raristam Skrevet 3. november 2013 Del Skrevet 3. november 2013 Hei Ble for en tid siden eier av en 1999 Toyota Hilux 2,4TD 4x4 LN170 med 2L-T motor som har gått sinnssykt langt... Etter nå å ha utført flere vedlikeholds-greier, tenker jeg at det neste er å skifte ut kjølevæsken. Men.... Hvilken type kjølevæske? Rød? Blå? Longlife? "Shortlife"? Jeg vet at det skal være ethylene-glycol type og at det (konsentratet) skal blandes med demineralisert/destillert vann. Destillert vann kan jeg hente fra der jeg jobber, men jeg sliter som sagt med å bestemme meg for hvilken type kjølevæske. Skal jeg velge Statoils blå AntiFreeze, eventuelt annen BLÅ kjølevæske? Eller skal jeg bruke rød væske, som jeg mener å huske er long-life kjølevæske? Og hva skjer om jeg plutselig peiser på med "feil" type? Hvordan er det ment at man skal finne ut av slike ting ? I brukerhåndboka står det: Kjølevæsketype:Etylen - Glykol type frosvæske. IKKE benytt alkoholbasert frostvæske, eller rent vann. Står ingenting om long-life eller short-life.... Takker for alle gode råd.. mvh Lenke til kommentar
OJ Doe Skrevet 4. november 2013 Del Skrevet 4. november 2013 Du må sjekke hva som er på nå, og bruke det samme. Eventuelt tappe av alt, fylle på med kjølesystemrens, eller radiatorrens, same shit new name og vann, følge instruksjoner, tappe av igjen, og fylle på med hva du vil, så lenge det ikke er silikonbasert. Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 4. november 2013 Del Skrevet 4. november 2013 På denne motoren kan du bruke en hva-som-helst blanding av vann fra springen og frostvæske. Jeg bruker helst 50/50 vann og VAG g13, men denne motoren er ikke kresen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå