audi80b4 Skrevet 4. november 2013 Del Skrevet 4. november 2013 Når jeg kjører i 80 km så rister rattet og det gir seg i 100km. Om jeg bremser løst i 100 så rister forstillinga,men hvis jeg bremser hardt så merker jeg ingenting.Den bremser rett. Merker også att nå jeg kjører over en dump med høyre fremhjul så får jeg ett dunk i forstillinga el kanskje demper,hvem vet?Ikke jeg :-) Er det noen som har opplevd dette og fått det fikset vil jeg gjerne høre om det. På forhånd takk. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 4. november 2013 Del Skrevet 4. november 2013 (endret) Høres ut som dårlig balanserte framhjul. Muligens i kombinsajon med slark i forstillinga et sted. Du kan jekke opp forhjula og prøve å rikke på hjula. Ta tak oppe og nede og rykk og dra så hardt du kan. Ta så tak på sidene og gjør det samme. Du skal ikke høre eller kjenne noen slark. En annen rask test du kan uten jekk er å sette foten din øverst på dekket og sparke i fra så hardt du klarer. Hører du da et klunk eller dunk har du slark et sted. Avbalanseringa må du nesten ta på et dekkverksted. Det er fort gjort og tviler på at det koster stort. Endret 4. november 2013 av sedsberg Lenke til kommentar
Korporal Kranium Skrevet 4. november 2013 Del Skrevet 4. november 2013 Kan vel kanskje være kast i skivene også? Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 4. november 2013 Del Skrevet 4. november 2013 Da skal det riste mer jo mer du bremser. Lenke til kommentar
audi80b4 Skrevet 4. november 2013 Forfatter Del Skrevet 4. november 2013 Den rister når jeg bremser løst.Om jeg bremser hardt så gir vibrasjonene/ristingen seg. Og jeg tok tak i dekkene og dro til men ikkeno slark el klunkelyder???? Han står jekkket opp i lufta nå,skal ut og sjekke forstilling. Hvilken del av forstillinga går som regel i hånd med risting ved bremsing?? Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 4. november 2013 Del Skrevet 4. november 2013 Hvis ristinga kommer når du bremser er det skivene. Hvis ristinga blir dempet av å bremse så er det sansynligvis kast i dekk eller felg (avbalansering). Lenke til kommentar
OJ Doe Skrevet 4. november 2013 Del Skrevet 4. november 2013 Jeg tipper at du har feil lufttrykk, en felg som har mistet ett lodd, så den er feil avbalansert, og dunkingen kommer av en gåen demper. Lenke til kommentar
audi80b4 Skrevet 6. november 2013 Forfatter Del Skrevet 6. november 2013 Nettopp. Når jeg bremser hardt så rister den ikke nesten i det hele tatt. Det er når jeg bremser normalt den rister hardt.Men bremsepedalen vandrer ikke,den fungerer som normalt skal gjøre. Kjøpte skivebrems rens og påførte det,da ble det litt bedre tror jeg. Har sjekket skivene foran og jeg kan ikke se noe skade eller kast i skivene. Men det er hos bremsene problemet ligger tror jeg for bilen går som f... helt til jeg bremser. Kjøpte nye vinterdekk og felger for å utelukke det men det hjalp ikke.Fikk de balansert når jeg satte på felgene. Kan det være en dårlig demper el foring i forstilling tro??? Fordi den begynner å riste i rattet når jeg når 80 km.Og mellom 90 og 110 så rister den ikke.Hmmm. Åssen sjekker jeg om demperen er gåen?? Lenke til kommentar
OJ Doe Skrevet 11. november 2013 Del Skrevet 11. november 2013 Det er garantert ikke bremsene. Det høres ut som definisjonen på feil avbalanserte hjul, men det har du jo sjekket, så da vil jeg tippe et endeledd eller en foring som du sier. Kanskje lager. Demperen må ut for å sjekkes, men du kan forsøke å dytte den kraftig ned, og se hva som skjer. Den skal sprette relativt raskt opp igjen, men ikke dempe nedover(da er demperen for svak, og er gåen). Hvis det avviker fra de andre sidene, ser du hvilke som er gåene. Lenke til kommentar
Centy88 Skrevet 11. november 2013 Del Skrevet 11. november 2013 KJØP deg en ny bil. Den bilen der er jo drit gammel og bare skrot. Er ikke rart i det hele tatt at det er problemer. Lenke til kommentar
Opelduude Skrevet 12. november 2013 Del Skrevet 12. november 2013 KJØP deg en ny bil. Den bilen der er jo drit gammel og bare skrot. Er ikke rart i det hele tatt at det er problemer. Unødvendig svar Er ikke alle som har råd til å bruke så mye på bil i dette avgiftsregimet vi lever i. Dette er uansett ikke stor greiene. ----------------------------------- Få gått over hele forstillinga for slakk. Trenger da ikke å demontere en støtdemper for og finne ut om den er deffekt. Er ofte oljelekkasje og om du legger vekta di på bilen og dytter den ned så skal den gå opp igjen med en gang. Står den og gynger litt etterpå så er demperene deffekte. Høres og ut som bremseskivene dine har sett bedre dager også. 3 Lenke til kommentar
audi80b4 Skrevet 22. november 2013 Forfatter Del Skrevet 22. november 2013 Centy 88 har tydeligvis masse kr å bruke.Det har ikke jeg. Jeg liker denne "skrothaugen"og har tenkt å beholde den. Jeg ser du liker Opel,det hadde jeg også,en Vectra 99 mod.Værste drittbilen jeg noen gang har hatt. Og hvorfor skal jeg kjøpe meg en ny bil når det bare er en liten filleting med den jeg har?? Hehe,gutta på top gear slakter jo alle Opel biler da de hater de. Skjerp deg snobbegutt 1 Lenke til kommentar
henrikwl Skrevet 22. november 2013 Del Skrevet 22. november 2013 Du ser ikke nødvendigvis kast i skivene med det blotte øyet. Hvordan ser skivene ut? Er de veldig slitt? Greia med risting ved bremsing er at hvis skivene er tynnslitte så slår de seg av varmgangen når du bremser. Jeg hadde akkurat samme problemet på Saab'en min. Ristet voldsomt ved nedbremsing, spesielt i retardasjonsfeltet på motorvei. Ristingen ga seg hvis jeg bremset veldig hardt. 1 Lenke til kommentar
Mekker`n Skrevet 22. november 2013 Del Skrevet 22. november 2013 Kjøpte skivebrems rens og påførte det,da ble det litt bedre tror jeg. Gullkorn Min erfaring er at et ubalansert hjul vil begynne å riste rundt 80 km/t. Det vil avta igjen ved ca 110 km/t. Er ting usikkert kan man alltids bare slenge på en remse limelodd og se hva som skjer. Mulig man får en pekepinn eller bare blir enda mer forvirret. Du har nye hjul så dropp dette her. Det er i orden. Derimot noen ganger hvis man så vidt rører bremsen så begynner ting å riste. Det kan riste ganske voldsomt. Brems hardere og det blir bedre eller helt borte. Dette er sånne ting jeg har grublet på mange ganger. Du skal få min teori og rep.forslag. På en skivebrems har man alltid glidehylser. Når det er kast i en br. skive vil calliperen følge "kastet" og man kjenner ingeting. De tar opp alle bevegelsene. Kall det komfort brems. En ny br.skive er aldri 100% rett og det er alltid litt bevegelse her. En tykkelsesforskjell vil derimot vil gå rett i pedalen fordi calliper stempelet blir presset inn. Man kan da lure på hvor stor kast det må vre før man kjenner det i pedalen eller makser vandringen til glidehylsene. Hvor stor br.kloss/skive/kast/slitasje man har er da ganske variabelt. Hvis du har en treg glisehylse klarer ikke denne å ta opp bevegelsen ved svak brems og det forplanter seg videre i forstillingen. Brems hardere og den følger med pga alle kreftene. Enn så lenge. Jeg vil tippe at gidehylsene dine sitter i stadiet hvor man får slått dem inn med en hammer. Og der inne blir dem. De kan sette seg mye vrre enn dette. Prøv å smør dem opp, men det er ikke alltid det hjelper. Man kan da begynne å lure på hva som skjer. Bytt skiver/klosser. Smør opp glidehylser. Jeg tipper at den øvre glidern sitter fast på begge sider foran. Skru av calliper(13,15mm fastnøkkel) og se om du kan bevege dem. Sjekk alle 4. Alltid! At trådstarter sier skivene ser greie ut er ikke en godkjent vurdering xD Jeg liker ikke fargen på dem tror jeg Gjør jobben selv og spar en bøtte med penger. 2 Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 22. november 2013 Del Skrevet 22. november 2013 Kast i skiva kan fint resultere i bevegelse i pedalen. Husk at skiva roterer veldig fort. Kaliperen vil som sagt følge skiva men den vil riste veldig kraftig frem og tilbake og det vil gi belastning mot stempelet. Og forøvrig er det veldig små toleranser på nye skiver. De er ekstremt rette med mindre du kjøper noen billige jallaskiver. 1 Lenke til kommentar
audi80b4 Skrevet 1. desember 2013 Forfatter Del Skrevet 1. desember 2013 Ok,det hørtes faktisk ganske logisk ut.Skal sjekke det og gi tilbakemld. Takk for svar:-) Lenke til kommentar
audi80b4 Skrevet 1. desember 2013 Forfatter Del Skrevet 1. desember 2013 Skal sjekke dette med glidehylsene og samtidig bytte skivene og klossene. Når jeg kjøpte bilen så hadde den stått en stund,ca 4-5 mnd. Lenke til kommentar
audi80b4 Skrevet 1. desember 2013 Forfatter Del Skrevet 1. desember 2013 Kan noen si meg hvor IAT(intake air temperature ) og Maf sensors sitter på denna Audi 80 b4 1993 mod. Legger ved bilder av motoren. Har nemlig kjøpt meg en promax x-chip som skal øke hestene littegrann. Hadde en Toyota Camry før som jeg kjøpte en performance module til og det hjalp faktisk littegrann på hestene. Merket det på 2 og 3 giret. Lenke til kommentar
audi80b4 Skrevet 1. desember 2013 Forfatter Del Skrevet 1. desember 2013 Fikk tak i en mekaniker gjennom en kompis som skal ta en titt på bremsene og forstilling. Dermed kan han si meg nøyaktig hva som er galt. Ettersom han var tydeligvis Audi frelst så skal han gjøre dette for kun 400kr. Det er det verdt asså med tanke på att jeg kun har en åpen garasje å mekke i,så det blir litt kaldt,mildt sagt:-) Lenke til kommentar
uzzy Skrevet 8. desember 2013 Del Skrevet 8. desember 2013 Vibrasjon ved bremsing er sannsynligvis på grunn av bremseskivene mens ellers vibrasjon tenker jeg gjelder balansering av dekk. Løfter du bilen og tar tak i dekkene og rister, kjenner du noe slakk der så er det noe i forstillingen også ja. Gratis takst og feilsøking hos Flexi Billakkering, gjelder stortsett karosseri, skade og rust jobber. Men tar en god del mekansike jobber også. Ligger i Ski, 20 min fra Oslo sentrum. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå