Gå til innhold

En kvinne og to menn drept i busskapring, diskuter her!

Anbefalte innlegg

Takk for link. Det er et åpenbart problem med og for reelle asylsøkere, at de kommer fra konfliktområder og har posttraumatisk stress og annet relatert. Desverre så plasserer vi dem i mottak i bygde-Norge uten hverken noe å gjøre eller medisinsk oppfølging. Hva det er et argument for eller mot kan diskuteres. Ikke mot friere innvandring, da det de med slike plager som idag slipper inn gjennom asylinstituttet, mens mange av de uten avvises som lykkejegere. Ei heller mot arbeidsinnvandring, da disse gruppene ikke har en overrepresentasjon av slike plager.

Så kan man diskutere om dette er en kostnad ved asylinnvandringen, og at vi burde ta den kostnaden ved en endring av hvordan vi behandler asylsøkere, eller som noen sikkert vil foretrekke, å slutte å ta imot asylsøkere i det hele tatt.

Geir :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hurra for FRP, Hurra for FRP, Hurra for FRP, Hurra for FRP, Hurra for FRP, Hurra for FRP, Hurra for FRP. Hurra for FRP, Hurra for FRP, Hurra for FRP, Hurra for FRP, Hurra for FRP, Hurra for FRP, Hurra for FRP.

MER HVIT MAKT TIL FRP! MÅ DE REDDE OSS ALLE FRA UTLENDINGER!

Lenke til kommentar

Et lite apropos: hvis denne fyren faktisk er ment til å sendes ut av landet, og han blir dømt utilregnelig, er det da ikke opp til mottakerlandet å hanskes med hans diagnose? Jeg mener at det er en fornuftig løsning. Han er dømt til å sendes ut av landet, og kan fint motta behandling der han måtte ende opp til slutt. Det framstår som urimelig hvis VI må behandle fyren og dermed utsette hans avreise mer enn nødvendig. Får han fengselsstraff er det noe annet, selv om han helst burde sone i hjemlandet.

Tvilsomt at Sør Sudan har muligheter til å hanskes spesielt med han etter mange år med borgerkrig og en stor del av befolkningen som sitter igjen med traumer.

Lenke til kommentar

Et lite apropos: hvis denne fyren faktisk er ment til å sendes ut av landet, og han blir dømt utilregnelig, er det da ikke opp til mottakerlandet å hanskes med hans diagnose?

Nei. Hvis vi - altså en norsk domstol - dømmer ham utilregnelig, så er det vårt ansvar å tilby ham behandling. Norsk lov gjelder ikke i mottagelandet, og norsk rett kan ikke pålegge dem et behandlingsansvar.

Lenke til kommentar
Mr.M, den 05 Nov 2013 - 18:30, sa:

Har ikke hvert enkelt individ ansvar for egne handlinger? Du kan hverken skylde på religion eller politikere i enhver anledning, fordi enkeltindivider begår rabiate ugjerninger.

Blir litt feil å si dette her, om han hadde store psykiske problemer så er det ikke hans feil etter min mening.

Vårbris, den 05 Nov 2013 - 17:58, sa:

Stortingsrepresentant Karin Andersen i SV reagerer på at Frp prøver å legge ansvaret for tragedien på den avgåtte rødgrønne regjeringen.

http://www.nrk.no/norge/_-frp-ma-hore-pa-egen-statsminister-1.11338925

''Slutte å slå politisk mynt'', vi kan ikke akuratt legge skyld på han med psykiske lidelser. Asylpolitikken koster liv i Norge, ikke de psykisk ustabile folka som blir friskmeldt av staten.

Lenke til kommentar

Ja, nettopp. Norge som nasjon HOLDT SAMMEN. Når disse feige afrikanerne kommer her istedenfor å forbedre sine egne hjemland, så holder de rett og slett ikke sammen.

Snart er det jo afrikansk borgerkrig her til lands. Vi fikk en smakebit på angrepsmetodene i går.

Det er altfor enkelt å dra menneskene fra ett kontinent med over 50 land over en kam. Det med borgerkrig er jo bare vas, det har du ikke noe bevis for.

Det at Norge og nordmenn holdt sånn sammen under 2.verdenkrig er ikke riktig, vi liker bare å se på vår egen historie som så positiv, uten at dette er riktig.

Endret av Andeith
Lenke til kommentar

Ja, nettopp. Norge som nasjon HOLDT SAMMEN.

Så hvorfor hadde vi landsvikeroppgjøret?

Når disse feige afrikanerne kommer her istedenfor å forbedre sine egne hjemland, så holder de rett og slett ikke sammen.

Akkurat som alle de feige nordmennene (800 000 av dem) som utvandret til USA i stedet for å forbedre sitt eget hjemland?

Snart er det jo afrikansk borgerkrig her til lands. Vi fikk en smakebit på angrepsmetodene i går.

Nei. Dette er en enkelt svale, og den gjør som kjent ingen sommer. Det er absolutt ingenting som tyder på at det skal bli noen slags form for krig i Norge.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Nei. Hvis vi - altså en norsk domstol - dømmer ham utilregnelig, så er det vårt ansvar å tilby ham behandling. Norsk lov gjelder ikke i mottagelandet, og norsk rett kan ikke pålegge dem et behandlingsansvar.

Hvorfor er det vårt ansvar? Han kan brenne et visst sted for å ha drept tre personer.

Lenke til kommentar

Tror ikke denne asylsøkeren er mentalt syk.

Vi må huske at han kommer fra et land/kultur der det å ta liv er like vanlig som å skifte skjorte.

Informasjon om hvor mildt det norske rettsvesenet håndterer slike saker - er nok alment kjent for asylsøkere.

Motivet er enkelt - å bli værende litt lenger i Norge ettersom alternativet er verre.

Dog naivt av myndighetene å ikke sørge for lukkede mottak, eskorte ved uttransportering (uansett vurdering), raskere avslag osv, osv.

At ikke hvert tettsted av litt størrelse (>1000 innbyggere) har politi i nærheten er betenkelig.

Unge menn er hovedsaklig lykkesøkere og ikke asylsøkere. De har funnet ut at det ikke er framtid (økonomisk/leveforhold ) i eget land og satser alt på bedre liv i vesten. Underveis utdannes de til tung kriminalitet i div fengsler/mottak og blir evt deprimerte av dette (hvem ville ikke blitt det, men det er altså ikke det samme som å være psykisk syk).

Straffenivå for massemord bør økes - kan gjøres enkelt ved å plusse sammen straffene.

Raskere retur/umiddelbar retur bør bli regelen.

Endret av Rune_says
  • Liker 4
Lenke til kommentar

TV-lisensen trekker ikke en kniv og myrder deg, så stilt overfor valget om pest eller forkjølelse, tar jeg nok forkjølelsen ...

Men trippelmorderen er nå sliten og må ha ro. Jeg synes forferdelig synd på denne mannen som har vært gjennom en slik prøvelse der folk stiller seg i veien for kniven hans på den måten, og han må for all del ikke plages med ubehagelige spørsmål fra politiet.

Gi mannen ro og fred!

• Liker 6
Lenke til kommentar

Det må du gjerne mene, men om han skal brenne så får vi fyre opp bålet. Vi kan ikke pålegge noen annen stat å brenne ham for oss.

Tar gjerne saken jeg! Det kunne vært min søster som ble drept.

Og jo, det kan vi. Denne mannen var ikke Norsk.

Lenke til kommentar

Akkurat som alle de feige nordmennene (800 000 av dem) som utvandret til USA i stedet for å forbedre sitt eget hjemland?

Du skal jaggu ta godt i for å sammenligne innvandring til usa på 1800-tallet med innvandring til norge på 2000-tallet. I dag kommer man til norge til duk og dekket bord, de amerikanske slettene hvor man så ledig jord (nei, det var ikke indianere over alt) var alt annet enn ferdigdekket. Ikke var det et spesielt gjestmildt miljø heller.

Skal ikke påstå at uttrykket med feige afrikanere som kommer til norge er spesielt bra eller relevant heller, men sammenligningen var historisk dårlig.

• Liker 6
Lenke til kommentar

Jeg tror ikke han her er "koko" i det hele tatt.

Han har foretatt et enkelt regnestykke. Han vil ikke tilbake til hvor han kom fra, koste hva det koste vil, så da er norsk fengsel å foretrekke.

Da har du ikke satt deg inn i saken. Hans asylsøknad er ikke avslått, den skulle bare vurderes i et annet land. Spania i dette tilfellet, og det var til Spania han skulle reise til idag.

Sa jeg noe om avslått asylsøknad? Han ville ikke tilbake til Spania i så fall. :)

Lenke til kommentar

Å holde en krig gående i 23 år sier bare veldig mye om hva slags uintelligente, lavt eller ikke utdannede apekatter det er snakk om. Det er altfor drøyt å kalle de nordmenn som ikke sto på frontlinja feige. Norge hadde veldig mye skjult motstand, noe alle nordmenn vet. Trist å se slike kunnskapsløse og nasjonsfiendtlige kommentarer. Edit: det sitter en bitter sosialist å sletter kommentarene mine :(

Det sitter en moderator og sletter innleggene dine fordi du konstant refererer til samtlige mørkhudete som lavstøende, svidde apekatter.

Ironisk i og med at du i følge profilbildet ditt assossierer deg selv med en av dem.

Lenke til kommentar

Tar gjerne saken jeg! Det kunne vært min søster som ble drept.

Greit nok. Dødsstraff er et annet tema.

Og jo, det kan vi. Denne mannen var ikke Norsk.

Da skal du få lov til å fortelle meg hvordan. Skal Norges ambassade i Sør-Sudan (om vi har noen) ringe til justisdepartementet i landet og si at "Vi sender en sudaner hjem til dere. Dere skal brenne ham!"...?

Vi kan sende ham ut, men:

A. Vi kan ikke tvinge noen andre land til å ta imot ham. (Med mindre han faller under Dublin-avtalen og kan sendes til et førsteland.)

B: Diktere hva dette landet skal gjøre med ham. Norge (våre myndigheter og våre domstoler) styrer bare i Norge. Om vi sender ham tilbake til Sudan så kan de gjøre ham til konge uten at vi kan gjøre noe med det.

Lenke til kommentar

Du skal jaggu ta godt i for å sammenligne innvandring til usa på 1800-tallet med innvandring til norge på 2000-tallet. I dag kommer man til norge til duk og dekket bord, de amerikanske slettene hvor man så ledig jord (nei, det var ikke indianere over alt) var alt annet enn ferdigdekket. Ikke var det et spesielt gjestmildt miljø heller.

Skal ikke påstå at uttrykket med feige afrikanere som kommer til norge er spesielt bra eller relevant heller, men sammenligningen var historisk dårlig.

Jeg synes jo strengt tatt ikke at innvandrere til Norge bør komme til "duk og dekket bord" heller jeg. (Det var nå ellers en fin omskrivning for asylmottak.) Jeg synes de skal få en sjanse til å jobbe og skape sin egen lykke.

Men det var altså ikke forholdene i landet de kom til jeg tenkte på, men forholdene de reiste fra.

Ledig land har vi nok av, og det er definiivt ikke så gjestemildt. Men nå forventer jeg ikke at de skal kjøpe seg en spade og bygge fjøs, det gjør ikke nordmenn lenger heller av åpenbare grunner, men at de skal kjøpe en PC og bygge butikk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...