B1ack Skrevet 4. november 2013 Del Skrevet 4. november 2013 Hei Jeg har ganske nylig kjøpt meg et hus der det ved overtakelsen allerede var med leietakere som bor i utleieleilighet i sokkel. I leieavtalen vi har med dem (i grunn en blåkopi av den forrige eier hadde skrevet med dem) så er det spesifisert at det er en tidsubestemt avtale, som løper til den blir sagt opp av en av partene. (3mnd etter opphør av inneværende kalendermåned som jeg har forstått). Det er spesifisert at røyking inne, samt dyrehold ikke er tilltatt. Problemet er at leietakerne ikke virker å helt bry seg med flere ting, men spesielt er det røyking inne som virker å være problematisk. I forbindelse med utbedring av utstyr inne i leiligheten (her hadde vi muntlig avtale på å kunne gå inn en helg de var bortreist), så finner vi innendørs tomflasker med sigarettsneiper i og det lukter noe røyk i leiligheten. Nå nylig har vi igjen funnet store mengder sneip utenfor soveromsvinduet deres på plena (tok bilde denne gangen). Her var det også godt synlig (gjennom vindu) et glass inne på soverommet fullt av sigarettsneiper. Foruten dette er ikke kildesortering noe leietaker tar veldig tungt på, så har gjentatte ganger sett meg nødt til å omrokkere i søppelbøtter og gi dem beskjed om at dette må opphøre. Her om dagen fant jeg masse klær og metallgjenstander, samt uåpnede regninger og purringer åpenlyst liggende øverst i papp og papir (sistnevnte hører jo forsåvidt hjemme her dog). Dette med røyking har vi tatt opp med dem flere ganger tidligere, men det ser ikke ut til at det er noe dem tar veldig tungt på. Vi vil selvsagt ikke at leiligheten skal bli røykbefengt så dette kan jo ikke fortsette. Når jeg nå har tidsubestemt leiekontrakt med 3måneders oppsigelsestid (gjensidig), så er det vel noe som heter at oppsigelsen må være godt begrunnet når det er utleier som ønsker å kansellere avtalen? Om jeg sender et brev med oppsigelse av avtalen og opplyser om 1mnd klagerett, om dem da ikke benytter klageretten innen denne ene måneden er det da slik at dem er nødt til å flytte ut? Tar gjerne imot tips om noen her har vært borti noe lignende. Lenke til kommentar
jonlem Skrevet 4. november 2013 Del Skrevet 4. november 2013 Les det som står her: http://www.lovdata.no/nyhet/forside/20120319-soketips.html Jeg skulle ikke tro annet enn at du har gyldig nok grunn til å hive ut rotehuet. Husk å gjøre det klart at en eventuell protest må skje skriftlig og innen en måned. En slik type vil gjerne være såpass surrete at h*n ikke får det med seg uansett, og så har du ditt på det tørre når oppsigelsestida nærmer seg slutten og vedkommende først da sannsynligvis begynner å protestere. Forøvrig mener jeg det er litt dårlig sort at det skal være så omstendig og vanskelig for en huseier å få lov til å kaste ut folk. I dette tilfellet mener jeg det skulle holde med en enkel, ubegrunnet oppsigelse med tre måneders varsel, ferdig med det. Ditt hus, dine regler. Lenke til kommentar
Sheldon C Skrevet 4. november 2013 Del Skrevet 4. november 2013 Et spørsmål i samme kategori Ved tidsbestemt utleie og kontrakten går ut. Har leietager krav på begrunnelse hvis utleier ikke ønsker å fornye avtalen? Lenke til kommentar
jonlem Skrevet 4. november 2013 Del Skrevet 4. november 2013 Hvordan går kontrakten ut om det er tidsubestemt? Lenke til kommentar
1245112654122755325882462 Skrevet 4. november 2013 Del Skrevet 4. november 2013 Et spørsmål i samme kategori Ved tidsbestemt utleie og kontrakten går ut. Har leietager krav på begrunnelse hvis utleier ikke ønsker å fornye avtalen? Nei, dersom du ikke ønsker å forlenge ett leieforhold trenger du ikke å begrunne det. Det er ikke ett krav å forlenge i fra utleier sin side, viss det blir for mange spørsmål si at du vurderer å benytte arealet til annet formål. Lenke til kommentar
Zepticon Skrevet 4. november 2013 Del Skrevet 4. november 2013 Ang dyrehold: § 5-2. Ro og orden Er ikke annet avtalt, plikter utleieren i leietiden å opprettholde vanlig ro og orden i eiendommen. Leieren plikter å følge vanlige ordensregler og rimelige påbud som utleieren har fastsatt til sikring av god husorden. Selv om utleieren har fastsatt forbud mot dyrehold i eiendommen, kan leieren holde dyr dersom gode grunner taler for det, og dyreholdet ikke er til ulempe for utleieren eller de øvrige brukerne av eiendommen. Altså er det at kontrakten spesifiserer dyrehold ikke noe utleier trenger å følge, så lenge dyret ikke er til ulempe for deg eller andre. Men, røyking inne er uten tvil til ulempe for utleier, da det medfører ekstraarbeid i form av vask og maling av huset etter at leietaker flytter ut. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 4. november 2013 Del Skrevet 4. november 2013 Ang dyrehold: § 5-2. Ro og orden Er ikke annet avtalt, plikter utleieren i leietiden å opprettholde vanlig ro og orden i eiendommen. Leieren plikter å følge vanlige ordensregler og rimelige påbud som utleieren har fastsatt til sikring av god husorden. Selv om utleieren har fastsatt forbud mot dyrehold i eiendommen, kan leieren holde dyr dersom gode grunner taler for det, og dyreholdet ikke er til ulempe for utleieren eller de øvrige brukerne av eiendommen. Altså er det at kontrakten spesifiserer dyrehold ikke noe utleier trenger å følge, så lenge dyret ikke er til ulempe for deg eller andre. Men, røyking inne er uten tvil til ulempe for utleier, da det medfører ekstraarbeid i form av vask og maling av huset etter at leietaker flytter ut. Dette gjelder jo kun for dyr i bur og som ikke skaper lukt. Om man har hund/katt som er vanlig så kan man lett begrunne skrapemerker som oppstår som en ulempe. Har man feks en edderkopp i ett glasstank/bur eller hva det heter så er det jo ingen ulempe, så lenge den ikke stikker av såklart Lenke til kommentar
nomore Skrevet 4. november 2013 Del Skrevet 4. november 2013 Hvor står det at det kun gjelder for dyr i bur? (eller luktfrie dyr?) 1 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 4. november 2013 Del Skrevet 4. november 2013 Hvor står det at det kun gjelder for dyr i bur? (eller luktfrie dyr?) Ingen plass, og muligens andre dyr også men det var dette som poppet inn i "hodet" først. Da det er vanskelig å finne en "ulempe" med å ha en gullfisk i bolle, ift en hund som skraper opp parkett/dører og lignende... Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 4. november 2013 Del Skrevet 4. november 2013 Det står ikke noe sted som helst, da det er helt feil. 1 Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 4. november 2013 Del Skrevet 4. november 2013 Når det gjeld lovligheita av å holde husdyr i leiligheit med forbud mot dyrehold så er vell Emmelinedommen, den einaste avgjerda frå høgsterett som omtaler problemstillinga? I denne dommen handler det om ein katt.Dermed så kan unntaket ikkje tolkast slik at det kun gjelder for dyr i bur eller bolle. Forøvrig så er vell enkelte fugler i bur sjølve kroneksempelet på dyrehold som plager naboene med støy. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 4. november 2013 Del Skrevet 4. november 2013 Wow, for noen kverulanter dere er. Om man tar inn hund/katt i en leilighet som sier du ikke skal ha dyr er man DUM i hodet.... Om man tar med seg en gullfisk så vill det etter min logikk høyst sannsynlig ikke skape problemer. Men for all del, prøv den som vill. Jeg eier selv katt og vet at om jeg leide leiligheten som jeg bor i hadde ikke eigeren vært særlig happy(Da den skraper opp vegger/dører/gulv/møbler osv osv). Ja, jeg formulerte meg nok feil da jeg sa det kun var for dyr i bur og som ikke skapte lukt. Det jeg mente var vell heller at dette er lettere å slippe unna med, altså gullfisk som ett eksempel... Lenke til kommentar
nomore Skrevet 4. november 2013 Del Skrevet 4. november 2013 Vel, da har du kanskje erfart at presis formulering er viktig på ett diskusjonsforum? Lenke til kommentar
Zepticon Skrevet 4. november 2013 Del Skrevet 4. november 2013 Jeg eier selv katt og vet at om jeg leide leiligheten som jeg bor i hadde ikke eigeren vært særlig happy(Da den skraper opp vegger/dører/gulv/møbler osv osv). Hvilken katt er det du har? De jeg har hatt har aldri vært noe problem mtp inventar, bortsett fra gulvtepper og tøysofaer. Men dette er jo inventar som de fleste eier selv, med mindre man leier møblert. Katta driter i egen dass og da er det hverken lukt eller noe annet som plager naboen/huseier. Papegøya mi som "sitter i bur" er straks værre, da den kan både skrike og tygge på listverket om den får lov Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 4. november 2013 Del Skrevet 4. november 2013 Bengal Så den angriper det som er :-) Ja kan se for meg at papegøye kan by på problemer ift "bråk" :-) Lenke til kommentar
B1ack Skrevet 15. november 2013 Forfatter Del Skrevet 15. november 2013 Hei igjen godtfolk. Takker for innspillene så langt. Jeg har valgt å forholde meg rolig og avbalansert siden siste utblåsning, og tenkte å avvente til i dag når husleia er forfallt. Nå har det seg sånn at husleie ikke har kommet på konto, i avtalen står det at denne skal betales mellom 13-15 (altså i tilfelle 13 skulle være en lørdag, så blir jo da 15 mandag etter). Har skrevet en purring nå, men lurer på om jeg må sende denne rekommandert, eller om jeg faktisk bør gå ned å ringe på for å få hun til å signere at hun har mottatt purringa? Leste litt på sidene til politiet, og klarer ikke helt å se at det er krav til rekommandert?https://www.politi.no/tjenester/tvangsfullbyrdelse/krav_pa_annet_enn_penger/fravikelse_utkastelse/Tema_121.xhtml Lenke til kommentar
Star Fox Skrevet 15. november 2013 Del Skrevet 15. november 2013 (endret) Pengeoverføringer tar gjerne en virkedag om den som sender og den som mottar ikke har samme bank. Jeg ville ventet med purring til hvert fall mandag, da penger ikke overføres mellom bankene i helgene. Endret 15. november 2013 av Star Fox Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå