Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Krav for hjemmeværnet?

fsx v1.1

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Først og fremst må du vel ha fullført førstegangstjenesten. Hvis du består de kravene som stilles der, så er det meg bekjent ingen problem å bli med i HV.

Dersom du skal i HV-I, en av innsatsstyrkene rundt om i landet, er det noen fysiske krav som ikke er så harde, men som må bestås.

Lenke til kommentar

Først og fremst må du vel ha fullført førstegangstjenesten. Hvis du består de kravene som stilles der, så er det meg bekjent ingen problem å bli med i HV.

Dersom du skal i HV-I, en av innsatsstyrkene rundt om i landet, er det noen fysiske krav som ikke er så harde, men som må bestås.

okey, veit du nårtid man får ta førstegangstjensete? hvor lenge varer det? hva skjer der?

Lenke til kommentar

Det første som skjer er at du må svare på sesjon del 1, som er på internett. Dette er en egenerklæring der du krysser av for om du er motivert, sykdommer, skolebakgrunn o.l. Dette vil du få brev om det året du fyller 17 eller 18.

Dersom Forsvaret er tilfredsstilt med opplysningene vil du bli innkalt til sesjon del 2, som er et fysisk oppmøte. Her skal man bli testet fysisk og teoretisk. I tillegg skal du ha en samtale med en offiser som avgjør det hele. Hvor du skal tjenestegjøre, hvilken gren, når du skal tjenestegjøre, og om du i det heletatt er tjenestedyktig.

Hvis ja; du får innkallelse til førstegangstjeneste som varer ca 12 måneder.

Lenke til kommentar

Det er ingenting å få svar på. Man kan ikke få rett eller galt på sesjon del 1. Svaret på sesjon del 1 er innkallelsen til sesjon del 2, som kommer i postkassen.

Når det brevet kommer varierer. Det vanligste er at man får det iløpet av det siste utdanningsåret. Jeg fikk det 3. året på VGS.

Ser du går på IKT-servicefag. Så da varierer det om du blir lærling eller går påbygg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...