Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hmm, det har jeg ikke tenkt så mye over. Før var det gjerne mest de som hadde kjøpt seg fine dyre felger som samtidig endte opp med alt for lavt innpress, men nå i det siste har det vært minst like mye av vinterfelgene til mannen-i-gata som har vært dømt ut.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så mange lugubre forhandlere av dekk og felg det er der ute blir jeg ikke overrasket..

 

Gutta med fete felger har kanskje blitt klar over problemet og stiller med andre hjul på kontroll..?

 

Jeg hadde aldri funnet på å vise E-klassen med 20"-felgene.. Har vist den kun en gang, og da var det med vinterhjul på..

Lenke til kommentar

Hahahahaha, den beste på lenge! Var nettopp en kunde her som måtte snakke litt alvorlig med sjefen. Vær gang han skulle hit så ville ikke bilen hans starte, så han lurte på om det var noen ansatte her som gjore noe med bilen hans... Snakk om å ha ei feilkobling i topplokket...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
  • 1 måned senere...

Kom ei ganske pen dame inn på verksted i dag rundt 2 tia som spurte om noe hjelp med noen lamper som lyser, og en eller annen rar lyd fra br.pedalen. Hun klarte ikke forklare lyden så jeg måtte bli med hun på prøvetur.

 

Bilen var smekkfull av unger. 3 stk i barneseter, og de var pakket for å dra på ferietur.

 

Brekklampa lyste hele tia, men pedalen var hard å fin så vi dro på prøvetur. Denne lyden hun hørte var da ABS`en som slo inn. Bilen var tom for br.veske. Det var lekasje i br.slange høyre bak. Dette er ikke kjørbart.

 

Denne lampa hadde lyst i over 1 uke sa hun. Hun nevte også at det lyste flere av dem når hun kjørte med capingvogn for et par dager siden(!!!!) noe som da kom av en irra hengerkontakt, men det kunne vente. 

 

Jeg fikk hvertfall forklart hun hvor instruksjonsboka lå, og at man stopper bilen når det lyser røde lamper heretter.

 

Jeg klarer å skaffe slangen til klokka 8 i morra. Jeg kan love deg bil til kl 10. I mine øyne er dette god service, jeg skjønner at du skal på ferie. Vi har egentlig 4 uker ventetid og jeg er fullbooka.

 

Hun klikka fullstendig. "TAKK FOR AT DU ØDELEGGER FERIEN MIN" og jeg fikk en lefse ut av helvette siden jeg ikke kunne fikse det NÅ!

 

Jeg har ikke fått opplæring i å håndtere kunder. Heldigvis for henne så rista jeg bare på hodet og gikk min vei uten å si noe. Dette er ikke jobben min.

 

Omsider fikk jeg kjeft av jobben fordi jeg går bak ryggen til kundemottaket og tar på meg sånne jobber. ALT skal innom papirmølla først, og du må stille deg bakerst i køen. Hun ble lovt ferdig bil til fredag. Det tar 10min å bytte den slangen.

 

Jeg prøvde bare å være snill, men fikk dobbel dose kjeft og hele planen min om god service ble gruslagt.

 

Jeg er så lei av folk som bestiller service samme dagen de drar på ferie. Det går alltid til helvette. Det der med å vente med å fikse bilen til 5minutter før du skal på tur. Kan ikke folk slutte med det der.

Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...

Joda, i dag hadde jeg for første gang besøk av gutta fra Statens Vegvesen for stikkprøvekontroll. Jeg har hatt stikkprøvekontroller før, men det har vært når kunde har dratt til Statens Vegvesen for å klage. Jeg er alltid nøye med å informere om at det er den rette veien å gå om en kunde er uenig i bedømmelsen min. Inkludert i dag har jeg enda ikke fått anmerket feil :)
 

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

hehe, kjenner mange som går å venter på den stikkprøve kontrollen.

 

Hittill i år har jeg hatt 2 bensinbiler hvor kunde har klart å fylle Diesel. Imponerende.

 

Denne uka har jeg også hatt 2 bensinbiler hvor kunde har fylt ADblue på tanken. Begge bilene hadde misfire på syl 1/4 og det lå ADblue i bagasjen og i dysegalleriet. Må ha vært et eller annet oppstyr i media rundt dette som har skremt folk, siden det kommer 2 sånne på rappen.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Denne uka har jeg også hatt 2 bensinbiler hvor kunde har fylt ADblue på tanken. Begge bilene hadde misfire på syl 1/4 og det lå ADblue i bagasjen og i dysegalleriet. Må ha vært et eller annet oppstyr i media rundt dette som har skremt folk, siden det kommer 2 sånne på rappen.

 

Har du noe fast rutine på hva du gjør med disse bilene?

 

Jeg hjelper av og til verksteder med å sende inn takster elektonisk (DBS) til forsikringsselskapene, og det du nevnte over her fikk meg til å tenke på en maskinskade-sak (feil-fylling) for en stund siden. Det endte med å koste selskapet over 60.000 kroner, i tillegg til den første reparasjonen/rensen etter feilfyllingen, som jeg ikke vet hva kostet.

 

Bilen, en Ford TDCI diesel, ble opprinnelig feil-fylt på en truck-stop i utlandet, og reparert på et verksted der. Ble så kjørt hjem, men fikk problemer med dårlig trekkraft og havnet på verksted her. Ble først forsøkt ny rens, filter, ny dieselregulator, div rør, ol, men problemene forsvant ikke før hele dieselpumpen, alle dysene og alt i mellom ble byttet ut.

 

Ingen vet vel helt sikkert hva som ble fylt, men jeg antar det kan ha vært DEF/AdBlue og at de korroderende egenskapene ved denne væsken gikk dårlig sammen med materialene i innsprøytning-systemet til denne bilen?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er fredag, jeg begynner å bli dritings å skravler uten sammenheng, igjen... Skål!

 

Jeg har også mye teorier som vanlig.

 

Den eneste faste rutinen er å få dytta regningen over på kunden når dem driter seg ut. De prøver seg, og jeg hadde prøvd meg selv.

 

Feilfylling og truckstop, med en gang jeg hører truckstop så tenker jeg på vann i drivstoffet. Hadde man fylt på en bensinstasjon så hadde man sagt bensinstasjon. Sier man truckstop så har man fylt på en eller annen føkka plass. Dette er det ene ordet som kan løse alt. At man får høre det etter 4 uker feilsøkning er helt vanlig. Ikke at det er løsningen her, men jeg reagerer på det.

 

ADblue kjenner jeg lite til og jeg vil helst ikke vite av det fordi jeg hater diesel, men vi får se åssen det utvikler seg med tiden. Fyller man det på feil plass så ser det hvertfall veldig ut som vann(på en bensinmotor). De korroderende effektene til Adblue, som jeg ikke aner noen ting om, hvordan er de "egenskapene" når det ikke er noe luft til stede? Hva er koke/gasse punktet til ADblue? 

 

Jeg kan se for meg at feil suppe kan tørke ut å få diesel innspøytning til å varmslite seg, men jeg tror bensin er mer skadelig enn ADblue. Bensin kjennes hvertfall mye tørrere ut på fingrene.

 

Feilfylt drivstoff, vann i tanken e.l. Å få dette ut av systemet på en diesel kan være et reint helvette og kreve store demonteringer, hvordan ble det renset? Jeg stoler aldri på han som har hatt jobben før meg og jeg setter spm. tegn ved rense prosessen.

 

Jeg kjenner ikke til disse Fordene, hva sier gutta på gulvet hos Ford om saken? Å snakke med en kundemottaker/selger er ikke godt nok. Hva sier google?

 

Det er sjeldent jeg ser de dieselmotorene hvor alt går til helvette etter feilfylling. Jeg har sett det på de store(Volvo XC90, MB ML o.l) og hva som egentlig skjer, hvorfor alt går til helvette og må byttes, det vet jeg ikke. Der er hvertfall komponenten helt død og den må bare byttes unasett.

 

Man får ikke akkurat lov, eller det går ikke ann å åpne delene for å se selv. Det er vel også så små klaringer at det er ingenting å se på.

 

En typisk feil etter feilfylling på Diesel er at det gjemmer seg bensin/vann i dieselpumpe, dyser og galleri. Med en tester så ser det ofte ut som en feil på Dieselregulatoren eller dyser. Man vet egentlig ikke helt hva som skjer og jeg vetta faen.

 

Utforming/konstruksjon har alt å si om vann/bensin kommer seg ut eller ikke. Det legger seg i "lommer" og "konstruksjonsfeil" i systemet. Det er umulig å bli klok på dette og man bytter alt fordi det er det som løser problemet. Man blir helt ødelagt i huet av å feilsøke på sånt som dette her.

 

Vann pleier å ligge der som en sporadisk fusk hele tiden, mens bensin gjerne gir problemer fra lunken motor og varmere(det blir om til gass og det skjer helt syke ting).

 

Drar du på bakgården auto å møter sånne som meg så skal jeg prøve steike delene dine i ovnen eller sette dem under vakum for å koke ut det som skjuler seg. Delene skal i søppla uansett, hvorfor ikke.

 

Jeg har lagd egne slanger til AC maskin, lagd nippel-adapter som passer på fuelrail og satt dette til vakumering over helgen. Spart folk for en del penger der. Det er verdt et forsøk før du putter 60 lapper i nye deler, spørs hvem som betaler regninga.

 

Samtidig så er dagens diesel insprøytning ektremt sensitivt mtp dpf og avgasskrav. Det er lite som skal til, lite slitasje før alt av klaringer og verdier er utenfor. At bensin/vann i tanken kan gi mye slitasje vet jeg egentlig ingenting om, men mest sannsynlig. Det er rart at japsene tåler det.

 

Det er vel egentlig ikke feil å bytte alt sammen, fordi man vet ingenting.

Lenke til kommentar

Apropos fylle på feil drivstoff ;

 

Veldig hyggelig kunde med Rexton, vært innom 2 ganger etter å ha fylt på bensin på en uke, alltid med full tank :) 

Og en med ML CDI - Fylte full tank med 98, tok ca 1 1/2 time å tømme med Autologic, ny diesel filter ( 2500 kr ) + arbeid...

Gjett om mekanikerne ble glade, gratis drivstoff! Tror vi tømte 65 liter... :o 

 

Kjedelig akkuratt nå - BMW X3 med CEL... Viser rare feilkoder ( Glødeplugger, Gløderelee, LMM etc. ), men skal sjekke på mandag med mini-kamera for koks i motor...

Lenke til kommentar
  • 7 måneder senere...

Hei!

Er det noen aktive brukere i denne tråden lengre?

 

Har etter noen år i bilbransjen mange erfaringer som både kan betegnes som uanstendig, frekke, morsomme, triste og idiotiske osv.

 

Ett av de beste spørsmålene jeg har fått av en kunde, begynte med at en svært misfornøyd Audi-eier ringte. Da han var blitt avskiltet pga manglende gjennomføring av PKK.

Han skyldte på sitt merkeverksted på Vestlandet at de ikke hadde passet på at den var gjennomført osv.

Og imens han sto på kontrollplassen der hvor SVV gjennomførte teknisk kontroll så spurte han: Kan ikke dere komme opp med deres mobile verksted å gjennomføre PKK...?

 

Måtte jo da informere han om at det eksisterte ikke og at han fikk finne ut en måte å frakte bilen til oss, og det var etter jeg også måtte forklare han at vi ikke bare kan godkjenne bilen for så å ringe til de ved kontrollposten for å si til de at bilen egentlig skulle vært godkjent.

 

Enden på visa var at bilen kom til oss på fredags ettermiddag med en kunde i kundemottaket som vi måtte jekke ned en del hakk.

Da vi fikk en lekse om hvor forferdelig dårlig kundebehandlingen vår og hans faste forhandler var, da de heller ikke hadde godkjent bilen hans per tlf.. :-(

 

Siden jeg har holdt på med dette i noen år, så forholdt jeg meg rolig og lot han komme med alt "guffet" før jeg ba han om å sette seg med.

Jeg forklarte han det åpenbare om at SVV hadde veldig enkelt bare kommet direkte til oss og fjernet skiltet på veggen vår, om at vi får lov til å ha verksted.

Og faktumet om at det var en verre skjebne enn at han nå var hos oss, drit forbannet.

 

Da jeg i likhet med han var avhengig av jobben min for å brødfø familien hjemme.

Det i kombinasjon med at vi tilslutt kom til enighet om at vi var så snille å ordne med PKK samme ettermiddag.

 

Han dro etter PKK rett til SVV og fikk igjen skiltene og hans faste forhandler på Vestlandet sendte oss mail påfølgende uke.

Med en stor takk og det var imponert over at vi klarte å "besinne" oss, samt takle en slik "utfordrende" kunde som de beskrev han som (basert på tidligere erfaringer ga de inntrykk av).

 

Det er kanskje ikke verdens mest takknemlige jobb av og til, men man opplever litt av hvert når man jobber i bilbransjen.

 

Jeg for min del har plenty av historier og dette er bare toppen av isfjellet:-)

Endret av Duppsko89
  • Liker 4
Lenke til kommentar

En annen liten historie er fra den gangen vi var et par stykker som jobbet overtid og det plutselig banket på verkstedporten.

Og som de fleste andre her opplever så er det en del som sliter med dette kalt åpningstider, siden vi allikevel "er der", så pleier noen å ha ett spørsmål eller to:-)

 

Denne gangen så var det ei dame i 40 årene som hadde opplevd at ladelampen hadde begynt å lyse under kjøring.

Vi tok inn bilen og riktig som det var så hadde dynamoen havarert og bilen var jo i utgangspunktet ikke noe særlig å kjøre videre med, da kunden skulle et godt stykke til.

 

Da dette viste seg, så hadde denne damen begynt å "godsnakke" med min sjef på dette tidspunktet og da hun forsto hva som lå i kortene så stilte hun spørsmålene som: - Det blir jo dyrt å ta seg inn på hotell for en natt tror du ikke det?

- Det hadde vært bedre om jeg hadde kunne overnattet et annet sted for natten?

- Det er jo ikke så kurrant om dagen, da det er ganske trangt med penger, så dette var veldig ubeleiglig, er det noe jeg kan gjøre for at det skal bli noe billigere?

 

Det viste seg at kollegaen min allerede hadde snakket med hun om at han hadde kone og barn hjemme, da hun var av den "skravlete" sorten:-)

Så ganske uanstendige tilbud omstendighetene tatt i betraktning.

Du kan tro jeg slet med å holde maska, da jeg overhørte det hun prøvde på imens jeg så på bilen hennes!

 

Det endte med et subtilt avslag på tilbudene fra den flotte fruen og hun tok sjansen på at bilen holdt helt frem til dit hun skulle.

 

Men hvem vet, kanskje hun fant noen som godtok tilbudet:-)

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Hehehe, dagens... Kvinnelig kunde overleverer bil for PK og oljeskift og informerer som følgende: Når du starter kommer det en lyd, det er bare å holde denne knappen inne i 3 sekunder... (peker på On/Off) på radioen. Joda, hun hadde rett, ved start kom det en lyd... Katzenjammer, fra SD-kort... Jeg skal straks levere ut bilen, lurer litt på om jeg skal fortelle at jeg fant ut hva ulyden var... :p

  • Liker 3
Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Hadde glemt denne tråden...
Her om dagen ble en kollega av meg skjelt ut etter noter, etter at vår kvinnelige kundemottaker også ble skjelt ut. Feilen, jo, for en tid siden hadde denne personen fått lagt om hjul, JEG hadde hatt bilen og hadde gitt beskjed om at skiver og klosser var modne for utskifting. Dette var ikke en tjeneste han betalte for, jeg gav ham en GRATIS sjekk av bremsene fordi jeg hadde tid til det, og fortalte at skiver og klosser som sagt var modne for utskiftning. HELDIGVIS tok jeg meg tid til å skrive dette på rapporten for hjulomleggingen, slik at alle mine uttalelser kunne dokumenteres, fordi... Han skjelte ut min kollega fordi jeg hadde sagt at klossene var utslitte. Han hadde skiftet klosser på et verksted, som ETTERPÅ hadde sagt at det var en bortkastet jobb fordi det måtte gjøres på nytt fordi også skivene var utslitte... (!!!!!) I rapporten jeg gav fra meg sto det ...lagt om til... mønsterdybde osv.... OG at BÅDE skiver og klosser var utslitte, ikke bare klossene, som KLOSSmajoren påsto. Da jeg fikk høre om dette ringte jeg opp denne karen, som fremdeles var stor i sneipen og forbanna, men da jeg leste opp rapporten fikk pipa en annen låt og han måtte faktisk beklage seg. "tillitten er tilbake" "har gjort dere urett..."

"So many assholes, so few bullets..." Sitat Ford Fairlane

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...