Gå til innhold

Bytte ut gammel skolepc, hjelp?

Anbefalte innlegg

Jeg har tenkt litt på å kjøpe ny bærbar i det siste. Har nå en HP skolepc der vifta er på randen til å ryke. Den er 5 år gammel snart og godt brukt. Jeg verken gamer eller driver med heavy nedlastning av noe som helst.

Vil si jeg er en "normal" bruker, men bruker pc'n mye. Både til skolearbeid, masse surfing, spotify, streamer filmer/serier og ting i den duren.

Vil helst ha en pc der viftene er strategisk plassert (på siden(e)?), er luta lei ei bråkete og glovarm maskin. Har aldri hatt pc'n rett i senga eller rett i fanget, bruker alltid et brett under, men kan ikke finne noe som får lufta til å sirkulere. Selv med et brett blir jo lufta "fanga" under maskina. Den burde også være relativt rask. Jeg er student, så prisen bør være så rimelig som mulig. Ikke over 3-4000,- tenker jeg.

I tillegg lurer jeg på om det finnes en trygg og rimelig måte å overføre programmer slik som photoshop, openoffice osv, fra denne pc'n til en eventuell ny? Kan man bruke ekstern harddisk til dette?

Setter pris på alle svar :)

Endret av Linneahjelpesløs
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvilken HP modell har du i dag? Det er relativt enkelt å skifte vifte og kjølepasta på mange av HP's PC'er.

Du kan ikke direkte overføre programmer fra en PC til en annen. Programmene må installeres på nytt for å fungere. Du kan kjøpe et eksternt harddisk-kabinett, og bruke din nåværende harddisk som ekstern disk via USB. Du har nok ganske sikkert SATA-disk, og da vil dette passe http://www.dustinhome.no/product/5010672006/deltaco-external-cabinet-2-5-sata-usb-3-0-silver/

For å være 100% sikker på at kabinettet passer, må du oppgi modellnr på PC'en.

Her er en grei PC til din bruk http://www.dustinhome.no/product/5010749845/asus-x550cc-ci3-1-8-6gb-750-gt720m-15-6-w8/

Lenke til kommentar

Hvilken HP modell har du i dag? Det er relativt enkelt å skifte vifte og kjølepasta på mange av HP's PC'er.

Du kan ikke direkte overføre programmer fra en PC til en annen. Programmene må installeres på nytt for å fungere. Du kan kjøpe et eksternt harddisk-kabinett, og bruke din nåværende harddisk som ekstern disk via USB. Du har nok ganske sikkert SATA-disk, og da vil dette passe http://www.dustinhome.no/product/5010672006/deltaco-external-cabinet-2-5-sata-usb-3-0-silver/

For å være 100% sikker på at kabinettet passer, må du oppgi modellnr på PC'en.

Her er en grei PC til din bruk http://www.dustinhome.no/product/5010749845/asus-x550cc-ci3-1-8-6gb-750-gt720m-15-6-w8/

Åh, er så glad det er så mange flinke folk som kan alt :D

Compaq 6530b står det under den. Har tidligere googla på hvordan man kan rense vifta for støv btw, men da jeg skrudde opp dekselet under, så går det ikke an å ta av. Fysisk umulig uten å knekke hele greia.

Lenke til kommentar

men da jeg skrudde opp dekselet under, så går det ikke an å ta av. Fysisk umulig uten å knekke hele greia.

Selvsagt går det an å ta av. Jeg brukte LANG tid før jeg skjønte det første gang, men etter å ha skjønt hvordan det er festet går det som en drøm. Det er bare å lirke fra side til side og bruke litt kraft. Hva har det å si om dekselet knekker hvis alternativet er å gi opp og kjøpe ny pc til 4000?

Ta av dekslet og selve vifta og plukk ut støvklumpen som har samlet seg mellom vifta og der støvet blåses ut.

Lenke til kommentar

Selvsagt går det an å ta av. Jeg brukte LANG tid før jeg skjønte det første gang, men etter å ha skjønt hvordan det er festet går det som en drøm. Det er bare å lirke fra side til side og bruke litt kraft. Hva har det å si om dekselet knekker hvis alternativet er å gi opp og kjøpe ny pc til 4000?

Ta av dekslet og selve vifta og plukk ut støvklumpen som har samlet seg mellom vifta og der støvet blåses ut.

Du skal ikke bruke mye kraft, og du skal heller ikke plukke av bunnplaten. Du kommer til viften ved å fjerne tastaturet. Til alle HP sine PC'er finnes det gratis Service and Maintenance Guide tilgjengelig. Her står prosedyre for montering/demontering beskrevet med ord og bilder (s40 og fremover) http://h20565.www2.hp.com/portal/site/hpsc/template.PAGE/public/psi/manualsResults/?sp4ts.oid=3687446&spf_p.tpst=psiContentResults&spf_p.prp_psiContentResults=wsrp-navigationalState%3Daction%253Dmanualslist%257Ccontentid%253DService-and-maintenance%257Clang%253Den&javax.portlet.begCacheTok=com.vignette.cachetoken&javax.portlet.endCacheTok=com.vignette.cachetoken

Husk å ta ut batteri og strømtilkobling før du begynner.

Lenke til kommentar

Slik gjør du det enklest:

Fjern batteri og strømtilkobling. Du trenger ikke å fjerne det lille RTC batteriet i PC'en.

Løsne 3 skruene på undersiden som fester tastaturet (s 64).

Snu PC'en rett vei, og skyv de fire "låsene" som ligger mellom (ESC og f1), (f4 og f5), (f8 og f9) og (f12 og scroll) mot deg. Vipp tastaturet mot deg frra oversiden. Koble fra flatkabelen ved å utløse flatkabelkontakten på hovedkortet. Du ser nå viften i øvre venstre hjørne.

Løft av bryterdekselet øverst på toppdekselet (s67-68). Dette er det eneste stedet du må bruke litt kraft (ikke mye, men noen plastlåser skal utløses så det krever litt makt). Koble fra ledningene.

Skru opp de 3 skruene som holder viften på plass, koble fra og løft den ut.

Fjern kjøleribben med 2 skruer og vipp ut (s 70/71).

Rengjør og monter sammen i motsatt rekkefølge.

Det er lurt å bytte kjølepasta med det samme du er i gang. Denne er rimelig og grei http://www.dustinhome.no/product/5010064527/arctic-silver-5-kjolepasta-3-5-gram/

Når du har gjort dette, har du en "ny" og "stillegående" PC. Dersom viften har tatt kvelden, kan denne skaffes ny til en relativt grei pris på Ebay etc.

Hvis du etter dette er fornøyd med PC'en din, så kan du oppgradere den med en SSD for å øke ytelsen http://www.dustinhome.no/product/5010758198/samsung-840-evo-250gb-ssd-sata-600-tlc/

Den gamle harddisken kan du fortsette å bruke som en ekstern disk ved å kjøpe dette http://www.dustinhome.no/product/5010672006/deltaco-external-cabinet-2-5-sata-usb-3-0-silver/

Lenke til kommentar

Det hele endte i at jeg fikk en mouse som ikke fungerer (får ikke kobla den papirlappen fast der den skal være, prøvd i en evighet) og jeg fikk heller ikke ut vifta siden den er det desidert siste som fysisk kan tas ut av denne -.- Søkte opp video på youtube og fulgte hans oppskrift. Fikk da rensa vifta litt allefall, og tastaturet!! Så gjør aldri dette igjen, og det ender sikkert med at jeg kjøper ny pc etterhvert likevel. Nå må jeg jo bruke ekstern mus og deet var veldig uvant! Huff, jenter og tekniske greier jaada

Lenke til kommentar

Viften er lett å ta ut hvis du følger min oppskrift. Det høres ut som du har demontert feil komponenter. TouchPad'en hadde du ikke trengt å røre. TouchPad'en får du helt sikkert på plass igjen også. Den lille kontakten som sitter fast på hovedkortet er to-delt. Den ytterste delen skal beveges en mm eller to, deretter setter du flatkabelen inn, før du "lukker" kontakten tilbake igjen.

Lenke til kommentar

Denne kontakten var ikke en slik man kunne lukke, den skulle bare stappes inn og liksom være der for seg selv virker det som. Måtte røre den, for å få av "dekselet" under tastaturet. Ja, vil tro det skal være lett å få på plass, bare den kabelen ikke ble ødelagt. Viften var festet med to skruer som ikke går an å fysisk ta vekk, du kunne bare skru de løs. Derfor tror jeg at jeg må ta løs hele den grønne plata som er der, og alt annet rundt, da jeg oppdaga det gav jeg opp og monterte maskina sammen igjen :p

Lenke til kommentar

Denne kontakten var ikke en slik man kunne lukke, den skulle bare stappes inn og liksom være der for seg selv virker det som. Måtte røre den, for å få av "dekselet" under tastaturet. Ja, vil tro det skal være lett å få på plass, bare den kabelen ikke ble ødelagt. Viften var festet med to skruer som ikke går an å fysisk ta vekk, du kunne bare skru de løs. Derfor tror jeg at jeg må ta løs hele den grønne plata som er der, og alt annet rundt, da jeg oppdaga det gav jeg opp og monterte maskina sammen igjen :p

Kontakten kan lukkes/låses. Tro meg, jeg har åpnet dusinvis av samme maskin. Det skal ganske mye til for å ødelegge kabelen, så du får nok fikset det greit. Skruene til viften går også fint å skru helt løs. Bare skru de 3 skruene som holder viften helt løs, og løft viften opp. Da følger skruene med. Du skal ikke ta av "dekselet" under tastaturet, men "dekselet" over tastaturet. Under det sitter den tredje skruen til viften. Se godt på bildene i Service and Maintenance Guide som jeg linket til. Dette får du helt sikkert til.

Lenke til kommentar

Vifter på sidene har vell de fleste maskiner. Altså at den varme luften kommer ut på venstre side. Dessuten så er det ett klassisk problem med Hp at den blir varm og at vifte går i hunder. Å skifte Kjølepasta og bytte vifte. Jeg har selv satt ett slikt kjølebrett under maskinen min. Dette i seg selv gjorde maskinen bedre.

Dette er en Investering til bare 250 kr, men du får en helt ny maskin :)

Lenke til kommentar

Da må jeg ha hjelp til hvordan jeg skifter ut den også :p Er det den kobberfarga firkanten ved siden av vifta?

Ingen grunn til å skifte ut noe som helst, med mindre viften er defekt. Ta ut viften og rengjør. Ta ut "kobberkjøleren" og rengjør. Når du tar ut denne vil du se at det har dannet seg et teppe av støv mellom kjøleren og kabinettet. Det er her hovedproblemet ligger. Dette teppet sperrer for utblåsningen til viften.

Lenke til kommentar

En blåsing av viften kan faktisk gjøre underverker. Gjorde det på Compaqen min og nå fungerer den knall selv med skylave spesifikasjoner.

Skal du blåse viften med trykkluft eller suge den ren med støvsuger, så må du først hindre den i å rotere. Hvis ikke risikerer du å ødelegge viftens lager helt eller delvis. Dessuten hjelper ikke dette på hovedproblemet, som er støvteppe foran utblåsningen på HP Compaq maskiner.

Lenke til kommentar

Der var det et tykt lag vettu, ekkelt! Men så var det denne touchpaden som ikke fungerer. Skulle prøve å legge ved bilde av hvordan det ser ut der den papirlappen skal festes, men det gikk ikke via mobil..

Jeg finner hvertfall ingenting som kan klikke den papirgreia på plass :/

Lenke til kommentar

Jeg finner hvertfall ingenting som kan klikke den papirgreia på plass :/

Se veldig nøye på kontakten der flatkabelen skal inn. Bruk godt lys. Prøv å bevege på den ytterste delen av kontakten, så vil du se at den kan beveges en millimeter eller to. Hvis du ikke klarer dette, så har du muligens vært for hardhendt når du dro kabelen ut. Du har da muligens revet av låsemekanismen. Jeg har klart å løse dette med å holde kabelen på plass med tuppen av et par tannpirkere og et par dråper superlim. Du må ikke lime selve kontaktflaten, men oversiden. En bit med elektrotape kan også hjelpe.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...