Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

gamle eu-kontroller


gvalle

Anbefalte innlegg

Er det noen som vet om man kan kontakte Biltilsynet eller andre for å få opplysninger om tidligere eu-kontroller?

 

Det jeg ønsker er km-stand fra tidligere kontroller for å se om km-standen har blitt justert tilbake før siste eu-kontroll. Har nylig kjøpt bil jeg er usikkert på om har fått tilbakejustert km. Alle servicer i servicehefter er utført og signert av verksted som er drevet av en kompis av selger, så jeg har ikke noe garanti for at det som står der er fasiten heller.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Usikker på dette, men en mulighet:

 

"- I mange tilfeller er det kun kilometertelleren ved speedometeret som er jukset med, mens de korrekte dataene er bevart i bilens "hjerne", altså prosessoren. En merkeforhandler eller en forhandler med tilstrekkelig diagnoseverktøy vil lett kunne lese av den korrekte kilometerstanden, sier Jan Ivar Engebretsen, kommunikasjonsrådgiver i NAF."

Tatt herfra:

Slik oppdager du kilometerjuks

Lenke til kommentar

Supert! Sendte mail til Statens Vegvesen og fikk svar innen én time. Kunne ikke få kopi av kontrollsedlene, da må jeg kontakte de aktuelle verkstedene. Men fikk opplyst kontrolldato, verksted og kilometerantall. Mine bekymringer ble bekreftet, i mitt tilfelle ble kilometerantallet redusert med ca 200.000km i 2010.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ikke meningen å kapre denne tråden fra trådstarter, hehe. Men jeg kjøpte en 1986-modell Volvo 740 Turbo Intercooler for to år siden. Virket ganske hel og pen, og hadde relativt lav kilometerstand. I ettertid når jeg har plukket av mye deksler og slikt, så var den ikke så bra likevel. Var mer slittasje og skade enn det kilometerantallet burde tilsi. Da jeg begynte å få mistanke om at telleren også var jukset med.

 

Veldig enkelt å få opplyst denne informasjonen. Tabellen jeg fikk tilsendt viste at forrige gang bilen hadde samme kilometerantall var ved den aller første EU kontrollen, som var i 1998. Hvilke feil bilen eventuelt hadde ved kontrollene er ikke nødvendigvis interessant, så gidder ikke legge sjel i å kontakte verkstedene for å få kopi av kontrollseddelen.

Lenke til kommentar

Håper sjekk av km.-stand blir obligatorisk på EU-kontroller.

 

Hva er det som hindrer det egentlig? Er jo et punkt i Pkk-skjema (H) hvor Km.stand utfylles

 

Det som mangler er vel kun å få lagt det inn elektronisk, noe som burde være kurant. Men mulig dette må vedtas innen EU føre det også blir gjeldene i Norge?

 

Og forhåpentligvis blir kilometer-stand lett tilgjengelig sammen med den andre info'en om kjøretøyet, på nettsiden hos vegvesenet og SMS, slik at man ikke trenger stå med lua i hånda og trygle & be om opplysninger.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hva er det som hindrer det egentlig? Er jo et punkt i Pkk-skjema (H) hvor Km.stand utfylles

 

Det som mangler er vel kun å få lagt det inn elektronisk, noe som burde være kurant. Men mulig dette må vedtas innen EU føre det også blir gjeldene i Norge?

 

Og forhåpentligvis blir kilometer-stand lett tilgjengelig sammen med den andre info'en om kjøretøyet, på nettsiden hos vegvesenet og SMS, slik at man ikke trenger stå med lua i hånda og trygle & be om opplysninger.

Ja hadde vert supert om det hadde blitt innført ett register over km stand. Som man kunne ha sjekket med sms eller en telefon til Statensvegvesen. Kan ofte være litt av ett styr å finne ut av korrekt km stand. Jeg benytter meg ofte av å ringe tidligere eiers forsikringsselskap i tillegg til å sjekke hos verkstedene bilen har vært hos. Veldig ofte har jeg opplevd at selger ikke vet hva som er korrekt km stand og har måtte gjette. To ganger har jeg faktisk opplevd at bilen jeg har kjøpt har gått 100 000 mindre enn det tidligere eier har tippet.

Lenke til kommentar

Vel, forsikringsselskapene er ikke akkurat flinke til å samarbeide seg imellom. Ikke er de noe offentlig instans heller så er ikke helt sikker på om hvorvidt det ville ha vert lovlig for dem å samle slike opplysninger på en ordentlig måte. Slike opplysninger måtte jo også ha inneholdt person opplysninger i form av eierbilde osv. En ting er hva de har for internt bruk som kunden må si seg villig til å opplyse om ved tegning av forsikring. Det blir noe helt annet når det blir en samkjørt eller offentlig base. Er vel best at Statensvegvesen som er ett offentlig organ tar seg av slikt. Men at forsikringsselskapene helt sikkert hadde vært interessert i å hjelpe til med å følge opp en slik database. Ved å rapportere inn km ved forsikring osv er jo en helt annen sak. De ville jo hatt en stor fordel med å kunne fått opp noen røde tall ved skade oppgjør osv.

Lenke til kommentar

Vel, forsikringsselskapene er ikke akkurat flinke til å samarbeide seg imellom. Ikke er de noe offentlig instans heller så er ikke helt sikker på om hvorvidt det ville ha vert lovlig for dem å samle slike opplysninger på en ordentlig måte. Slike opplysninger måtte jo også ha inneholdt person opplysninger i form av eierbilde osv. En ting er hva de har for internt bruk som kunden må si seg villig til å opplyse om ved tegning av forsikring. Det blir noe helt annet når det blir en samkjørt eller offentlig base. Er vel best at Statensvegvesen som er ett offentlig organ tar seg av slikt. Men at forsikringsselskapene helt sikkert hadde vært interessert i å hjelpe til med å følge opp en slik database. Ved å rapportere inn km ved forsikring osv er jo en helt annen sak. De ville jo hatt en stor fordel med å kunne fått opp noen røde tall ved skade oppgjør osv.

 

Man kan vel se eierhistorikk på en bil fra før av hvis du spør en trafikkstasjon og jeg antar dette er offentlig informasjon.

 

En felles database trenger ikke inneholde mer enn registreringsnummer, kontrolldato og kilometerstand... ser ikke helt hvorfor en slik database egentlig trenger å inneholde personopplysninger. Det er jo først når man finner noe uregelmessig og eventuelt anmelder ett forhold at man trenger å få tak i personopplysninger, og som sagt tidligere jeg mener er offentlig fra før av.

Endret av Nasciboy
Lenke til kommentar

Man kan vel se eierhistorikk på en bil fra før av hvis du spør en trafikkstasjon og jeg antar dette er offentlig informasjon.

 

En felles database trenger ikke inneholde mer enn registreringsnummer, kontrolldato og kilometerstand... ser ikke helt hvorfor en slik database egentlig trenger å inneholde personopplysninger. Det er jo først når man finner noe uregelmessig og eventuelt anmelder ett forhold at man trenger å få tak i personopplysninger, og som sagt tidligere jeg mener er offentlig fra før av.

Den delen du får se av autosys hos Statensvegvesen er offentlig informasjon ja. Men internt har de en del mere informasjon som er nødvendig for å kunne føre ett ordentlig register. Om du søker på navn som eier for eksempel så får du fort opp en masse biler som du aldri har eid. Når jeg søker på mitt navn hos Statensvegvesen så får jeg opp alle som heter det samme som meg og hvilke biler de har eid. Også avdøde personer.

 

Ved å la forsikringsselskaper føre en slik database så kan dette fort bli misbrukt. De er ikke offentlige tjenestemenn. Det kreves ingen vandel for å få jobb i ett forsikringsselskap.

 

Ta bare vrak registeret her i Norge for eksempel. Der fører private firmaer inn hvilken biler og respektive registrerings nummer som er blitt kondemnert. Jeg har selv opplevd å skulle levere bilvrak. For å så få beskjed om at, jammen den bilen er jo allerede vraket og vrakmelding levert. Heldigvis så viste det seg at selskapet som hadde levert vrakmeldingen, allerede var tatt og dømt for å ha levert falske vrakmeldinger. Alt de trenger for å levere en vrakmelding er jo ett registrerings nummer. Så kan de hente ut resten av informasjonen de trenger i eierbilde på autosys. Nei, la oss overlate register føringer til offentlige myndigheter. Vi må tross alt ha ett vist personvern her i Norge. Private register kan alt for fort misbrukes.

Lenke til kommentar

Den delen du får se av autosys hos Statensvegvesen er offentlig informasjon ja. Men internt har de en del mere informasjon som er nødvendig for å kunne føre ett ordentlig register. Om du søker på navn som eier for eksempel så får du fort opp en masse biler som du aldri har eid. Når jeg søker på mitt navn hos Statensvegvesen så får jeg opp alle som heter det samme som meg og hvilke biler de har eid. Også avdøde personer.

 

Ved å la forsikringsselskaper føre en slik database så kan dette fort bli misbrukt. De er ikke offentlige tjenestemenn. Det kreves ingen vandel for å få jobb i ett forsikringsselskap.

 

Ta bare vrak registeret her i Norge for eksempel. Der fører private firmaer inn hvilken biler og respektive registrerings nummer som er blitt kondemnert. Jeg har selv opplevd å skulle levere bilvrak. For å så få beskjed om at, jammen den bilen er jo allerede vraket og vrakmelding levert. Heldigvis så viste det seg at selskapet som hadde levert vrakmeldingen, allerede var tatt og dømt for å ha levert falske vrakmeldinger. Alt de trenger for å levere en vrakmelding er jo ett registrerings nummer. Så kan de hente ut resten av informasjonen de trenger i eierbilde på autosys. Nei, la oss overlate register føringer til offentlige myndigheter. Vi må tross alt ha ett vist personvern her i Norge. Private register kan alt for fort misbrukes.

 

Men som sagt i innlegget mitt som du ikke svarer på så hindrer ikke det verkstedene i å kun registrere registreringsnummer, kilometerstand og dato for kontroll.

Lenke til kommentar

Men som sagt i innlegget mitt som du ikke svarer på så hindrer ikke det verkstedene i å kun registrere registreringsnummer, kilometerstand og dato for kontroll.

Beklager, for å svare nøyaktig på innlegget ditt.

Verkstedene SKAL egentlig føre opp disse tingene ved kontroll.

 

http://www.auto85.no/kontrollseddel.pdf

 

Men veldig ofte så sjekker de ikke disse tingene selv. De går bare ut ifra hva kunden sier når han leverer bilen. Eventuelt hva som står på km telleren. Service historikken følger ikke nødvendigvis bilen fra verksted til verksted. Så om kunden benytter seg av forskjellige verksteder til service og eu kontroll så kan det være vanskelig å finne ut av. Er jo også verksteder som fører skjema så det forekommer dessverre juks i form av "kompis tjenester."

 

Dessuten finnes det også lovlige måter å få nedskrevet km stand på. Ved eksempelvis chassis bytte. Hvor mere enn en viss prosent andel av bilen byttes ut med deler fra bil med lavere km stand.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...