ilPrincipino Skrevet 3. november 2013 Del Skrevet 3. november 2013 Hei, Har bestemt meg for å kjøpe mitt første kamera. Jeg kan ikke så mye om kamera, men leser meg opp på Akam.no. Mine bruksområder blir vel: Bilder av familie og venner på ferie etc. "Planlagte" bilder med stativ, hvor jeg lærer meg de manuelle innstillingene Jeg ser for meg at bildene kan være når det er ganske grått ute, noen bilder med sol, vinterbilder eller inne; altså i mange forskjellige lysforhold. Budsjettet mitt er begrenset til 5000 kroner, da dette er mitt første kamera, og jeg kan bruke litt penger på ekstrautstyr. Jeg vil gjerne ha et kamera jeg "kan vokse med", lære meg manuelle innstillinger, og generelt få bedre bilder enn mobilen min tar. Jeg har foreløpig sett for meg Samsung NX300; har noen her noen erfaringer med dette? Jeg er selvfølgelig åpen for andre forslag. Christian Lenke til kommentar
Pc Lynet Skrevet 3. november 2013 Del Skrevet 3. november 2013 NX300 sikker ikke dumt. Alle kamera kan i dag ta mer enn gode nok bilder. Det viktigste er at man liker kameraet selv og at man er villig til å lære seg basis kunnskapene om lukkertid, blender og ISO. http://www.akam.no/anbefalinger/ Lenke til kommentar
Frobe Skrevet 3. november 2013 Del Skrevet 3. november 2013 (endret) Jeg har ikke erfaring med NX300 ennå, men vurderer å oppgradere til dette hvis det synker ennå mer i pris. I dag har jeg NX200, og er godt fornøyd med det, men kunne selvfølgelig tenkt meg raskere og mer nøyaktig autofokus, WiFi, bevegelig skjerm og raskere skuddtakt. Objektivene til Samsung er jeg godt fornøyd med, har 20mm, 30mm, 20-50, 18-55 og 50-200. De jeg bruker mest er 30mm og 20-50mm på grunn av liten størrelse og god skarphet. 18-55 bruker jeg kun hvis jeg vil bruke polariseringsfilter (siden den ikke roterer). NX300 ser lekker og dyr ut, men den er et par mm tykkere enn NX200, dermed vil den ene vesken min ikke passe lenger. Fordelen med NX200 istedenfor EOS 50D som jeg har liggende i en koffert er at det er lettere å dra med seg, og at folk med kameraskrekk lettere overser det lille kameraet. Endret 3. november 2013 av Frobe 2 Lenke til kommentar
Kristallo Skrevet 3. november 2013 Del Skrevet 3. november 2013 På ferie så vil du ønske at du hadde Sony RX100 som du får i lomma, som tar veldig flotte bilder under alle lysforhold og som har manuelle innstillinger til alt, inkludert video. Hvis du vet at du kommer til å kjøpe et sett med objektiver så se bort fra RX100, da trenger du systemkamera. Lenke til kommentar
ilPrincipino Skrevet 3. november 2013 Forfatter Del Skrevet 3. november 2013 Takk for svar. Er som sagt helt nybegynner, og lurer om objektiver er så veldig viktige. Jewg har skjønt at det er for å zoome øke brennvidden osv., men er det noe jeg kommer til å trenge til mitt bruk? Lenke til kommentar
Schwarzwald Skrevet 3. november 2013 Del Skrevet 3. november 2013 (endret) Fordelen med utskiftbare objektiver, er at du kan kjøpe objektiver spesielt egnet til forskjellige ting: -Makro (detaljbilder, insekter...) -Mer zoom (enten fra vidvinkel til sterk tele, eller fra svak til sterk tele) -Ultravidvinkel -Fastobjektiver som både har bedre lysstyrke og skarphet enn objektiver med zoom. Disse kommer i forskjellige brennvidder avhengig av hva man vil bruke de til. For eksempel vil et objektiv med middels sterk tele og god lysstyrke ofte være veldig godt egnet til portretter. -Du kan alltids bytte ut et objektiv med et bedre om du vokser fra det du har Men mange som kjøper systemkamera har kun kitobjektivet helt til de bytter kameraet i et nytt, og en del kjøper et objektiv med mer zoom. Bortsett fra det er det en mindre del av brukerne som kjøper mer avanserte objektiver. Endret 3. november 2013 av Schwarzwald Lenke til kommentar
ilPrincipino Skrevet 3. november 2013 Forfatter Del Skrevet 3. november 2013 Greit, skjønner. Siden jeg vil prøve litt forskjellige ting som makro blir vel Sony'en uaktuell. Hvordan er Samsung på objektiver da? Har hørt at Canon er gode på det. Hvordan er f. eks. Canon EOS 100D i forhold til NX300? Kunne det vært et alternativ? Lenke til kommentar
Schwarzwald Skrevet 3. november 2013 Del Skrevet 3. november 2013 (endret) Hvis du er interessert i å prøve litt forskjellige objektiver, kan det være lurt å velge et system med et godt utvalg av objektiver, og et system med en fremtid. Jeg er skeptisk til Samsung sine kamera. De føres ikke i stor grad av fotoforhandlere og det kan det jo være en grunn til. Vet ikke helt hvordan fremtiden til dette systemet ser ut, og de står alene med sin løsning. Canon EOS 100D er klart det kameraet som har størst utvalg av objektiver, og det er et tradisjonelt speilreflekskamera. Det betyr at selv om det er det minste speilreflekskameraet, så er det fortsatt større enn de fleste speilløse systemkameraer. Panasonic og Olympus samarbeider om mFT-systemet, og har det klart største utvalget av objektiver av speilløse systemer. De har også det mest modne systemet, i mine øyne. Sony Nex kan også være en ide å ta en titt på. Spennende kameraer, og objektivutvalget begynner å bli bra. Det er også spennende at Sony nå kommer med en Nex med fullformatsensor, og Sony er ofte først ute med innovative løsninger. Selv om de ikke alltid lykkes, så viser det i hvert fall at de er villige til å satse på foto fremover. Styr unna Canon M-serien og Nikon 1-serien. Canon M har et begredelig utvalg av objektiver (2-3 forskjellige) og kun ett kamera. Nikon 1-serien har forskjellige kamera og objektiver, men mye mindre sensor enn konkurrentene, noe jeg fra begynnelsen av har ment har vært en utrolig stor feil av Nikon, og det viser seg også i salget av kameraet. Nikon har nå selv sagt at de vurderer å kutte ut 1-systemet. Endret 3. november 2013 av Schwarzwald Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 3. november 2013 Del Skrevet 3. november 2013 (endret) Takk for svar. Er som sagt helt nybegynner, og lurer om objektiver er så veldig viktige. Jewg har skjønt at det er for å zoome øke brennvidden osv.,men er det noe jeg kommer til å trenge til mitt bruk? Folk som kjøper et systemkamera med standardobjektiv vil fort savne mer tele "zoom" Greit, skjønner. Siden jeg vil prøve litt forskjellige ting som makro blir vel Sony'en uaktuell. Hvordan er Samsung på objektiver da? Har hørt at Canon er gode på det. Hvordan er f. eks. Canon EOS 100D i forhold til NX300? Kunne det vært et alternativ? Canon har nok en større portefølje med objektiv samt at det finnes mye tredjeparts utstyr også. Samsung har ikke så mange NX-objektiver men de dem har er relativ gode og vill gi mer en nok for en "normal" fotograf. Endret 3. november 2013 av Nautica Lenke til kommentar
Pc Lynet Skrevet 3. november 2013 Del Skrevet 3. november 2013 (endret) Hvis du er interessert i å prøve litt forskjellige objektiver, kan det være lurt å velge et system med et godt utvalg av objektiver, og et system med en fremtid. Jeg er skeptisk til Samsung sine kamera. De føres ikke i stor grad av fotoforhandlere og det kan det jo være en grunn til. Vet ikke helt hvordan fremtiden til dette systemet ser ut, og de står alene med sin løsning. Canon EOS 100D er klart det kameraet som har størst utvalg av objektiver, og det er et tradisjonelt speilreflekskamera. Det betyr at selv om det er det minste speilreflekskameraet, så er det fortsatt større enn de fleste speilløse systemkameraer. Panasonic og Olympus samarbeider om mFT-systemet, og har det klart største utvalget av objektiver av speilløse systemer. De har også det mest modne systemet, i mine øyne. Sony Nex kan også være en ide å ta en titt på. Spennende kameraer, og objektivutvalget begynner å bli bra. Det er også spennende at Sony nå kommer med en Nex med fullformatsensor, og Sony er ofte først ute med innovative løsninger. Selv om de ikke alltid lykkes, så viser det i hvert fall at de er villige til å satse på foto fremover. Styr unna Canon M-serien og Nikon 1-serien. Canon M har et begredelig utvalg av objektiver (2-3 forskjellige) og kun ett kamera. Nikon 1-serien har forskjellige kamera og objektiver, men mye mindre sensor enn konkurrentene, noe jeg fra begynnelsen av har ment har vært en utrolig stor feil av Nikon, og det viser seg også i salget av kameraet. Nikon har nå selv sagt at de vurderer å kutte ut 1-systemet. Nikon 1 systemet er et fullgodt system og det selger meget godt. Jeg forstår heller ikke skepsisen din til Samsung. Canon EOS-M tar like gode bilder som 100D. Endret 3. november 2013 av Pc Lynet 1 Lenke til kommentar
Schwarzwald Skrevet 3. november 2013 Del Skrevet 3. november 2013 Nikon 1 systemet er et fullgodt system og det selger meget godt. Jeg forstår heller ikke skepsisen din til Samsung. Canon EOS-M tar like gode bilder som 100D. Nikon mener selv at 1-systemet selger så dårlig at de vurderer å kutte det ut. Sensoren er også mindre, som er en ulempe, ikke bare med tanke på bildekvalitet. Likevel er ikke kameraet betydelig mindre enn konkurrentene. Nikon 1-systemet er en flause på mange måter. Som sagt kjenner jeg ikke så godt til Samsung, men jeg registrerer at flere fotoforhandlere har lite utvalg av Samsung og lite på lager (=det selger ikke veldig godt hos de som har god greie på det de holder på med). Canon EOS M tar like bra bilder som 100D. Jeg har ikke påstått noe annet. Men det finnes vel kun to objektiver ut over kit-objektivet, og hele systemet består av ett eneste kamera... halvannet år etter det ble lansert. Det viser jo at Canon ikke akkurat satser på systemet. 1 Lenke til kommentar
Pc Lynet Skrevet 3. november 2013 Del Skrevet 3. november 2013 Nikon 1 serien er genial, det er det raskteste speiløse kameraet til å fokusere presist. Bildekvalitetsmessig så er sensoren mindre enn på APS-C kameraer og m43. Men så er 1" sensoren mye større enn på de fleste mobil og kompaktkamera. Det finnes fordeler med en liten sensor, bedre dybdeskarphet, mindre objektiv. 1 Lenke til kommentar
Schwarzwald Skrevet 3. november 2013 Del Skrevet 3. november 2013 (endret) Nikon 1 serien er genial Da er vi uenige, men det er lov Så hva trådstarter vil synes om systemet, er vanskelig å si. Men jeg må si at det er litt skummelt at selv Nikon vurderer å kutte ut videre satsing på systemet. There is also no word on any new Nikon 1 products. We know that Nikon is concerned about the shrinking compact digital camera market and have reported very poor mirrorless sales in US and Europe. The future of those two product lines is uncertain - it seems that Nikon has put everything on hold until they figure out how to proceed in the future. At the same time pretty much every other photo company is announcing new products around this time of the year. As of today, I am not aware of any scheduled Nikon press conferences. Read more on NikonRumors.com: http://nikonrumors.com/2013/09/04/where-are-all-the-new-coolpix-and-nikon-1-cameras.aspx/#ixzz2jci7ip9A Endret 3. november 2013 av Schwarzwald Lenke til kommentar
Pc Lynet Skrevet 3. november 2013 Del Skrevet 3. november 2013 Nikon 1 AW1 er jo nettopp sluppet... 1 Lenke til kommentar
Schwarzwald Skrevet 3. november 2013 Del Skrevet 3. november 2013 Nikon 1 AW1 er jo nettopp sluppet... Det er sant, men antakeligvis har det kameraet vært i utvikling fra lenge før Nikon annonserte at Nikon 1-salget går trått. Det ville vært dumt av de å kutte ut et kamera som var så godt som ferdig. Spørsmålet er om de har flere kamera på tegnebrettet pr. i dag eller om de avventer på grunn av sviktende salg. Men tiden vil vise hva de faktisk gjør med "problemet". Om de kutter ut systemet, eller om de velger å satse hardere på det for å prøve å øke salget. Lenke til kommentar
Pc Lynet Skrevet 3. november 2013 Del Skrevet 3. november 2013 At man ikke slipper en ny modell hvert halvår betyr ikke at man kutter noe ut. Se ref. Canon 7D og EOS-M. Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 3. november 2013 Del Skrevet 3. november 2013 Både Canon og Nikon sitter litt på gjerde og ser an situasjonen, hovedsakelig grunnet laber interesse for kameraer siden mobiltelefonene begynner og dominere, vi kan nok regne med større omstruktureringer angående foto fra de to store i fremtiden. 1 Lenke til kommentar
Frobe Skrevet 3. november 2013 Del Skrevet 3. november 2013 (endret) Greit, skjønner. Siden jeg vil prøve litt forskjellige ting som makro blir vel Sony'en uaktuell. Hvordan er Samsung på objektiver da? Har hørt at Canon er gode på det. Hvordan er f. eks. Canon EOS 100D i forhold til NX300? Kunne det vært et alternativ? For å kunne ta makrobilder med et systemkamera må man ofte kjøpe egne objektiv til dette, alternativt mellomring eller makroforsats for å kunne fokusere på nært hold. De fleste kompaktkamera som Sony RX100 har makrofokus innebygget. Det jeg liker best med Samsung NX er å kunne bruke 30mm innendørs uten blits og likevel kunne få bra bilder, det kan man ikke med kompaktkamera. Grunnen til at jeg valgte Samsung var at noen butikker dumpet dem ut til priser jeg ikke klarte å la være å kjøpe nyt utstyr, og fant ut at de gav like gode bilder som mitt EOS 50D system. Samsung har objektiver som er små og gir skarpe bilder, men de mangler vanligvis optisk stabilisator for de som trenger dette. Canon har masse objektiver, men de billigste er er ikke verdens skarpeste, og alle er store. EOS 100D er et kjekt lite kamera, men det bruker store objektiver som det er et godt utvalg av. Kamerasystemer er dessverre litt som forskjellige mobilmerker eller bilmerker, det man velger er best og alle de andre er dårligere... Endret 3. november 2013 av Frobe 1 Lenke til kommentar
ilPrincipino Skrevet 4. november 2013 Forfatter Del Skrevet 4. november 2013 Takk for alle svar! Skal lese litt mer om modellene på nettet for å se hvilken jeg vil ha. Lenke til kommentar
ilPrincipino Skrevet 5. november 2013 Forfatter Del Skrevet 5. november 2013 Etter å ha lest litt på nettet har jeg nå bestemt meg for Samsung NX300. Først og fremst på grunn av Frobes anbefaling; utifra det jeg har lest fra han i andre diskusjoner virker det som han har peiling. I tillegg virker det som et kamera som kan passe meg i størrelse, og funksjonalitet. En annen ting er at siden jeg har en Samsung Galaxy-telefon og en TV fra Samsung, vil det være lett å overføre bildene til telfonen, og vise dem på TV'en. Uansett vil jeg takke for bidragene i tråden, og for at dere har lært meg litt om fotografering. Christian 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå