Gå til innhold

Vifter i DA-01W

nesquik

Anbefalte innlegg

Hei

Har et Chieftec DA-01W med 5 vifter i.

Jeg trodde det ville være optimalt å sette alle viftene forran til å blåse inn og de to bak helt vanlig til å dra ut, men den gang ei... Det viste seg at lufta da bare ble dratt forbi cpu, så all varm luft sammla seg rundt cpu. Nå har jeg bøyd litt til og snudd den bakerste vifta så den peker mot cpu på skrå, og tatt den nederste vifta og festa på en slot-plate ting (bøye, borre, skru) så den peker på skrått opp mot graffikk kortet, cpu og chipset.

Dette fungerer noe bedre, men jeg er fortsatt ikke helt fornøyd, jeg antar nå at luftstrømmen er helt på trynet.

Det jeg lurte på er om noen har prøvd noen andre varianter? jeg tenkte å kanskje snu begge viftene bak og feste 92mm eller 120mm opp til å blåse ut, og få en litt mer inn nede ut oppe gjennomstrømmning. Slik det er nå er alle viftene ganske rolig instilt fordi jeg er dritt lei støy så tror en 120mm kan klare det alene (dessuten har jeg jo psu, og overtrykk er jo fordel)...

Men har noen bedre forslag på vifte oppsett?

(Mye pjatt for ett enkelt spørsmål)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Quote:

On 2002-02-16 00:59, nesquik skrev:

...overtrykk er jo fordel...

Nei, dette er ikke en fordel. Undertrykk gir en bedre kjøling. Jeg har omtrent samme kabinett og har da 1 vifte inn og 4 ut. Dette gjør at jeg har samme temp i kabinettet som i romme jeg er i. CPU er aldri over 42 grader (P3 Tualatin 1GHz).

Lenke til kommentar

hmmz, hvor har jeg hørt det da...

Jeg har nå alltid trodd at om du har overtrykk i maskina gir deg bedre kjøling.

Med undertrykk vil jo cpu vifta etc få en større jobb med å finne luft. Dessuten tror jeg ikke jeg vil klare å kjøle to hardisker ved hjelp av bare en vifte som suger... Kan du forklare hvorfor undertrykk er fordelaktig?

Lenke til kommentar

Dette med overtrykk og undertrykk går på vanlig vifte og kompressorteori samt generell kjøling. Overtrykk brukes for å dempe støy, men hvis man i tillegg vil ha kjøling så bruker man undertrykk. Sistnevnte er jo vanskeligere og dyrere løsning når det gjelder f. eks. et rom som skal dempes og kjøles.

Det er jo bare å teste også. Jeg har Chieftech Fulltower med 1 stk. 80 vifte inn og 4 stk. 80 vifter ut. Jeg fjernet viften i døren etter som om dette endret tempraturen med ytterligere 3 grader ned. Jeg har nå samme tempratur i kabinettet som i rommet samme om jeg har idle eller load. Eneste som endrer seg er CPU tempraturen. Av varmeelementer har jeg 1 stk. P3 1GHz Tualatin, 1 stk. GF2GTS, Enermax 350 W PSU og 3 stk. IBM GXP diske. I skrivende stund har jeg 31 grader på CPU og 23 grader i kabinettet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...