Gå til innhold

Strømforsyning-Chieftec 360W for svak, Enermax-EG651P OK?

Anbefalte innlegg

Nei, dette er faktisk skikkelig ille!

Nå har jeg krøpet rundt hele kabinettet, lagt øret inntil her og der og hit og dit... Justert på alle andre vifter / stoppet dem med fingeren for å identifisere dem en og en.

Det er hevet over enhver tvil - vifta i bunn på Enermaxen støyer noe sinnsykt. Så mye at jeg hører det like godt selv om jeg tetter til hullet bak PSUen. En gjennomtrengende høyst irriterende lyd, går rett gjennom kabinettveggene.

Dette var skikkelig nedtur. Enermax'en synes å levere plenty strøm, men den fortjener ikke å bære navnet "Silent" for det er den slett ikke!

Ved en inkurie kopla jeg to kabinettvifter sammen i dag og frigjorde derved en justerbar bryter på Zalman viftestyringa.

I morgen åpner jeg PSUen, klipper strømkablene til vifta i bunn på Enermaxen og strekker nye bort til viftestyringa. Det samme gjorde jeg i sin tid med Chieftec.

Så er det bare å skru ned RPM på vifta til du finner et behagelig nivå. Enermaxen shutter jo ned selv om den skulle bli for varm, så ....

Enten det (antar garantien ryker da) eller så sender jeg den tilbake, for dette var slett ikke bra.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

ok, takk for tilbakemeldingen, da bestilte jeg en ferdig modda psu av samme merke, samt diverse annet og det ble nesten 6000 hos mircroplex, koster skjorta men nå skal jeg ha det stille.

til og med "skuddsikre" magicfleece skal inn i midi-toweret og samltet vekt med alt inne vil bli på ca 50 Kg!! ikke lan pc med andre ord..

Så får jeg vel skaffe meg 9800 pro med passive kjøling

Hilsen støy-hateren!

Lenke til kommentar
jeg er SVÆRT interresert i å vite støynivået til den enermaxen fordi det er trolig den PSU jeg kommer til å kjøpe selv! kan du gi tilbakemelding på det?

Som nevnt er jeg altså ikke bare litt, men overmåte skuffet over bråket fra min nye pimp-lakkerte Enermax "Silent Plus" som den helt feilaktig er blitt kalt.

Jeg har lokalisert støykilden, det er denne 92 mm'ern som sannsynligvis går konstant med 2500 RPM.

Jeg akter å åpne PSUen, kutte strømforsyninga til vifta, og trekke ny kabel (ok, ledning, da!) over til Zalman viftestyring som jeg har i fronten på kabinettet.

Det var litt rart at Enermax ikke lenger er så stille som de har vært, håper de ikke gjør som mange andre har gjort før de og bygger seg opp et bra rykte for derfor å redusere på kvaliteten på produktene sine.  

Men uansett du har jo nå testet strømforsyningen og ser at den leverer det den skal med tanke på strøm. Så derfor er det liten sjanse for at det skal bli snakk om noe garanti på poweret, vi har ennå ikke fått et defekt Enermax power faktisk.  

Så for vår del er det greit at du setter inn en 92mm vifte i poweret. Du bryter jo som du sier garantien da og dette må du da dessverre gjøre på eget ansvar men dersom du skulle være så uheldig å få problemer med poweret og skulle hatt behov for å sende det inn på garanti og denne blir avvist av Enermax så skal vi refundere deg det vi har tjent på dette salget samtidig som vi skal gi deg en ny strømforsyning til kostpris. På den måten blir begge parters tap redusert til det minimale.  

Vet ikke om du synes dette er greit?

Hvis ikke det er god service, så vet ikke jeg! Jeg hadde egentlig bestemt meg for å benytte angretrikset, men etter å ha mottatt denne hyggelige tilbakemeldingen kommer jeg til å justere ned 92mm vifta slik at jeg atter kan nyte min tid foran PCen. Og jeg kan vanskelig forestille meg at jeg skal få problemer som følge av dette.

Det paradoksale er at denne fremgangsmåten var nøyaktig lik den jeg hadde på Chieftec PSUen, som altså var ytterst stille og rolig av seg.

Men altså dessverre ikke kraftig nok til å levere juice til diskene mine osv.

Lenke til kommentar

Jeg har lokalisert støykilden, det er denne 92 mm'ern som sannsynligvis går konstant med 2500 RPM.

hvis det er den som står i vet jeg hvordan du har det, har nemlig en slik som kabinettvifte...var ikke til å holde ut med før jeg fikk tak i viftekontroller! den lager rett og slett en jævlig lyd! Er det ikke en regulator på den, slik at du kan skru ned hastigheten, eller har de fjernet den?
Lenke til kommentar

Nei, regulatoren på baksiden av PSUen går etter det jeg kan se kun på den andre vifta på PSUen, altså 80mm vifta i bakkant som blåser ut av PSU / kabinett.

Hvordan ble 92-vifta ved lavere RPM da, sammenliknet med andre? Jeg vurderer nemlig å sette i en Papst 3412NGL i stedet, men jeg kommer selvfølgelig til å teste ut originalen først - med viftestyring.

Lenke til kommentar
Nei, regulatoren på baksiden av PSUen går etter det jeg kan se kun på den andre vifta på PSUen, altså 80mm vifta i bakkant som blåser ut av PSU / kabinett.

Hvordan ble 92-vifta ved lavere RPM da, sammenliknet med andre? Jeg vurderer nemlig å sette i en Papst 3412NGL i stedet, men jeg kommer selvfølgelig til å teste ut originalen først - med viftestyring.

Ettersom jeg skrur ned hastigheten på den hører jeg den nesten ikke...litt er det, men ikke mye. Kjører den nå på 2000rpm, noe som funker, du skal nok ned i 1700rpm før du ikke hører noe fra den...men som sagt, nå er den til å holde ut med ;) Papst er jo ganske stillegående vifter, så papsten vil bråke minst...du sjønner, enermaxen gir fra seg en lyd, en såkalt dur/hyling...papsten gjør ikke det, den hører du bare luft blåsinga av.
Lenke til kommentar
Javel, da er Enermaxen oppe og går.

Kan allerede nå se at overklokking kommer til å bli moro utover høsten.

MEN! Denne PSUen gir fra seg adskillig mer støy enn Chieftec'en (som jeg forsåvidt hadde mod'a). Den bakerste vifta (som er justerbar) er ikke problemet, det er derimot vifta i bunn på PSU.

Kommer ikke til å ta mange dagene før jeg har åpna denne PSUen og gira ned den vifta der et par hakk, det kan jeg garantere.

Litt skuffende egentlig ....

Jeg kjører med Enermax Whisper series selv, og tilogmed den bråker mer enn Chieftec standard. Du må huske på at hvis du modder kjølingen i PSUen, så vil også stabiliteten på strømmen den leverer reduseres. På en såpass kraftig PSU er kjøling ett must!

-KJ

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg har nå monitorert temperaturen inni og rett over PSU i lengre tid ved hjelp av et digitalt termometer, og er klar for å justere ned RPM på 92-vifta (Enermax-vifte, ikke Papst). Samtidig har jeg logget spenningene ut av PSU ved vanlig / høy last.

Jeg skal følge nøye med på hvor stor (om noen) endring / økning dette gir i arbeidstemperatur på PSUen.

Det er mitt håp og ønske at en nedjustering av 92-vifta ikke medfører de største sprangene på arbeidstemperaturen. Jeg forventer egentlig kun et par-tre grader økning, maks. Og hvis dette skulle ha noe å si for stabilitet på spenning ut, ja da er etter mitt skjønn Enermax PSU bare søppel.

Det er klart det er viktig å holde arbeidstemperaturen innenfor akseptable grenseverdier. Men ettersom jeg likevel har så mange kabissvifter anser jeg det som høyst usannsynlig at jeg løper noen som helst risiko ved å justere ned vifta.

En backup er jo at Enermax selv shutter ned om den blir for varm, men en kan saktens oppleve at overklokking medfører heng før PSU shutter ned som følge av høy temp og dertil hørende ustabil spennig.

Og til alle som vurderer ny PSU: Ikke tro et sekund at "Silent Plus" betyr at PSU'en er stille, i alle fall ikke stock.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...