Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Frastjålet datasekk med verdier for langt over 20000

Ustedalen

Anbefalte innlegg

Heisann. Flyttet til Malmø i går, tok flyttet ned til Kastrup og dro videre til Malmø med tog. Jeg holdt sekken i en hank, og hadde satt den oppå kofferten min. Hadde med meg en datasekk med en Macbook Pro, en iPad, en Garmin Forerunner 910XT, og en Ricoh GR kamera. I tillegg var det masse medisiner der som jeg er nødt til ha på daglig basis, og er reseptbelagt. Grunnet fullt tog blir jeg stående i yttergangen, mot dørene. Ved første stasjon står jeg litt i veien, og mange folk skubbet borti meg og det var mye styr. Jeg får somlet meg av toget, og begynner å styre med å finne veien til der jeg skal bo. Oppdager selvsagt ikke gjør på hotellet at sekken ikke er med:(

Så er spørsmålet hva jeg skal gjøre. Har allerede anmeldt til politiet. Er veldig sikker på at jeg hadde den oppå kofferten min ved den stasjonen, og at den har blitt stjålet derfra, men har også vært i kontakt med hittegods på både Kastrup og DSB som kjørte toget. Ingen lykke der! Skal selvsagt kontakte reiseforsikringen, de var ikke åpne i går. Er litt redd for at de ikke skal tro på meg, virke usannsynlig at sekken ble revet ut av hendene mine uten at jeg merket det. Hadde selv aldri trodd dette var mulig.

Spørsmålet er on det er noe mer jeg skal gjøre? Burde jeg anmelde til dansk politi også, siden det var et dansk tog. Jeg er helt utenfor her.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er litt redd for at de ikke skal tro på meg, virke usannsynlig at sekken ble revet ut av hendene mine uten at jeg merket det. Hadde selv aldri trodd dette var mulig.

Jeg tror ikke du skal være så redd for det - lommetyver og veskenappere er ekstremt kyndige, det er forsikringsselskapet klar over. Det de krever er at du anmelder det, for å forhindre svindel - det er et litt større skritt for svindlere å dokumentfalske ved å anmelde en episode som ikke er sann. Så anmeld det, skrap sammen de kvitteringene du kan, og fyll ut skademelding til reiseforsikringen. Det går antagelig helt fint.

OBS: Reiseforsikringen KAN ha en øvre grense på erstatning av løsøre, mulig du ikke får igjen alt.

Her fra Europeiske, som regnes som god dekning:

4.5: Begrensninger

Innenfor avtalt forsikringssum dekker vi:

[...]

e) En eller flere av følgende gjenstander med inntil 15.000 pr tilfelle:

[...]

•PC/datautstyr og annet elektronisk utstyr/tilbehør

Endret av toth
Lenke til kommentar

Det verste som skjer dersom forsikringsselskapet mistenker juks er at dei iverksetter etterforskning. Men så lenge du snakker sant så kan sjølvsagt ikkje forsikringsselskapet bevise juks.

Dersom det ikkje kan bevisast at det er juks så må forsikringsselskapet betale ut i henhold til forsikringsavtalen, dei kan ikkje berre nekte å betale ut basert på mistanke.

Det som kanskje kan være problematisk her er om du har gjort nok til å unngå tyveriet, slik som du legger det fram så høyrest det meir ut som at du har vært uaktsom ved å legge igjen/gløyme verdisakene på toget, og at det er dette som er grunnen til at du ikkje lenger har dei.

Noke som minner meg på, har du ringt hittegodskontoret?

Sannsynligheita for at det er innlevert er liten, men det finnes fortsatt ærlige sjeler der ute.

Lenke til kommentar

Det verste som skjer dersom forsikringsselskapet mistenker juks er at dei iverksetter etterforskning. Men så lenge du snakker sant så kan sjølvsagt ikkje forsikringsselskapet bevise juks.

Dersom det ikkje kan bevisast at det er juks så må forsikringsselskapet betale ut i henhold til forsikringsavtalen, dei kan ikkje berre nekte å betale ut basert på mistanke.

Tja, der er du på porøs grunn - det finnes nok av tilfeller med forsikringssaker hvor den hele og fulle bevisbyrde faller på sikrede. Ofte dekkes det bak et vilkår av denne art:

(eksempel fra NAF Xtra reiseforsikring)

4.5.2 Tyveri/ran skal straks meldes til politi eller reiseleder
på stedet.
Er det oppstått tap eller skade, har Sikrede bevisbyrden for at
et forsikringstilfelle har inntruffet.
I begrepet "forsikringstilfelle" ligger ikke bare at noe er tapt - det ligger også at vilkår for erstatning er oppfylt. Ergo kan de med dette vilkåret i hånd kreve at du beviser BÅDE at noe er stjålet, og at det er stjålet på et vis som utløser erstatning.
Lenke til kommentar

Det er mange spørsmål som kommer frem i en forsikringssak hva gjorde du når du oppdaget den var borte.

Var det rimelig tid i mellom tapet og at du oppdaget det? Er du sikker på at alle gjenstandene var i baggen? Hadde du sikret baggen på en forsvarlig måte i forhold til situasjonen? Var det på noen måte tydlig at baggen inneholdt store verdier? Hadde du tilsyn til baggen hele tiden?

Så, jeg ser at du ikke oppdaget den var borte før du kom tilbake på hotellet, er ikke dette litt merkelig? Du har en bag med verdier til 20.000 og merker ikke at den er borte før lang tid etter den har blitt stjelt?

Om du får dette dekket lukter jeg en avkortning på vertfall 50%

Lenke til kommentar

Sekken var festet i kofferten, slik at de blir trillet sammen. Kofferten var ved mine føtter til en hver tid. Det ble merket ca fem min etter jeg gikk av toget, hvorfor jeg ikke merket at jeg ikke holdt lenge i hanken er meg uforståelig, men det ble nå så. Leverte til forsikringsselskapet i går, så får vi se.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...