Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Acer Aspire 5742G treg og varm, noe håp?

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har en Acer Aspire 5742G som er fylt 2,5år. Den har lenge vært veldig seintjobbende og går fort varm. Det er på det nivået at pcen går varm etter 3minutter bruk av google earth. Oppstart tar en del tid og ting fungerer ikke sånn det skal fungere. Den jobber som regel på 80%+ og vifta går konstant så man hører det. Er pcen rett og slett bare for gammel eller er det mulig å gjøre noe?

Tiltak jeg har gjort er å støvblåse flere ganger nøye og formatert den engang. Etter formateringa ble alt bare værre.

Specs:

Intel® Pentium® CPU P6200 2,13GHz

6GB RAM

Pckunnskapen min kunne vært bedre.

Håper noen har noe å komme med

Takk :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ville tatt full demontering og rengjøring av kjøler og vifte. Ofte på gamle PC-er er kjøleren så tett av støv at du ikke får all dritten ut uten å demontere. Det neste jeg ville undersøkt er harddisken. Hvis du er heldig er det en Western Digital. De har et veldig bra diagnoseprogram du kan kjøre i Windows.

Lenke til kommentar

Demonter, fjern støv og bytt kjølepasta. Vurder SSD om du ikke trenger mye harddiskplass.

Demonteringsprosessen er veldig tidkrevende og du må ha tunga rett i munnen og ikke miste noen av de ca 50 skruene som må ut. Det er to brikker som trenger kjølepasta, CPU og GPU.

Lenke til kommentar

64 grader er ikke så veldig unormalt for en HDD.

Jo! 64 grader er så varmt at lageret som er med på å rotere platene slites raskere, og avstanden mellom lesehodet og plater blir enda kortere. Det er allerede fra fabrikk en avstand på bare noen tusendels millimeter og varmen får platene til å bli større.

Maks normal temperatur for en harddisk er 55 grader. CPU og GPU derimot kan i bærbare tåle 90+

Du kan kanskje prøve å levere denne maskinen der du kjøpte den. Du har fortsatt reklamasjonsrett på den.

Lenke til kommentar

Bl.a. Seagate spesifiserer sine disker til maks 60C. Legg til at harddisken er noen år og trolig allerede litt slitt og at harddiskene i bærbare ofte har minimalt om i det hele tatt noen ventilasjon. Men som jeg også nevnte så mistenker jeg også harddisken. Pluss at det kommer an på type harddisk (5krpm vs. 7krpm).

Kilde: http://www.seagate.com/docs/pdf/datasheet/disc/ds_barracuda_7200_10.pdf

Endret av sedsberg
Lenke til kommentar

Maks normal tempr

Jo! 64 grader er så varmt at lageret som er med på å rotere platene slites raskere, og avstanden mellom lesehodet og plater blir enda kortere. Det er allerede fra fabrikk en avstand på bare noen tusendels millimeter og varmen får platene til å bli større.

Maks normal temperatur for en harddisk er 55 grader. CPU og GPU derimot kan i bærbare tåle 90+

Du kan kanskje prøve å levere denne maskinen der du kjøpte den. Du har fortsatt reklamasjonsrett på den.

Høres rett ut ja, tallet blir rødt når det går over 60.

Trudde at det var for seint for meg med tanke på reklamasjonsrett, men ser at jeg fikk pc'en 27.11.2010. Er vel 3 år reklamasjonsretten ikke sant?

Lenke til kommentar

Ifølge kilder på Google har du faktisk 5 år på alt utenom batteriet.

Lever den samme sted som du kjøpte den og si at harddisk blir varmere enn det spesifikasjonene tillater, at den er treg selv etter formatering (oppstart/generelt?). Og viftene går på fullt hele tiden.

Lenke til kommentar

Den har nok gått ut på dato. Jeg hadde akkurat samme problem med min 5742G for et par år tilbake. Har du prøvd å installere Ubuntu eller XP?

Det beste blir nok å kjøpe deg en ny bærbar-PC. Du kan eventuelt kjøpe mer RAM / minne til PC'en din om du har mulighet for det.

Jeg har ikke prøvd å installere noe nytt operativsystem, tror dere det kan være lurt? Ellers om jeg skal bytte denne ut blir det ikke ny bærbar men en mye kraftigere stasjonær, den står stille på mitt rom uansett.

Demonter, fjern støv og bytt kjølepasta. Vurder SSD om du ikke trenger mye harddiskplass.

Demonteringsprosessen er veldig tidkrevende og du må ha tunga rett i munnen og ikke miste noen av de ca 50 skruene som må ut. Det er to brikker som trenger kjølepasta, CPU og GPU.

Jeg er ress for at dette feiler, trenger i s fall en bra videoguide, men det finnes vel.

Har lenge tenkt på det med reklamasjon, jeg har vært usikker på om det er noe vits i det hele tatt, men det er kansje bare å prøve?

Takk for alle svar

Lenke til kommentar

Legg inn OS på nytt, så blir den "like fin". Installer ikke Google Earth, bruk heller Google map.

Tillegg: Ta av det lille lokket på baksiden og pirk ut hybelkaninene med en tannpirker. IKKE fall for fristelsen å bruke støvsuger for da ødelegger du viften.

Endret av sveinsel
Lenke til kommentar

Legg inn OS på nytt, så blir den "like fin". Installer ikke Google Earth, bruk heller Google map.

Tillegg: Ta av det lille lokket på baksiden og pirk ut hybelkaninene med en tannpirker. IKKE fall for fristelsen å bruke støvsuger for da ødelegger du viften.

Det er ikke google earth som er problemet, men det var en indikasjon for å vise hvor ille det er. Det skal ikke fryktelig mye til å kjøre earth, men det er umulig på denne pcen.

Og jeg har allerede støvsugd :hm:

• Liker 1
Lenke til kommentar

Støvsuger er ok så lenge du holder viften med en finger så den ikke snurrer, og munnstykket på støvsugeren er av plastikk. Har brukt støvsuger selv på min Acer.

Her er en video på å fjerne støv. Det er nesten samme modell som du har så håper det ikke er for store

forskjeller mellom denne og din.

http://www.youtube.com/watch?v=lFdsVwou-H0

Skal du bytte kjølepasta må du gjøre alt i videoen over frem til 11 minutter, og deretter følge denne videoen:

Lenke til kommentar

Google Earth er en rakker, og omtrent umulig å fjerne helt. Maskinen "puster" lettere uten. Men når det er sagt så lever også virusprogrammet sitt eget liv i maskinen. Hvis du har Windows 7 eller 8 kan du bare slette hele virusprogrammet. Da vil Defender etter hvert trå til og gjøre jobben. Hvis du har Vista, installerer du virusprogrammet igjen, avansert og uten brannmur. Da vil Windows-brannmuren ta over og ordne opp. (To brannmurer skaper konflikter.)

Maskinen MÅ stå på og tilkoblet nettet natten over for å godgjøre seg. De fleste tidsbestemte oppgaver starter om natten (ex. kl. 0300). Hvis ikke,,, får du alle de "usynlige" oppgavene i fanget nå du skal arbeide.

Endret av sveinsel
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...