Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Erfaring med avrevet leddbånd i kne


Psycho

Anbefalte innlegg

Har fått totalruptur av korsbåndet på utsiden av mitt venstre kne i tilknytning til fotballkamp. I tillegg er det andre leddbåndet strekt, mens menisken er litt skadet. Dette skjedde for over en måneds tid siden. Har i ettertid fått en skinne(ortose) som skal brukes i 6 uker, samtidig som jeg har vært i opptrening hos fyio. Har etter to uker kastet ortosen, da jeg og fysio ikke ser hensikten.

Denne opptreningen har gått såpass bra at vi har begynt å snakke om å ikke operere, at vi skal ha som mål å ikke operere. Å trene kneet opp så mye at det klarer seg uten.
Fra dag én med opptrening har kneet føltes veldig bra, er lite til ingen ustabilitet og har tilnærmet null smerter. Må kjenne skikkelig etter for å legge merke til et lite ubehag ved enkelte øvelser.

Klarer å sykle i 30min+ med tunge intervaller, kjenner lite smerter ved løping(varierer litt, noen ganger null smerter, andre ganger kjenner man noe), klarer å hoppe på venstrefoten, stigningsløp og alt. Alle øvelsene går rett og slett knirkefritt, og "smertene" overskrider aldri 2/10 på en skala. Vi snakker om at jeg kanskje kan være tilbake i trening med ball fra 1. januar, spill/kamp tar vi siden.

Er det noen her som har erfaring med å drive aktiv idrett med "ruptur av fremre korsbånd"? Leser veldig mye forskjellig rundt om kring på nettet, og de fleste anbefaler operasjon for å kunne trene aktivt i framtiden. Så litt personlige erfaringer hadde kommet godt med.

Stoler selvsagt veldig mye på fysioterapeutene, og de er for meg veldig flinke innen sitt felt. Men jeg blir likevel litt usikker når alt jeg leser på nett er så negativt innstilt på å drive idrett uten korsbånd.

Endret av Umlaut
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har gjort noe lignende...bare at det var i ankelen. Jeg slapp operasjon siden opptreningen gikk så fint. Dette er nå 10 år siden og jeg har ingen smerter eller begrensninger som følge av dette. Jeg kan imidlertid kjenne at den aktuelle ankelen kjennes forskjellig ut fra den friske når jeg vrir på leddet, men det er verken vondt eller ubehagelig.

 

Nå er nok dette forskjellig fra tilfelle til tilfelle, og en ankel er jo heller ikke et kne...

Lenke til kommentar

Ja, vet om flere som har klart seg veldig fint uten leddbånd i ankelen, men jeg har ikke snakket med noen som har revet av i kneet - selv om jeg vet om flere som ikke har operert.

 

Hvordan blir det når man blir eldre og musklene ikke klarer å ta over i god nok grad? Kan jeg feks operere om 20 år, eller er dette et inngrep som må gjøres når skaden er relativt fersk?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...