Gå til innhold

Vurderer å avbryte studiet og spørsmål angående lånekassen

Craxmerax

Anbefalte innlegg

Heihei. Jeg er per dags dato student ved Menighetsfakultetet i Oslo og tar et årsstudium i religion. For å si det kort så angrer jeg på studiet, og synes det er tørt og kjedelig, noe som fører til at jeg har lyst til å bare avbryte hele studiet, selv om det bare er en måned til eksamen. Har lyst til å ta noen enkeltemner ved UiO til våren for å ha noe å gjøre da.

Grunnen til at jeg skriver dette er at jeg ikke aner hva som skjer med lån og stipend fra lånekassen om jeg ikke fullfører studiet jeg er på. Håper noen kan hjelpe meg :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er greit nok, men hvis jeg f. eks bryter med studiet nå, da får jeg lån for dette halvåret, men hvis jeg da tar enkeltemner på UiO til våren og består de eksamene, vil jeg da få stipend for det halvåret. Altså får jeg "halvt stipend" for studietåret 2013/2014?

Lenke til kommentar

Ja man får dekket deler, somregel er det en prosentsats pr fag. Tror også du kan ta andre fag og så få slettet noe også. Husker jeg tok en privatisteksamen i fysikk en gang og plutselig fikk jeg slettet en del av studielånet uten at jeg hadde "lånt" til dette "studiet". Sikkert best å snakke med lånekassen om dette:)

Lenke til kommentar

For Lånekassen så betyr det at du har fått støtte for 30 studiepoeng mer enn du har bestått. Du kan ligge opp til og med 60 poeng bak og fortsatt motta støtte på vanlig måte. Men havner du mer enn 60 poeng bak, så får du ikke støtte før du har produsert nok poeng til å komme under eller lik 60 igjen.

For øvrig har du mulighet til å hente deg inn igjen ved å ta studiepoeng i noe helt annet enn det du studerer nå. På den måten får du også omgjort det samme beløpet til stipend som du ellers ville fått ved å fullføre nå.

Endret av Horrorbyte
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...