Gå til innhold

pumpe mellom radiatorene årsak til høye temperaturer?


oivindwold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Rekkefølgen er ikke av så stor interesse når det er snakk om selve kjøleytelsen. Det er av mer praktiske grunner at man plasserer pumpa på visse plasser, og kanskje også i en gitt rekkefølge.

Når du bruker custom vannkjøling så må du også ha kontroll på hva de forskjellige elementene gjør, og hva du bør teste og bytte ut. Det er mange faktorer som spiller inn, og kun når alle faktorene som spiller inn fra når varmen genereres på innsiden i prosessorkjernen til slutten hvor det er varm luft i rommet, har blitt balansert vil man kunne få en god prosessortemperatur.

Pumpeplasseringen derimot, har tilnærmet ingenting å si, så det er det nok bare å glemme. (gitt at den pumper skikkelig / ikke er mye luft i systemet)

Å bytte ut radiatorene er kun en eller to faktorer av ca 11 faktorer, og er noe du oppgraderer fordi du har målt at vanntemperaturen blir for høy i forhold til lufttemperaturen som er omkringliggende. Eller fordi du ønsker å ha mindre lyd, og dermed mer saktegående vifter (som igjen krever mer kjøleareal, aka. større radiator). Om du ikke har termometer, så bør du kjøpe dette sporenstraks, selv om du også kommer langt med å føle med fingrene (men krever en viss minimum erfaring og kunnskap).

 

Men før du løper å kjøper et termometer, så trenger vi først og fremst MYE mer informasjon:

  • Kjølepasta du har brukt, og hvordan du har brukt den
  • Komponenter du har/har i loopen
  • Kabinett og vifter brukt, og hvordan de blåser (push/pull?)
  • Kjøleutstyr. Vannblokk til CPU, pumpe du bruker, slanger, koblinger (90 grader, 45 grader etc..) Bilde hjelper veldig
  • Utført noen mods? De-lidding for eksempel
  • Væske som er i loopen
  • Alder på systemet? (hvor lenge er f.eks vannblokken brukt? tegn til alger/korrosjon i den?)
  • Snudd på kabinettet for å få ut bobler?

Og etter at du har skaffet deg termometer så trenger vi at du måler og oppgir hva slags temperaturer du har. Deriblandt inkluderer:

  • CPU - Total temp
  • CPU - kjernetempene
  • Vannblokktemp (mål med termometer på kobberet)
  • Vanntemp (anbefaler å måle på et metall/nippel/inngangen til radiatoren)
  • Radiatortemp (midten av radiatoren)
  • Skjermkorttemp (hvis det er i loopen)
  • Kabinettempen (noen cm fra innsuget til radiator og en måling på eksosen)
  • Romtempen
  • Alle temperaturene skal være under full last OG idle.

Optimalt sett burde vi også vite væskegjennomstrømning, da dette også er meget viktig, men også øyesyn på om det går raskt (hvis det er bobler elns som fyker raskt gjennom systemet) eller ei.

 

Og når det er oppgitt så nærmer vi oss en anbefaling...

Å gamble på at det å bytte radiator funker blir litt som å spille lotte, med mindre du vet hva du gjør og hvorfor du gjør det. Men nå vet jeg ikke en gang hva du ønsker av temperaturer?

Lenke til kommentar

Wow. Takk for langt og meget informativt svar. Kan ikke svare på alt nå siden jeg er på jobb men kan ta litt. Digital impuls sa at gpu skal ligge på 40+grader i en god loop så er jo litt skuffet.

 

18 cm viften kjører på 6-700 rpm og 14 cm viften kjører på ca 1400rpm. begge i push.

Kjølepasta til cpu Gelid GC extreme

Kjølepasta på gpu vet jeg ikke, men sikkert den samme. (Montert av digital impuls)

Cpu 4770K klokket til 4,4 med 1.275V

Gpu gtx 780 klokket til 1200mhz. Stock på vram. +38v

Pumpe mcp35x som kjører på halv hastighet (2300 rpm)

 

 

Temperaturer etter 20 min med battlefield 4. Cpu: 80 grader. Prime 95 på 3-4 min. 82 grader.(idle 34)

Gpu 58 grader. (idle 28) Romtemp kanskje 25 grader.

 

Boblene ser ut til å gå raskt gjennom systemet ja. Har fått opplyst av digital impuls av pumpen min kan kjøres på 40 prosent uten at det skal ha noe å si på temps.

 

Jeg vannkjøler mest for stillhetens skyld ja. Har byttet til større og flere radiatorer før og det har hjulpet på temperaturene.

 

Kan legge inn bildet senere. Har meget tykke slanger. To 90 graders ut fra gpu med to kompresjonsnipler. Resten vanlige nipler fra ek og bitspower. Dimensjoner nipler: 1/4"BSPx1/2"ID-3/4"OD

 

Har snudd på kabinettet i mange vinkler for å få ut luftbobler ja. Kjøleveske: aqua computer Double Protect Ultra

 

Har temperatursensorer på viftestyringen min (flate beregnet til å monteres på siden av cpublokk f.eks. Holder det? 'Hvor bør de monteres?

 

Alt i pcen er helt nytt! Ek csq plexi titan se gpu vannblokk. Og EK-Supreme LTX CSQ cpu blokk.

 

Vil helst ikke de-lidde cpu da jeg bytter ut komponenter litt vel ofte og vil selge ;)

Endret av oivindwold
Lenke til kommentar

Rekkefølgen er ikke av så stor interesse når det er snakk om selve kjøleytelsen. Det er av mer praktiske grunner at man plasserer pumpa på visse plasser, og kanskje også i en gitt rekkefølge.

 

Når du bruker custom vannkjøling så må du også ha kontroll på hva de forskjellige elementene gjør, og hva du bør teste og bytte ut. Det er mange faktorer som spiller inn, og kun når alle faktorene som spiller inn fra når varmen genereres på innsiden i prosessorkjernen til slutten hvor det er varm luft i rommet, har blitt balansert vil man kunne få en god prosessortemperatur.

Pumpeplasseringen derimot, har tilnærmet ingenting å si, så det er det nok bare å glemme. (gitt at den pumper skikkelig / ikke er mye luft i systemet)

 

Å bytte ut radiatorene er kun en eller to faktorer av ca 11 faktorer, og er noe du oppgraderer fordi du har målt at vanntemperaturen blir for høy i forhold til lufttemperaturen som er omkringliggende. Eller fordi du ønsker å ha mindre lyd, og dermed mer saktegående vifter (som igjen krever mer kjøleareal, aka. større radiator). Om du ikke har termometer, så bør du kjøpe dette sporenstraks, selv om du også kommer langt med å føle med fingrene (men krever en viss minimum erfaring og kunnskap).

 

Men før du løper å kjøper et termometer, så trenger vi først og fremst MYE mer informasjon:

  • Kjølepasta du har brukt, og hvordan du har brukt den
  • Komponenter du har/har i loopen
  • Kabinett og vifter brukt, og hvordan de blåser (push/pull?)
  • Kjøleutstyr. Vannblokk til CPU, pumpe du bruker, slanger, koblinger (90 grader, 45 grader etc..) Bilde hjelper veldig
  • Utført noen mods? De-lidding for eksempel
  • Væske som er i loopen
  • Alder på systemet? (hvor lenge er f.eks vannblokken brukt? tegn til alger/korrosjon i den?)
  • Snudd på kabinettet for å få ut bobler?

Og etter at du har skaffet deg termometer så trenger vi at du måler og oppgir hva slags temperaturer du har. Deriblandt inkluderer:

  • CPU - Total temp
  • CPU - kjernetempene
  • Vannblokktemp (mål med termometer på kobberet)
  • Vanntemp (anbefaler å måle på et metall/nippel/inngangen til radiatoren)
  • Radiatortemp (midten av radiatoren)
  • Skjermkorttemp (hvis det er i loopen)
  • Kabinettempen (noen cm fra innsuget til radiator og en måling på eksosen)
  • Romtempen
  • Alle temperaturene skal være under full last OG idle.

Optimalt sett burde vi også vite væskegjennomstrømning, da dette også er meget viktig, men også øyesyn på om det går raskt (hvis det er bobler elns som fyker raskt gjennom systemet) eller ei.

 

Og når det er oppgitt så nærmer vi oss en anbefaling...

 

Å gamble på at det å bytte radiator funker blir litt som å spille lotte, med mindre du vet hva du gjør og hvorfor du gjør det. Men nå vet jeg ikke en gang hva du ønsker av temperaturer?

d1pOUnpY.jpeg

YjVXWFJW.jpeg

N051TjJt.jpeg

YkhnUWhZ.jpeg

 

 

Der var bildene på plass. Ikke så lett å se alt men er trangt i Prodigy kabinettet. Jeg er klar over at den ene slangen har tendenser til knekk men regner med det ikke har noe å si siden det enda ser ut til å være ganske god passasje?

Testet med prime 95 i litt over 20min nå og hadde maks temp på 87 grader. Er ikke så veldig imponert. Har jo ca tredoblet radiator størrelsen. Hadde håpet å holde meg under 50 på gpu og under 80 på cpu. Kanskje litt vel håpefullt spesielt på cpu men håpet iallefall på en forbedring!

 

Jeg kan montere varmesensorer fra scythe viftestyringen litt rundt om kring og så poste når jeg rekker det.

 

Hvem er lotte forresten ? ;)

 

 

Endret av oivindwold
Lenke til kommentar

har forresten ordnet knekken på slangen.

 

 

Rekkefølgen er ikke av så stor interesse når det er snakk om selve kjøleytelsen. Det er av mer praktiske grunner at man plasserer pumpa på visse plasser, og kanskje også i en gitt rekkefølge.

 

Når du bruker custom vannkjøling så må du også ha kontroll på hva de forskjellige elementene gjør, og hva du bør teste og bytte ut. Det er mange faktorer som spiller inn, og kun når alle faktorene som spiller inn fra når varmen genereres på innsiden i prosessorkjernen til slutten hvor det er varm luft i rommet, har blitt balansert vil man kunne få en god prosessortemperatur.

Pumpeplasseringen derimot, har tilnærmet ingenting å si, så det er det nok bare å glemme. (gitt at den pumper skikkelig / ikke er mye luft i systemet)

 

Å bytte ut radiatorene er kun en eller to faktorer av ca 11 faktorer, og er noe du oppgraderer fordi du har målt at vanntemperaturen blir for høy i forhold til lufttemperaturen som er omkringliggende. Eller fordi du ønsker å ha mindre lyd, og dermed mer saktegående vifter (som igjen krever mer kjøleareal, aka. større radiator). Om du ikke har termometer, så bør du kjøpe dette sporenstraks, selv om du også kommer langt med å føle med fingrene (men krever en viss minimum erfaring og kunnskap).

 

Men før du løper å kjøper et termometer, så trenger vi først og fremst MYE mer informasjon:

  • Kjølepasta du har brukt, og hvordan du har brukt den
  • Komponenter du har/har i loopen
  • Kabinett og vifter brukt, og hvordan de blåser (push/pull?)
  • Kjøleutstyr. Vannblokk til CPU, pumpe du bruker, slanger, koblinger (90 grader, 45 grader etc..) Bilde hjelper veldig
  • Utført noen mods? De-lidding for eksempel
  • Væske som er i loopen
  • Alder på systemet? (hvor lenge er f.eks vannblokken brukt? tegn til alger/korrosjon i den?)
  • Snudd på kabinettet for å få ut bobler?
Og etter at du har skaffet deg termometer så trenger vi at du måler og oppgir hva slags temperaturer du har. Deriblandt inkluderer:
  • CPU - Total temp
  • CPU - kjernetempene
  • Vannblokktemp (mål med termometer på kobberet)
  • Vanntemp (anbefaler å måle på et metall/nippel/inngangen til radiatoren)
  • Radiatortemp (midten av radiatoren)
  • Skjermkorttemp (hvis det er i loopen)
  • Kabinettempen (noen cm fra innsuget til radiator og en måling på eksosen)
  • Romtempen
  • Alle temperaturene skal være under full last OG idle.

Optimalt sett burde vi også vite væskegjennomstrømning, da dette også er meget viktig, men også øyesyn på om det går raskt (hvis det er bobler elns som fyker raskt gjennom systemet) eller ei.

 

Og når det er oppgitt så nærmer vi oss en anbefaling...

 

Å gamble på at det å bytte radiator funker blir litt som å spille lotte, med mindre du vet hva du gjør og hvorfor du gjør det. Men nå vet jeg ikke en gang hva du ønsker av temperaturer?

d1pOUnpY.jpeg

YjVXWFJW.jpeg

N051TjJt.jpeg

YkhnUWhZ.jpeg

 

 

Der var bildene på plass. Ikke så lett å se alt men er trangt i Prodigy kabinettet. Jeg er klar over at den ene slangen har tendenser til knekk men regner med det ikke har noe å si siden det enda ser ut til å være ganske god passasje?

Testet med prime 95 i litt over 20min nå og hadde maks temp på 87 grader. Er ikke så veldig imponert. Har jo ca tredoblet radiator størrelsen. Hadde håpet å holde meg under 50 på gpu og under 80 på cpu. Kanskje litt vel håpefullt spesielt på cpu men håpet iallefall på en forbedring!

 

Jeg kan montere varmesensorer fra scythe viftestyringen litt rundt om kring og så poste når jeg rekker det.

 

Hvem er lotte forresten ? ;)

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...