Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

audin min rister når jeg bremser


audi80b4

Anbefalte innlegg

Når jeg kjører i 80 km så rister rattet og det gir seg i 100km.

Om jeg bremser løst i 100 så rister forstillinga,men hvis jeg bremser hardt så merker jeg ingenting.Den bremser rett.

Merker også att nå jeg kjører over en dump med høyre fremhjul så får jeg ett dunk i forstillinga el kanskje demper,hvem vet?Ikke jeg :-)

Er det noen som har opplevd dette og fått det fikset vil jeg gjerne høre om det.

På forhånd takk.

 

post-321225-0-43368500-1383536264_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Høres ut som dårlig balanserte framhjul. Muligens i kombinsajon med slark i forstillinga et sted. Du kan jekke opp forhjula og prøve å rikke på hjula. Ta tak oppe og nede og rykk og dra så hardt du kan. Ta så tak på sidene og gjør det samme. Du skal ikke høre eller kjenne noen slark.

 

En annen rask test du kan uten jekk er å sette foten din øverst på dekket og sparke i fra så hardt du klarer. Hører du da et klunk eller dunk har du slark et sted.

 

Avbalanseringa må du nesten ta på et dekkverksted. Det er fort gjort og tviler på at det koster stort.

Endret av sedsberg
Lenke til kommentar

Den rister når jeg bremser løst.Om jeg bremser hardt så gir vibrasjonene/ristingen seg.

Og jeg tok tak i dekkene og dro til men ikkeno slark el klunkelyder????

Han står jekkket opp i lufta nå,skal ut og sjekke forstilling.

Hvilken del av forstillinga går som regel i hånd med risting ved bremsing??

Lenke til kommentar

Nettopp.

Når jeg bremser hardt så rister den ikke nesten i det hele tatt.

Det er når jeg bremser normalt den rister hardt.Men bremsepedalen vandrer ikke,den fungerer som normalt skal gjøre.

Kjøpte skivebrems rens og påførte det,da ble det litt bedre tror jeg.

Har sjekket skivene foran og jeg kan ikke se noe skade eller kast i skivene.

Men det er hos bremsene problemet ligger tror jeg for bilen går som f... helt til jeg bremser.

Kjøpte nye vinterdekk og felger for å utelukke det men det hjalp ikke.Fikk de balansert når jeg satte på felgene.

Kan det være en dårlig demper el foring i forstilling tro???

Fordi den begynner å riste i rattet når jeg når 80 km.Og mellom 90 og 110 så rister den ikke.Hmmm.


Åssen sjekker jeg om demperen er gåen??

Lenke til kommentar

Det er garantert ikke bremsene. Det høres ut som definisjonen på feil avbalanserte hjul, men det har du jo sjekket, så da vil jeg tippe et endeledd eller en foring som du sier. Kanskje lager.

 

Demperen må ut for å sjekkes, men du kan forsøke å dytte den kraftig ned, og se hva som skjer. Den skal sprette relativt raskt opp igjen, men ikke dempe nedover(da er demperen for svak, og er gåen). Hvis det avviker fra de andre sidene, ser du hvilke som er gåene.

Lenke til kommentar

KJØP deg en ny bil. Den bilen der er jo drit gammel og bare skrot. Er ikke rart i det hele tatt at det er problemer.

Unødvendig svar :hrm: Er ikke alle som har råd til å bruke så mye på bil i dette avgiftsregimet vi lever i. Dette er uansett ikke stor greiene.

 

-----------------------------------

Få gått over hele forstillinga for slakk. Trenger da ikke å demontere en støtdemper for og finne ut om den er deffekt. Er ofte oljelekkasje og om du legger vekta di på bilen og dytter den ned så skal den gå opp igjen med en gang. Står den og gynger litt etterpå så er demperene deffekte. Høres og ut som bremseskivene dine har sett bedre dager også.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Centy 88 har tydeligvis masse kr å bruke.Det har ikke jeg.

Jeg liker denne "skrothaugen"og har tenkt å beholde den.

Jeg ser du liker Opel,det hadde jeg også,en Vectra 99 mod.Værste drittbilen jeg noen gang har hatt.

Og hvorfor skal jeg kjøpe meg en ny bil når det bare er en liten filleting med den jeg har??

Hehe,gutta på top gear slakter jo alle Opel biler da de hater de.

Skjerp deg snobbegutt :nei:

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du ser ikke nødvendigvis kast i skivene med det blotte øyet. Hvordan ser skivene ut? Er de veldig slitt? Greia med risting ved bremsing er at hvis skivene er tynnslitte så slår de seg av varmgangen når du bremser. Jeg hadde akkurat samme problemet på Saab'en min. Ristet voldsomt ved nedbremsing, spesielt i retardasjonsfeltet på motorvei. Ristingen ga seg hvis jeg bremset veldig hardt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Kjøpte skivebrems rens og påførte det,da ble det litt bedre tror jeg.

 

 

Gullkorn :D

 

Min erfaring er at et ubalansert hjul vil begynne å riste rundt 80 km/t. Det vil avta igjen ved ca 110 km/t. Er ting usikkert kan man alltids bare slenge på en remse limelodd og se hva som skjer. Mulig man får en pekepinn eller bare blir enda mer forvirret. Du har nye hjul så dropp dette her. Det er i orden.

 

Derimot noen ganger hvis man så vidt rører bremsen så begynner ting å riste. Det kan riste ganske voldsomt. Brems hardere og det blir bedre eller helt borte. Dette er sånne ting jeg har grublet på mange ganger. Du skal få min teori og rep.forslag.

 

På en skivebrems har man alltid glidehylser. Når det er kast i en br. skive vil calliperen følge "kastet" og man kjenner ingeting. De tar opp alle bevegelsene. Kall det komfort brems. En ny br.skive er aldri 100% rett og det er alltid litt bevegelse her. En tykkelsesforskjell vil derimot vil gå rett i pedalen fordi calliper stempelet blir presset inn.

 

Man kan da lure på hvor stor kast det må vre før man kjenner det i pedalen eller makser vandringen til glidehylsene. Hvor stor br.kloss/skive/kast/slitasje man har er da ganske variabelt.

 

Hvis du har en treg glisehylse klarer ikke denne å ta opp bevegelsen ved svak brems og det forplanter seg videre i forstillingen. Brems hardere og den følger med pga alle kreftene. Enn så lenge.

 

Jeg vil tippe at gidehylsene dine sitter i stadiet hvor man får slått dem inn med en hammer. Og der inne blir dem. De kan sette seg mye vrre enn dette. Prøv å smør dem opp, men det er ikke alltid det hjelper. Man kan da begynne å lure på hva som skjer.

 

Bytt skiver/klosser. Smør opp glidehylser. Jeg tipper at den øvre glidern sitter fast på begge sider foran. Skru av calliper(13,15mm fastnøkkel) og se om du kan bevege dem. Sjekk alle 4. Alltid!

 

At trådstarter sier skivene ser greie ut er ikke en godkjent vurdering xD Jeg liker ikke fargen på dem tror jeg :p

 

Gjør jobben selv og spar en bøtte med penger.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Kast i skiva kan fint resultere i bevegelse i pedalen. Husk at skiva roterer veldig fort. Kaliperen vil som sagt følge skiva men den vil riste veldig kraftig frem og tilbake og det vil gi belastning mot stempelet. Og forøvrig er det veldig små toleranser på nye skiver. De er ekstremt rette med mindre du kjøper noen billige jallaskiver.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Kan noen si meg hvor IAT(intake air temperature ) og Maf sensors sitter på denna Audi 80 b4 1993 mod.

Legger ved bilder av motoren.

Har nemlig kjøpt meg en promax x-chip som skal øke hestene littegrann.

 

Hadde en Toyota Camry før som jeg kjøpte en performance module til og det hjalp faktisk littegrann på hestene.

Merket det på 2 og 3 giret.

post-321225-0-19082500-1385901535_thumb.jpg

post-321225-0-37675700-1385901575_thumb.jpg

post-321225-0-21156800-1385901614_thumb.jpg

post-321225-0-26158100-1385901651_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Fikk tak i en mekaniker gjennom en kompis som skal ta en titt på bremsene og forstilling.

Dermed kan han si meg nøyaktig hva som er galt.

Ettersom han var tydeligvis Audi frelst så skal han gjøre dette for kun 400kr.

Det er det verdt asså med tanke på att jeg kun har en åpen garasje å mekke i,så det blir litt kaldt,mildt sagt:-)

Lenke til kommentar

Vibrasjon ved bremsing er sannsynligvis på grunn av bremseskivene mens ellers vibrasjon tenker jeg gjelder balansering av dekk. Løfter du bilen og tar tak i dekkene og rister, kjenner du noe slakk der så er det noe i forstillingen også ja.

 

Gratis takst og feilsøking hos Flexi Billakkering, gjelder stortsett karosseri, skade og rust jobber. Men tar en god del mekansike jobber også. Ligger i Ski, 20 min fra Oslo sentrum.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...