følger, som f.ex. å leke på motorveien.

 

Nå er vel ikke utroskap en katastrofe jeg MÅ opplyse om, er det vel? Som jeg sa, det ligger som oftest flere ting under et utroskap enn kun det seksuelle, dessuten er det noe partene selv bør bli enige om. Jeg MÅ vel ikke oppdatere dem om alt selv om jeg liker det vel? Ville du ha gjort det, om du fant ut at en av partene var utro i et vennepar du likte? eller mener du at siden du ikke liker kunnskap og viten så er det ikke så nøye? Bare for å snu det... ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...