Gå til innhold

Hjelp til verdens minste Gamer-HTPC! [Mini-ITX Custom]

Anbefalte innlegg

Gå nederst for å se problem / finne spørsmål. :)

DraftBeta_zpsf25ee9d7.png

Liste_zpsa1b411bd.png

• Størrelse: 5 liter
  • Grafikk: Tilsvarende GeForce GTX 760 eller høyere
  • Støynivå: ~ 37 dBA

Sekundært:

• Prosessor: 4-kjerne Haswell
  • Multimedia: WiFi + WiDi + BT 4.0
  • Kjøling: Positivt lufttrykk
  • Lyd: 115dB SNR

Komponenter:

- Intel Core i5 4570S (3,6 GHz @ 65W)

- Asus Maximus Impact VI (802.11ac WiFi, BT 4.0, Supreme FX-lydbrikke)

- Asus GeForce Direct II CU 760 Mini (17 cm, 37 dBA)

- Samsung 840 EVO 250GB

- Corsair Vengeance XMS3 Low-Profile 8GB (1600Mhz, CL9)

- Noctua L8I (WxDxH: 95x95x37 mm)

- SilverStone ST45SF-G 450W (80+ Gold, 37A 12V-rail, modulær, SFX)

Sammenligne størrelse med konkurrenter:

Size2_zps5c619424.png

HADRON_HERO2-300x234.png

Her er EVGA Hadron. Dagens minste fullverdige Mini-ITX gamer kabinett. Kompakt, men 3 ganger så stort som målet.

130315-asus_vga26700-s-350.jpg

Løsning med et litt annet hovedkort.

Nå som presentasjonen er ferdig, er det jeg primært trenger hjelp til luftveier.

Hovedkortet vil ligge horisontalt på bunn av kabinettet med prosessorkjøleren som skyter varm luft oppover i dens naturlige retning. Der vil imidlertid luften til dels kollidere inn i strømforsyningen, som henger fra taket av kabinettet inn i hjørnet.

Jeg kan ikke så mye om fysikken til luften, og vil vite om denne skissa er riktig.

Vifte_zps5963e6d3.png

Ville et slikt system fungert riktig mtp. de fysiske lover? Ville det oppstått positivt trykk? Er det bedre måter å plassere viftene på for å bedre kvitte seg med varme? :)

Endret av Agentspoon
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-Pqy3rC

Jeg hadde kun trukket luft inn (droppa ut vifter) for å spare plass. Varm luft vil opp så inn på sidene/under vil være mest effektivt. Kan hende du må ha vifter som gir litt støy da, for å få nok luft inn.

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar

Jeg får litt assistanse nå til å legge inn en 3D-modell, men i teorien skal det være litt tomrom ved siden av PSU til å kunne trekke luft ut. Men det du sier altså er at det er mer effektivt å dytte kald luft inn og la varm luft strømme ut? Jeg får egentlig ikke til en vifte på bunn, fordi hovedkortet ligger horisontalt og dekker hele kabinettgulvet. Men en på siden er kanskje mulig uten å ofre plass.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Det jeg mener er at du "må" ha noe som sørger for luft inn (suger, skaper overtrykk), men kan ofre vifter som blåser ut (dersom plassmangel). Så lite som du har tenkt å bygge dette kan selv en strømkabel til vifte bli vanskelig å få plassert.

Husk også at skjermkort ofte blåser ut, så inn vifta bør (må) levere mer luft inn (cfm) enn hva skjermkortet fjerner.

Lenke til kommentar

Hva med å fjerne "kabinettet" til PSU-en, og lage braketter som holder vifta på plass? Da sparer du litt plass. Ville også brukt en Platinum-sertifisert PSU for minst mulig varmeutvikling. Egentlig fjerne flest mulig varmeskjold. Jeg tror de virker mot sin hensikt i et så lite kabinett.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Tror også OJ har et poeng. Hvis du fjerner kabinettet og viften i strømforsyningen sparer du 3-4 cm i høyden. Gitt at kabinettet er f.eks 20x20x20 cm, så kan du enkelt sette en kraftig 200mm vifte i front. Da kan du også gå for en ATX PSU.

Med denne modellen blir altså hovedkort på bunnen, strømforsyning uten kabinett opp-ned i toppen, vifte foran som blåser bakover. Skjermkortet kan i grunn være skjermet fra resten av maskinvaren og ha eget innsug/utblåsning.

• Liker 1
Lenke til kommentar

I mellomtida fikk jeg laget en liten illustrasjon sett ovenfra for å få et overblikk over kjølingsmulighetene.

AirFlow_zpsfdc7c4f6.png

3D_zps96714a65.png

Som dere ser har jeg kun fått plass til en 70 mm vifte i mellomrommet fra GPU og PSU. Det som derimot er beleilig er at det er en slags korridor fra bakre del til front sånn at luft kan suges inn, og ventileres ut både foran og i topp. Om dette er en stor fordel vet jeg ikke. Jeg tenker litt som så at varmluften fra CPU bryter med sin opprinnelige retning oppover for å bli presset sideveis. Det er negativt da luften ventileres med minst mulig distanse rett oppover. Det er positivt fordi det skaper et positivt trykk (?) inni kabinettet, såfremt det trekkes inn mer luft totalt enn skjermkortet skyver ut.

Så over til forslagene.

Alternativ 1) Fjerne deler av kabinett på strømforsyning, for å heller ta i bruk store vifter i toppen av kabinettet.

ST45SF-G-INSIDE.jpg

Og så supplere med en slik løsning:

TopofCase_zps3e9395fb.png

Mener dere da at en kun skal fjerne taket på strømforsyningen sammen med vifta, og la resten være inntakt? Noe må jo komponentene i selve PSUen kunne støtte seg på, selv om det hadde vært fristende å bare sette en 170 mm vifte i topp som kunne dratt all varmluften ut av kabinettet.

Alternativ 2: Fjerne hele kabinettet til strømforsyningen, bortsett fra siden med uttaket av kabler (som illustrert på bildet). Ha en enorm vifte i front som blåser bakover i kabinettet, gjennom selve strømforsyningen og ha åpne ventilasjonsgriller både på topp og bak av kabinett. Med en 200mm vifte f. eks. få større sug inn i kabinettet enn skjermkortet presser ut, selv på nokså lav RPM.

Alternativ 3: Egen sone til skjermkort. Denne er jeg litt spent på hvordan skal gjøres. Hvor får skjermkortet luftinntaket sitt fra om det er isolert fra resten av bygget? Da arbeider det jo i et lite og veldig luftfattig miljø? Er den lille grillen på baksiden nok til å sørge for luft innover til vifta? :)

Lenke til kommentar

Jeg tenkte at du bør fjerne alle sidene fra PSU-en. 230V siden er det bare en kontakt og en bryter på, de kan bare henge fritt. Siden med utganger kan du også fjerne veggen fra, og la kontaktene henge. De skal være isolerte, så det blir bare ikke like ryddig. Det er først da du får utbytte av den løsningen.

Skjermkortet har allerede sin egen "sone" i praksis, da kabinettet er så lite at baksiden av kortet vil fungere som en "skillevegg".

Hvis du følger PSU-ideen min kan du kanskje la den stå loddrett langs veggen, og da virkelig utnytte CPU-kjøleren.

Legger ved skisse for å vise hva jeg mener.

Overfra til venstre, fra siden til høyre(GPU til venstre, CPU vannrett i midten og PSU til høyre).

post-198440-0-64297100-1383520797_thumb.png

Endret av OJ Doe
Lenke til kommentar

Denne er ca 5,5 liter i volum, og kan vel sies å overgå spesifikasjonene i FP på det meste: http://www.apple.com/mac-pro/

Bare for å vise at det går an å tenke "utenfor boksen", at én stor vifte i prinsippet kan gjøre hele jobben, og at det er mulig å få utrolig mye ytelse inn i et så lite volum.

Morsomt prosjekt, håper du lykkes :)

Endret av Newton
Lenke til kommentar

På Silverstone sin SFX PSU er det faktisk bare en kontakt, og ikke noen bryter i det hele tatt. Så en kan i prinsippet ta bort den veggen og lage et hull til kontakten i kabinettveggen. Det er i og for seg greit, men jeg skjønner fremdeles ikke hvordan du kan fjerne bunnflaten til strømforsyningen. Det er jo ikke bare kabler som er stablet der, men hele salaten med kapasitatorer osv. Mener du at disse bare skal henge fritt inni bygget? :hmm:

Er kanskje jeg som har regnet litt feil her, men har du dimensjonert tegningene etter de faktiske målene til komponentene? Fordi jeg mente at dersom jeg orienterte PSUen på den måten, så ville den støte inn i CPU kjøleren høydemessig.

Endret av Agentspoon
Lenke til kommentar

Det er i teorien ikke noe problem, da kjøleflaten til skjermkortet er integrert i selve enheten, og kun er avhengig av noe luft i umiddelbar nærhet. Kjøleren Noctua L8I er også optimalisert for prosessorer med en TDP oppimot 65W, og av den grunn kunne til og med Intel Core i7 4770S brukes i dette bygget. Problemet akkurat nå ligger ikke i kapasiteten, men å få optimal ventilasjon gjennom bygget.

@ OJ Doe: Strømuttaket ligger på den lengste og tynneste flata av enheten. Det betyr at den senkes 12,5 mm dypt ned i kabinettet. Dette er cirka samme høyde som skjermkortet (altså nesten den totale høyden), og da skulle hovedkortet i teorien vært helt flatt uten kjøler eller noe som helst for at orienteringen skulle passet. Går derfor dessverre ikke an å orientere den slik, tror jeg.

AirFlow_zpsfdc7c4f6.png

Jeg tror kanskje at jeg har en ide. Strømuttaket er på høyreside av strømforsyningen i dette tilfellet, og kabler stikker ut på venstre. Så i teorien kunne jeg ha flyttet PSU nedover og dermed fått en hel langside på 170mm (bredde) x 85mm (høyde). Jeg regner egentlig med at jeg må øke høyden på taket litt for å kunne vikle strømkablene til toppen av skjermkortet der de er lokalisert. Det hadde vært bedre volummessig å hatt strømtilførselen på GPU på fronten av kortet da det er en mindre flate som må bygges ut, men med større høyder får en fordel i viftene som kan brukes. Så jeg kan ta utgangspunkt i å skyve veggene 1,5 cm bort, og 2 cm opp, slik at jeg får plass til to stykk 92x92 mm vifter bak i stedet for en enkelt 70 mm. Dette er kalibreringer jeg trolig uansett måtte ha gjort for å få plass til det ytre av kabinettet. Hvor mye kabinettet må heves er avhengig av hvor mye en sparer på å fjerne PSU-vifta og heller legge til en takvifte.

Edit: Hovedproblemet mitt nå er faktisk for lange kabler fra PSU, hehe...

Endret av Agentspoon
Lenke til kommentar

Siden det fort blir litt innviklet med tekst, har jeg forsøkt å illustrere. Ta forbehold om at mine egne 3D-ferdigheter er relativt ikke-eksisterende. :tease:

Test_zps1f116761.png

Et par visuelle korrigeringer:

- Det lilla området under strømforsyningen er plassen dedikert til 2x SSD / HDD ala 2,5".

- Blå området er altså strømforsyningen, og skal egentlig:

a) Fylle 6,35 cm i høyden.

b) Være løftet til taket, altså ikke være i kontakt med kjøleren på hovedkortet. Minst 5,8 cm klarering.

- Strømforsyningen skal ha litt avstand fra ATX 24-pin kontakten, slik at kablene faktisk kan klemmes inn.

PS: Strømuttaket er på høyre side, mens kablene kommer ut i retning pekende mot skjermkortet.

Eventuelt vurderer jeg å reversere oppsettet. Det vil si at viftene flytter i front, strømforsyningen roteres 95 grader og flyttes bak slik at strømuttaket kommer bakover sammen med utgangene fra hovedkortet.

Positiver:

- Lengre avstand for kabler til sine respektive strøminnganger = mindre salat.

- Strømuttak på samme side som utganger for hovedkort = renere look.

Negativer:

- Viftene må kanskje skyves litt lenger opp for å få plass til kablene til 24-pin ATX inngangen.

- Blir helt umulig for meg å skissere da jeg ikke kan 3D-rotere tegninga. :rofl:

Lenke til kommentar

Hei :)

Jeg har tegnet en gaming-htpc på 43*28 cm (slik at det kunne passe inn mellom komponentene i stereobenken), som er 92mm i høyden. Det er bare en skisse i 2D, og jeg har ikke bygd den (enda). Den er vannkjølt. Jeg kan gjerne sende deg en screenshot på PM, hvis du vil. Jeg tok et overslag, og den er 11-12l, mer enn dobbelt så stort som det du går for. Jeg bygde den for Asus Rog Impact og Nvidia Titan, og jeg tegnet inn 6 SSDer for å settes opp i RAID 0. Det kan kanskje være til inspirasjon? :D

Jeg Anbefaler VELDIG programmet Sketchup. Har nettopp begynt å bruke det selv (to uker siden jeg prøvde det for første gang), og det er utrolig enkelt å ta i bruk. Jeg så en enkel Youtube-video på 5 min første gangen jeg brukte det. Nå mestrer jeg de fleste funksjonene som jeg trenger. Jeg har tegnet bla. en hjemmeserver, en kjøle/transportkoffert til laptopen min, og en gaming-pc med hjelp av Sketchup.

(Ja, jeg vet at det finnes mer avanserte programmer enn Sketchup, men det er perfekt for nybegynneren.)

Lykke til! :D

Endret av Jon Håvard (sevs)
Lenke til kommentar

Spennende prosjekt, har selv bygd mange kompakte itx gamere siste år.

Når det gjelder kabinett så hadde jeg tatt utgangpunkt i et SIlverstone SG05 og kuttet det ned i lengde og høyde. vi tro at det blir litt fin-sveising uansett hva du velger?

Kjøling, positivt trykk inne med minimum 92mm vifte, helst 120mm. du kan jo kombinere cpu kjøling og inntak med en toppmontert 120mm. noe ca som jeg har gjort her. men ikke et eksempel til etterfølge :)

Her med thermalright axp 140

http://bildr.no/view/563025

her med 14cm inntaksvifte

http://bildr.no/view/599538

her ett artig bilde :)

http://bildr.no/view/653616

• Liker 1
Lenke til kommentar

Har grublet på dette den siste tiden, og det skal mye til å få kabinettet vesentlig mindre enn noe annet. Med f.eks Fortress Mini eller Node 304 så er det i stor grad komponentenes størrelse som gjør at kabinettet forblir "stort". Hvis man bruker mITX hovedkort og et skjermkort som er like kort som hovedkortet(f.eks 770 Mini), så vil selvsagt PC-en bli mindre, men hvis man skal ha plass til 780 e.l. og god kjøling så blir noe ala FT03 Mini det minste man får tak i.

Slik jeg ser det er det to muligheter;

1. Ha lavprofils minne og CPU-kjøler og montere en SFX/ribbet ATX strømforsyning over hovedkortet. (lilla)
  2. Sette på vannkjøling(lukket eller custom) m/120mm radiator i bakkant og ha en ATX-strømforsyning over hovedkort.

Tror absolutt sistnevnte er mer optimalt, men da blir ikke egentlig PC-en så veldig liten.

post-108681-0-44957600-1384250386_thumb.jpg

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Ja, det er nettopp det som er så praktisk med dette bygget. Ingen komponenter skal stikke nevneverdig ut over de andre komponentene. Alt skal inn på en super-kompakt flate. Rart jeg ikke tenkte på det før, men siden dette er verdens minste PC, burde jeg ha sett etter kabinetter for NAS-modeller. Hardware sin julekalender ga meg faktisk en helt brilliant modell å ta utgangspunkt i, Shuttle OmniNAS KD21. :D

2r39p5l.jpg

Glad den har USB 3 porter på seg, slik at en får en viss forestilling om størrelsesforhold.

Tanken her var det å få plassert to stykk Noctua NF-A9x14 (92mm) vifter i front. Hovedkortet sitter vertikalt på høyre vegg, slik at skjermkortet blir orientert mot bunnflaten med griller under kabinettet for luftinntak. Fra toppflaten er det mulig å feste strømforsyningen, slik at den henger fritt over skjermkortet, og til siden for hovedkortet. Får luft fra venstre vegg.

2ylmsck.jpg

Døren skal altså klippes av, som delvis demonstrert i denne videoen, og erstattes med to løvtynne vifter fra Noctua.

rcvcl0.jpg

Endret av Agentspoon
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...