testuser Skrevet 4. november 2013 Del Skrevet 4. november 2013 (endret) Jeg ønsker å studere fysikk, men er usikker på hvilket av de to nevnte universitetene som er best. Har lest litt rundt og mange priser NTNU for ingeniørlinjene deres (deriblant siv.ing-studiet fysikk og matematikk), men har hørt svært lite om kvaliteten på de mer teoretiske realfagene. Da tenker jeg på typiske fag knyttet til grunnforskning; som kvantefysikk ol. Jeg vet at UiO er på verdenstopp i mange felt innenfor emner som partikkelfysikk osv. og de virker å tilby en mer forskerrettet fysikkutdanning. Samtidig ser det ut til at studiet ikke er like populært (antall søkere og poenggrense) som det tilsvarende i Trondheim. Er det slik at NTNU ikke bare har et fokus på "anvendt kunnskap", men også driver med forskning på et mer "teoretisk" plan? Endret 4. november 2013 av TheFunnyOne Lenke til kommentar
Horrorbyte Skrevet 4. november 2013 Del Skrevet 4. november 2013 Jeg kan ikke si så mye om fysmat spesifikt, men NTNU er generelt veldig gode. Kvaliteten på utdanningene er litt varierende - spesielt er en del forelesere relativt dårlige til å undervise - men det er et godt og sterkt miljø med kjempemange flinke studenter på samme sted. Noen emner utmerker seg veldig ved å ha utrolig dyktige forelesere, og når man kommer litt opp i årskullene er det nesten uansett veldig faglig dyktige folk som underviser selv om formidlingsevnen altså kan være litt varierende. En del siv.ing.-studier har en ordning som åpner for en direkte overgang fra siv.ing.-studiet til doktorgradsstudier. Jeg kjenner ikke ordningen så veldig godt, men det er vel muligens slik at man hopper mer eller mindre rett fra 4. året. Sånn ellers så er studentmiljøet i Trondheim nesten grunn god nok i seg selv til å velge NTNU. 1 Lenke til kommentar
Korporal Kranium Skrevet 4. november 2013 Del Skrevet 4. november 2013 Trondheim er regnet som den beste studentbyen iallefall 3 Lenke til kommentar
kuytdckgtc Skrevet 7. november 2013 Del Skrevet 7. november 2013 (endret) Trondheim er en ganske kjedelig by. NTNU er bare ingeniør og litt medisin, samt masse elendige fyllmassestudier for dem som liksom vil "gå på NTNU" og håper at slekt og venner liksom tror de studerer Siv.ing... Patetisk. UiO er dessuten langt å foretrekke for teoretisk naturvitenskap og matematikk hvis man skal studere i Norge. Ikke la deg lure av poenggrenser, da UiO skiller ut dem som ikke holder mål i løpet av det første året. Endret 7. november 2013 av kuytdckgtc 2 Lenke til kommentar
Populært innlegg Herr Brun Skrevet 7. november 2013 Populært innlegg Del Skrevet 7. november 2013 Det eneste om er patetisk her er det våset ditt. 20 Lenke til kommentar
Flin Skrevet 7. november 2013 Del Skrevet 7. november 2013 Jeg ønsker å studere fysikk, men er usikker på hvilket av de to nevnte universitetene som er best. Har lest litt rundt og mange priser NTNU for ingeniørlinjene deres (deriblant siv.ing-studiet fysikk og matematikk), men har hørt svært lite om kvaliteten på de mer teoretiske realfagene. Da tenker jeg på typiske fag knyttet til grunnforskning; som kvantefysikk ol. Jeg vet at UiO er på verdenstopp i mange felt innenfor emner som partikkelfysikk osv. og de virker å tilby en mer forskerrettet fysikkutdanning. Samtidig ser det ut til at studiet ikke er like populært (antall søkere og poenggrense) som det tilsvarende i Trondheim. Er det slik at NTNU ikke bare har et fokus på "anvendt kunnskap", men også driver med forskning på et mer "teoretisk" plan? Får vel begynne med å si at jeg selv har gått på NTNU, så er vel ikke helt nøytral. Mitt inntrykk av fysikk utdanningene i Norge er at Bergen er best på partikkelfysikk, Oslo er best på Astrofysikk og NTNU er gode på fastestoffers fysikk. NTNU er nok litt mer anvendt enn teoretisk ja, men for meg var det ikke et problem. Jeg har en en master fra NTNU og jeg har ikke hatt et eneste "anvendt" fag. Kvantemekanikk fagene var veldig gode og generelt er jeg fornøyd med graden min. Kan legge til at jeg i høst begynte på min PhD i Tyskland, innen teoretisk astrofysikk, så det er ikke noe problem å bli forsker hvis du vil det. 5 Lenke til kommentar
wingeer Skrevet 7. november 2013 Del Skrevet 7. november 2013 Litt usikker på om kvantefysikk går innenfor grunnforskning.Uansett, NTNU er svært gode på matematikk. Jeg vil tro de er bedre enn UiO. Nå kommer det an på hvilke kriterier man dømmer etter, selvfølgelig. Uansett vil det ikke ha så mye å si hvor det er "best" før du begynner å forske selv. I.e. begge deler er gode, velg den byen du liker best. 2 Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 7. november 2013 Del Skrevet 7. november 2013 Jeg har selv gått på fysmat, har inntrykk av at miljøet på gløs er relativt vitalt på kvantefysikk, selv om det kanskje er sterkere på faststoff o.l som er nevnt tidligere her. Jeg er ikke så interessert i de fagene, så jeg er spesialisert i en helt annen retning. Husk at hva slags fysikk du liker kan endre seg når man begynner på universitet og får mere solid fysikkbakgrunn, ting som er spennende på lavnivå er ikke alltid spennende når det blir mere høynivå, sånn var det ihvertfall for meg. AtW 2 Lenke til kommentar
Yelsent Skrevet 7. november 2013 Del Skrevet 7. november 2013 Har ikke gått på noen av dem, men har inntrykk av at det er NTNU jevnt over. Så klart er det en myriade av faktorer her avhengig av hva du spesifikt skal studere, men. Lenke til kommentar
bendik92 Skrevet 14. november 2013 Del Skrevet 14. november 2013 En professor ved mitt universitet sa at NTNU er best på ingeniørretninga og UIO er best på forskerretninga. UIO er dessuten kjent for å ha mye programmering innen matematikkemnene sine. Lenke til kommentar
wingeer Skrevet 14. november 2013 Del Skrevet 14. november 2013 Ganske høyt nivå på den matematiske forskningen ved NTNU også, altså. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå