Jetfighter Skrevet 3. november 2013 Del Skrevet 3. november 2013 Heisann Tenker jeg skal kjøpe meg ett nytt kamera da mitt trofaste Panasonic Lumix DMC-TZ20 kompaktkamera begynner å få endel støv på sensoren(har åpnet og rengjort 2 ganger allerede, og gidder ikke gjøre dette mere) og begynner å bli slitent. Ønsker nå noe jeg kan filme med i full HD som blir bedre enn bildene på Panasonic'en. Det blir mye filming av bil og kjøring, men også party/fest så det er viktig at den også takler lite lys. Vil ett systemkamera i den prisklassen klare å filme noe tilnærmet dette som er filmet på denne filmen her? http://www.vgtv.no/#!/video/72410/dex-does-the-gumball-episode-1 Hva slags kameraet bør jeg se etter? Jeg ser at Elkjøp har gode priser på kameraer som kostet langt mere for 1 år siden. Tusen takk på forhånd Mvh Jetfighter Lenke til kommentar
Jetfighter Skrevet 4. november 2013 Forfatter Del Skrevet 4. november 2013 Anyone? Lenke til kommentar
Pc Lynet Skrevet 4. november 2013 Del Skrevet 4. november 2013 (endret) Tør jeg forslå å gjøre litt research selv, sjansen er at dette sprøsmålet er besvart minst 10 ganger siste halvåret... https://www.diskusjon.no/sok/?query=nytt%20kamera%20filming&f=208 Og her: https://www.diskusjon.no/index.php?showforum=208 http://www.akam.no/anbefalinger/ Det korte svaret er at Pansonic DMC-G6 gir veldig god videokvalitet, men kameraet er over din prisklasse. Endret 4. november 2013 av Pc Lynet Lenke til kommentar
Pc Lynet Skrevet 5. november 2013 Del Skrevet 5. november 2013 Har du funnet fram til noen alternativer? Lenke til kommentar
Jetfighter Skrevet 5. november 2013 Forfatter Del Skrevet 5. november 2013 Jeg har snakket med endel folk og lest mye. Jeg har nesten kommet frem til Canon EOS 700D eller Canon LEGRIA HF G25, men er åpen mot andre forslag. Tok en tur innom Japan Photo i dag og snakket med han der angående hva jeg bør velge. Han mente at DSLR er litt feil med mindre man kjøper en EOS 7D, noe som er helt uaktuelt. Men når jeg blir ferdig med vgs. til sommeren så skal jeg inn i sjøkrigsskolen, universitet eller studere medisin i utlandet og da er det veldig kjekt med ett kamera. Hva ville dere valgt i min case? Totalt max-pris 8000 kr. Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 5. november 2013 Del Skrevet 5. november 2013 (endret) Og si at andre dslr-kameraer en 7D er feil tyder på at selgeren gjerne vil selge en 7D til deg ikke noe feil i det men det finnes utrolig mange andre alternativer, når det gjelder video er nok 700D overlegen 7D siden den nye sensoren er spesielt designet for rask autofokus i videomode med STM-objektiver, noe 7D ikke klarer. Eneste grunnen for og kjøpe 7D er hvis man er ekstremt interessert i videofilming og bruker 3parts firmware magic-lantern. Endret 5. november 2013 av Nautica Lenke til kommentar
Jetfighter Skrevet 5. november 2013 Forfatter Del Skrevet 5. november 2013 Ja han var overivrig til å selge meg en 7D, også 5D Mark 3. Jeg fikk større presentasjon og beskrivelse av dem enn 700D. Jeg har hverken kunnskaper, tid eller økonomi til å eie en i canon si *D serie. Jeg tror og håper at 700D holder mere enn nok til mitt bruk. Men du sier ny bildesensor? Hva er nytt med den? Hvordan er autofokusen på den egentlig? Lenke til kommentar
Pc Lynet Skrevet 5. november 2013 Del Skrevet 5. november 2013 Tvilsom selger ute etter mest profitt tror jeg. http://www.youtube.com/watch?v=SxQDHqngkgY Lenke til kommentar
se# Skrevet 5. november 2013 Del Skrevet 5. november 2013 (endret) Enig med Nautica at 7D virker som et merkelig forslag. Jeg ville valgt både 700D og 70D fremfor 7D med tanke på filming, men filming med speilreflekskamereaer er uansett kronglete med manuell fokus eller treg autofokus. Gjort riktig kan imidertid resutlatet bli veldig bra. Spørsmålet du først bør stille deg er hvor mye zoom du trenger. Med et speilrefleks følger det normalt med en 3x zoom eller 5x i de litt dyrere pakkene. TZ20 har 16x zoom og er du vant til å bruke hele det zoomområdet vil du savne mulighet for tele på systemkameraet. Du kan selvsagt kjøpe flere linser, men det koster ekstra - minst 2-3 tusen hvis du skal ha Ok kvalitet. Så trenger du mye zoom og/eller vil ha et kamera som er enkelt i bruk for filming er speilrefleks sannsynligvis ikke det rette. Du kan få bedre video kvalitet enn du har fra et mer avansert kompaktkamera som Sony RX100 eller (hvis du vil ha mye tele) Panasonic FZ200. Edit: Panasonics (og Sonys) systemkameraer er gode på video, og enklere i bruke for video enn speilrefleksene. Endret 5. november 2013 av se# Lenke til kommentar
Pc Lynet Skrevet 5. november 2013 Del Skrevet 5. november 2013 Løp og kjøp betalte 8000kr for samme pakke for en måned siden Her får du ett veldig godt kamera og videokamera med 10x zoom. Panasonic Lumix DMC-G6 m/14-140mm 6000kr!!! Lenke til kommentar
Jetfighter Skrevet 5. november 2013 Forfatter Del Skrevet 5. november 2013 Mitt kompaktkamera har en zoom opptil 384mm, noe jeg har brukt innimellom. På 450D'n pappa har så er det 18-200mm mener jeg. Dette er ett helt greit zoom-område synes jeg. Jeg skal snakke litt med naboen hva han mener(EOS 5D-mann han der, så han mener nok jeg bør ha en slik). Takker for svar så langt Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 6. november 2013 Del Skrevet 6. november 2013 (endret) Ja han var overivrig til å selge meg en 7D, også 5D Mark 3. Jeg fikk større presentasjon og beskrivelse av dem enn 700D. Jeg har hverken kunnskaper, tid eller økonomi til å eie en i canon si *D serie. Jeg tror og håper at 700D holder mere enn nok til mitt bruk. Men du sier ny bildesensor? Hva er nytt med den? Hvordan er autofokusen på den egentlig? Beklager, mente 70D. 70D har en sensor som deler opp antall piksel i to og bruker halvparten til og måle avstanden så fokuseringen blir raskere. 70D er såpass nytt ennå at prisene er ganske stive fortsatt. Både 700D og 100D har siste utgave av STM teknologien som skal gi noe raskere autofokus i filmmode en foregående modeller, men da må man bruke STM-objektiver. Vil du ha kun et objektiv med stort brennviddeomfang så er det nok 700D med 18-135 STM "ekvivalent 28-220mm" som vil gi best autofokus, eventuell med en Tamron 18-270 VC "ekvivalent 28-430mm" som er blant de beste i dette segmentet men da blir autofokusen noe tregere. Siden du kjenner flere som har Canon EOS kameraer kan det også være en fordel siden dere kan hjelpe hverandre og forstå kameraene "sammen type menyer" og eventuell byttelåne objektiver/utstyr. Flere av de speilløse systemkameraene er bedre på autofokus under filming og Panasonic'en nevnt over gir deg et bra brennviddeområde til en grei pris "ekvivalent brennvidde er 24-250mm . Ekvivalent er for og kunne sammenligne brennvidder siden den oppleves forskjellig i forholdt til størrelsen på sensorene i de forskjellige kameraene, Fullformat "5D mk3" har riktig brennvidde i forholdt til oppgitt på objektiver. Endret 6. november 2013 av Nautica Lenke til kommentar
se# Skrevet 6. november 2013 Del Skrevet 6. november 2013 (endret) Canon 70D med 18-135 STM som Nautica nevner er et bra alternativ hvis du må ha Canon, litt mindre zoomområde enn 18-200, men fortsatt brukbar tele og OK vidvinkel. Det er imidlertid dyrt og Panasonic G6 med 14-140mm som PC-Lynet anbefaler er bedre på video, mindre, lettere og billigere og har større zoomområde. 70D er imidlertid bedre på følgefokus på stillbilder. Jeg oppfatter dette (G6) som klart best på pris/ytelse for tiden for kombinasjon av systemkamera, video, stillbilder og (rundt) 10x zoom. Vær oppmerksom på at priser og tilbud endrer seg hele tiden så handler du om en måned eller tre kan det godt ha kommet andre bedre kombiansjoner. Endret 6. november 2013 av se# Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 6. november 2013 Del Skrevet 6. november 2013 Mitt kompaktkamera har en zoom opptil 384mm, noe jeg har brukt innimellom. På 450D'n pappa har så er det 18-200mm mener jeg. Dette er ett helt greit zoom-område synes jeg. Jeg skal snakke litt med naboen hva han mener(EOS 5D-mann han der, så han mener nok jeg bør ha en slik). Takker for svar så langt 18-200mm på Canon 450D gir deg samme rekkevidde som 14-140 på en Panasonic G6. Jeg vil nok sett på Panasonic fremfor Canon hvis video er det viktigste. Lenke til kommentar
Jetfighter Skrevet 7. november 2013 Forfatter Del Skrevet 7. november 2013 (endret) Ja det er primært video det kameraet skal brukes til i 90% av tiden. Siste 10% er for alt som er kjekt å ta bilde av Men det var en veldig liten lysåpning i objektivet på den G6'n? Har det så mye å si, kontra hva det er på 700D? Endret 7. november 2013 av Jetfighter Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 7. november 2013 Del Skrevet 7. november 2013 Ja det er primært video det kameraet skal brukes til i 90% av tiden. Siste 10% er for alt som er kjekt å ta bilde av Men det var en veldig liten lysåpning i objektivet på den G6'n? Har det så mye å si, kontra hva det er på 700D? Den nye Panasonic 14-140mm er f/3.5-5.6 - det samme som Canon's 18-135mm. Panasonic sin sensor er noe mindre enn Canon 700D sin; men de yter mer eller mindre likt og kan brukes greit opp til ISO 3200. Hvis du er ute etter smal dybdeskarphet i filmene dine, så må du bruke andre objektiver, enten du går for G6 eller 700D. Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 7. november 2013 Del Skrevet 7. november 2013 Blender er det samme men filterdiameteren er nok forskjellige siden Panasonic er mindre i omfang. Jo mindre sensor jo større område er det som bli i fokus, og motsatt ved større sensor, men blender er også viktig. Vil man har tynn dybdeskarphet "dof" så bakgrunn er uskarpt/ufokusert må man bruke stor blender "lite tall" foreksempel Canon 50mm f/1.4 gir meget tynn dof. Dof = deep of field Lenke til kommentar
Jetfighter Skrevet 7. november 2013 Forfatter Del Skrevet 7. november 2013 Hvis du er ute etter smal dybdeskarphet i filmene dine, så må du bruke andre objektiver, enten du går for G6 eller 700D. Eeeeehhhhhh...... Finnes det noe som er "midt i mellom"? Jeg skal filme bilkjøring og slike ting. Tror ikke jeg trenger så liten dybdeskarphet som på dokumentarer hvor en person snakker og man ikke ser noe av hva som er bak klart. Blender er det samme men filterdiameteren er nok forskjellige siden Panasonic er mindre i omfang. Jo mindre sensor jo større område er det som bli i fokus, og motsatt ved større sensor, men blender er også viktig. Vil man har tynn dybdeskarphet "dof" så bakgrunn er uskarpt/ufokusert må man bruke stor blender "lite tall" foreksempel Canon 50mm f/1.4 gir meget tynn dof. Dof = deep of field Tja, hva mener du er en grei dybdeskarphet? Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 7. november 2013 Del Skrevet 7. november 2013 Eeeeehhhhhh...... Finnes det noe som er "midt i mellom"? Jeg skal filme bilkjøring og slike ting. Tror ikke jeg trenger så liten dybdeskarphet som på dokumentarer hvor en person snakker og man ikke ser noe av hva som er bak klart.Ingen grunn til panikk. Forskjellen er ikke så stor, så det er bare å blende litt mer ned på 700D. Tror du vil fint klare deg med kit-objektivet (14-140mm for G6 eller 18-135 for Canon). Lenke til kommentar
Jetfighter Skrevet 7. november 2013 Forfatter Del Skrevet 7. november 2013 Elkjøp har en 100% fornøyd garanti. Lurer på om jeg skal prøve ett av kameraene for å se hvordan det er. Må høre med dem også om jeg kan bytte mellom flere kameraer. De som nå står på lista for utprøving og kjøp er: Panasonic G6 Canon 700D Canon Legria HF G25 Ser det ut som en god plan? Jeg har lest endel tester av G6'n og det ser ut som ett veldig greit kamera. Også er det speilløst, noe som er en fordel ved film? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå