Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Mye fint å se på for tiden ja :D Jeg blir helt fortumlet bare av å kjøre en tur ute nå..

 

For mange år siden byttet jeg en hovedpumpe(brems) på en Ford Escort XR3i. Den helgen dro hele jobben ut på byen på noe julebord-aktig greier. Hun dama som eide denne Forden var jo der, og hun prøvde seg på alle ansatte den kvelden for å slippe regingen. Spurte rett ut om det var noen muligheter for slikt? Svaret var jo nei.

 

Likevel tok hun runden å prøvde seg på alle sammen. Selv om jeg satt der med dama kom hun bort å spurte om vi skulle stikke på dassen, hun ville suge k*** og hun la ikke mellom en dritt. Helt desperat og hun prøvde skikkelig rett foran trynet på dama, som også kunne være med(rawr). Egentlig frekt som faen og ikke var a noe fin eller. På mandagen kom hun overraskende nok å hentet bilen. Det må jo ha vært ganske flaut vil jeg tro etter en slik bomtur.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Hehe, fin en i dag, kunden kommenterte at det var kjekt at vi hadde kasse og kortleser ute på hallen. Jo sa jeg, skal vi utføre en eu-kontroll, gå gjennom rapporten og ta betalt på 30 minutter må vi nesten være litt effektive. "Heh, du hakke' brukt mer enn 15 jo..."

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hadde en enda finere i går. For et par uker siden hadde jeg PK på BMWen til en dame. Eneste feil eller en av få feil var solfilm på siderutene foran. Jeg forklarte at det ikke var tillatt med dette og at lovgivende instans, Vegdirektoratet påla oss å sette 2erfeil på dette. Dama var litt misfornøyd med dette, men det virka som det var greit. Jeg informerte for sikkerhetsskyld om at om hun var misfornøyd med kontrollen burde hun ta en tur og klage på den hos Statens Vegvesen.
Joda, i går troppa snella opp her sammen med en kar fra nærmeste Trafikkstasjon. Jeg og Teknisk Leder gikk sammen med dem for å se på bilen. Karen fra biltilsynet kunne ikke se at det var film på rutene... Både Teknisk Leder og jeg så (igjen) at det var film på rutene, men det var ikke før Teknisk Leder pella en bit av filmen av ruta at de så det... :p

Etter det var det takk og bukk og smil :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ahh sånt er så herlig. Parkering! God dag på jobb!

 

Hvis bilen er pen, jobben er pen, dama er pen. Totalen er bra og det ikke oser av rånefaktor så bilen blir stoppa langs veien, da hadde jeg latt det gå kjenner jeg meg rett. Later som jeg ikke så det så får eller BT irettesette meg senere. Man ser jo hvilken vei det hadde gått :p

 

Nå er det jo jævlig lett å sitte her og være etterpå klok på noe man ikke har sett.

 

Artig sak, men jeg syntes kanskje det var litt strengt. Jeg jeg fikk en sånn "Huff nei" i hele meg når lederen din pella av en bit på soting. Hvis BT sleit med å se det var sikkert jobben meget bra og det så ryddig ut.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Joda, jeg er enig i at det ikke er noen krise med svak soting, men så er det engang sånn at teksten i Kjøretøyforskriften er utvetydig, og at PKK ikke er en fornuftighetskontroll. Jeg har gitt beskjed til bekjente med film på siderutene foran at de ikke trenger å komme til meg for PKK, jeg gidder ikke legge hodet på blokka for noen som helst :)

Lenke til kommentar

Og så et stalltips til alle som allerede har utført eller som skal få utført PKK FØR nyttår: Om du får anmerket noe som 1erfeil OG du får anmerket 2erfeil slik at etterkontroll er nødvendig, få gjort etterkontrollen FØR nyttår. Dette er fordi en del punkter som er 1erfeil i år blir 2erfeil til neste år, OG Statens Vegvesen pålegger at disse feilene skal defineres om fra 1erfeil til 2erfeil ved etterkontroll.

Altså, kan enerfeilen som ikke krevde etterkontroll bli 2erfeil om du får utført etterkontroll av andre feil etter nyttår.

Lenke til kommentar
  • 5 uker senere...

Tikket inn info fra Statens Vegvesen i dag...

Utsettelse av innføringen av nytt PKK-register og ny kontrollinstruks
PKK-delen av nytt PKK- og Verkstedregister vil dessverre ikke bli lansert som planlagt den 1. januar 2015. Årsaken til dette er at både dataleverandører og prosjektet er på etterskudd. Dette skyldes igjen at det har dukket opp nye feil under testing. Det ville ikke blitt tid nok til å utføre en tilfredsstillende kvalitetssikring av alle parters systemer.
Risikoen for ikke å komme i mål innen årsskiftet anses derfor som uakseptabel høy. De planlagte endringene er heller ikke kommunisert ut på en tilfredsstillende måte, noe som skyldes at vi har vært usikre på om vi ville bli klare til årsskiftet.
Ny planlagt dato for innføring av nytt register og ny kontrollinstruks er 7. april 2015. Datoen er valgt fordi registeret da kan stenges i påsken, dvs. i en periode hvor det gjennomføres få PKK’er. Dagens register må nemlig stenges noen dager før nytt register kan tas i bruk og mens informasjon overføres fra gammelt til nytt register. I en slik stengningsperiode vil det ikke være mulig å melde inn gjennomførte kontroller.
Det betyr at inntil videre skal gjeldende kontrollveiledning benyttes ved gjennomføring av periodisk kontroll. Innføringen av den nye kontrollinstruksen er altså utsatt. I tillegg skal dagens løsning for innrapportering av kontroller benyttes etter avtale med dataleverandør. Det betyr også at dagens kontrollseddel vil bli videreført slik den er nå inntil ny ordning er på plass.
Så oppsummert betyr dette:
• Kontrollene skal utføres etter gjeldende kontrollveiledning også etter 1. januar 2015 og frem til endret frist for å ta i bruk kontrollinstruksen – trolig 7. april 2015.
• Kontrollene skal meldes inn i dagens løsning og i overenstemmelse med dataleverandørenes ordninger.
• Dagens kontrollseddel blir videreført inntil ny ordning er på plass.
Vegdirektoratet beklager at vi har fått en slik ekstra periode hvor vi må fortsette med «gammel løsning» før vi tar i bruk det nye PKK-registeret og den nye kontrollinstruksen, men sett opp mot risikoen for at det nye systemet ikke skulle bli klart å fungere tilfredsstillende, mener vi dette er den beste løsningen.
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Hmm.. litt lunchsnakk!

 

Driver ikke med PKK for tiden, men jeg har en viss interesse for disse Euro duppedingsene og praksisen rundt det. Prøvde å lese lovdata rundt avgasskrav. Den 2006 regelen du nevner er helt ny for meg, og vi er i 2015 wtf. Jeg møter veggen med en gang jeg åpner de bøkene så jeg gir meg der. Lufter uansett tankene mine rundt dette.

 

Hos oss har jeg ikke sett den PKK mangelen så dette høres litt rart ut i første omgang. Det blir bytta mye Diesel komponenter, men ikke pga PKK mangel, hvertfall ikke enda. For alt jeg vet virker det som at kontrollører bruker 2,5-3 fortsatt, men det skal jeg undersøke.

 

Under feilsøking på enkelte biler kan man se etter EGR kjøler og utformingen på kjøler/rør/innsug/vakumklokker for å få en indikasjon på hvilken euro standard man jobber med. Det kan fort gi en pekepinn på hva som er feil, men det er jo håpløst hvis man ikke vet akkurat hva man skal se etter.

 

Så det sto noe i parantese om euro 4/5 røykgass i lovdata, kanskje dette er noe kontrollører må begynne å sjekke nøyere? Hva som faktisk er montert på bilen? Er den Euro 3 eller Euro 4? Jeg syntes bare 1,5 på alt etter 2006 hørtes jævelig dyrt ut. Mistenker at man aldri får f.eks en Hiace under 1,5 og de ble produsert til 2012. Selv med ny katalysator etter at polakkene innførte skift intervaller.

 

Bytte luft og diesel filter, oljeskift, kjøre opp Lierbakken med stram gassvaier. Dette pleide å fikse en røykgass som er litt uttafor. Mulig dette bare var i gamle dager, men det er kanskje verdt et forsøk før du dynger bilen.

 

Her er injektorene billige, og det står ingenting om Turbobytt for 2mnd siden.

Zm9TL0dl.jpeg

Lenke til kommentar

Oooh, fra 01.01.2006 er kravet for alle diesler 1,5, mulig det er grunnen til at Hiace har Peugeot-motor, at Toyota ikke ville bruke resurser til å utvikle egen motor som klarer kravene. Vel, jeg har utført PK siden i 1998, men det var ikke før jeg begynte i NAF at jeg fikk noen som helst opplæring i hvordan det faktisk skulle foregå, så jeg er vel strengt tatt ikke overrasket over det du forteller. Jeg har ingen problemer med å fortelle at jeg har gjort MASSE feil på PK, av den enkle grunn at man ikke visste bedre og bare gjore som best man kunne. Vanligste feil er vel dog å være for streng. Jeg har vært med å lage en liste over essensielle datoer for PK. Et kort lite oppslagsverk som forteller hvilke krav til avgass, OBD-lampe osv. som inntrer på hvilke datoer, sånn at man finner slikt på få sekunder.

Ang. 06-> motorer, dette er jo de første som skal oppfylle dagens avgasskrav og de begynner å bli gamle. Jeg ser for meg at ganske mange kommer til å få problemer i løpet av de neste par årene. Nå dukker muligens riset bak speilet fram, kostnadene som er spart i forhold til bensin tror jeg blir akkumulert, blir nok mye fryktelig billige diesler til salgs framover.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Glemte å svare tilbake her.

 

Sjekket dette avgass kravet med de kontrollørene jeg kjenner til. Ingen av dem hadde hørt om noen 2006 regel, men de har bare stått noen få år med PKK. Jeg fikk hvertfall bekreftet at 2,5-3 er gammeldags. De fleste bruker teknisk data eller lappen i motorrommet ved røykgass test. Sånt sett er Leo sin regel enklere og forholde seg til.

 

Skrur Diesel hele tiden, men måler aldri røykgass der jeg jobber nå. Det er enten i orden eller ikke. Ellers så sier de fleste bilprodusenter at bilene dems er lagd for å holde i 10år. Høres ikke urimelig ut at en 2006 skal begynne å slite.

 

Diesel er noe dritt. Fortsett å gi mangel.

Lenke til kommentar

På grunn av sykdom på bruket har jeg hatt uvanlig mye PK de siste dagene og jeg synes jeg ser en trend. Det er uvanlig mange med felger med feil innpress, flere som har sett noe til dette? Jeg lurer på om kanskje det er mange som har kjøpt vinterhjul på egenhånd og kjøpt feil felger. Synes jammen det har vært feil innpress på bortimot én av fire PK i det siste...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...