Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Går det an å få slettet legejournalen?

EvilSeagull

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vel, de har ikke infrastruktur nok (aøt for dåelig kommunikasjon mellom fylker og kommuner) til at nye fastleger bare kan ta å åpne gamle journaler av deg.

Greit, personvern er en grunn, men selv om du vil så er det (pga manglende infrastruktur) fortsatt ikke mulig å bare gi tillatelse.

Funker dårlig å bare skylde på personvern, og feie de underliggende problemene med kommunikasjon, database og sammarbeid rundt i helsenorge.

Men når du tror infrastruktur bare har med jernbane og lignende å gjøre, så er man nok på bærtur.

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Vel, de har ikke infrastruktur nok (aøt for dåelig kommunikasjon mellom fylker og kommuner) til at nye fastleger bare kan ta å åpne gamle journaler av deg.

Greit, personvern er en grunn, men selv om du vil så er det (pga manglende infrastruktur) fortsatt ikke mulig å bare gi tillatelse.

Funker dårlig å bare skylde på personvern, og feie de underliggende problemene med kommunikasjon, database og sammarbeid rundt i helsenorge.

Men når du tror infrastruktur bare har med jernbane og lignende å gjøre, så er man nok på bærtur.

tosk

• Liker 1
Lenke til kommentar

Da jeg byttet fastlege (og fastlegekontor) så ble mine journaler overført, uten at jeg hadde bedt om det

Anonymous poster hash: be14b...0ae

Er ikke det noe pasienten normalt må betale et lite gebyr for at skal skje? Gitt at det er pasienten som ber om journalen overført.

Lenke til kommentar

Du har ihvertfall innsynsrett i journalen din, og kan be om kopi. Men, jeg vet ingenting om hvilke rettigheter man har til å be om å få den slettet.

Jeg har et nytt spørsmål. Blir journalen foreldet etter et visst antall år, og at om man har sluttet, så blir den makulert?

Lenke til kommentar

Det koster for tiden ca 80,- å få utskrift av journalen.

Journalen skal oppbevares så lenge det er bruk for den, men den kan makuleres hvis det ikke har vært ført journalnoater de siste 10 årene. http://www.lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2000-12-21-1385?q=pasientjournal*

En journal foreldes ikke. Når legen/psykologen slutter eller dør, og ingen skal overta praksisen, overføres journalarkivet til Fylkeslegen.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Utrolig at det ikke finnes ett journalsystem i dette landet.

Etter Snowdens avsløringer synes jeg det er bra. Å vite at (iallefall mest sannsynelig) infoen om meg, er begrenset til en PC, eller kanskje serveren dems, er bra. Ikke alle som trenger å vite hva det står. Selv hvor "safe" det måtte være.

Lenke til kommentar

Hvordan ting gjøres på de forskjellige legekontor varierer men på store legekontor kan det ofte være slik at flere leger benytter seg av samme EPJ, eller database. Bytter du fra en lege til en annen på dette kontoret er muligheten stor for at den nye legen har tilgang til journalen din.

Noen legekontor er igjen tilknyttet en landsdekkende kjede som benytter seg av samme EPJ/database til alle legene sine. Flytter du fra f.eks Oslo til Bergen og får en ny fastlege som er tilknyttet samme landsdekkende kjede er muligheten stor for at den nye fastlegen din har tilgang til den gamle journalen din.

Et felles EPJ/database for hele landet har jeg liten tro på. Til det er legene for glade i sitt prefererte fagsystem, noen elsker Profdoc, andre sverger til Infodoc osv.

Anaconda: Om helsesektretærene har tilgang til journalen din er helt avhengig av hvor flinke noen har vært til å sette opp tilgangskontrollen i systemet. Og så vet man jo heller aldri hvor flinke utviklerne/systemeierne er til å forvalte pasientdataene: http://www.nordlys.no/nyheter/Innenriks/helse/article4431653.ece

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...