Gå til innhold

20-årene - Hvor skal vi? Valg av verdier og retning videre.

Jeg ønsker din tilbakemelding!  

10 stemmer

1. 1. Hva synes du om denne tråden og innlegget?

• Jeg likte den!
      4
    • Den fikk meg til å tenke.
      3
    • Jeg ble glad!
      4
    • Jeg likte den ikke!
      4

Anbefalte innlegg

Jeg ønsker å opprette en tråd for å dele noen tanker. Motta noen råd og erfaringer. Jeg ønsker å se på verdier og hvordan vi vekter disse. Jeg tror vi alle har behov for å 'ta tempen' på hvor vi er i livet og denne gangen velger jeg å gjøre dette i et åpent forum.

Litt over 22 år med familieliv, reiser, tanker, opp -og nedturer, skole og jobb, erfaringer og opplevelser har tatt meg dit jeg er i dag.

Jeg er faglært, har gjort det ganske greit på skolen og er i full jobb. Jeg trives i jobben og kjenner at jeg har tatt en god del riktige valg på min vei hit.

Engasjement, utålmodighet, konkurranseinnstilling og et åpent sinn har vært med på å forme meg til den jeg er i dag. På mange måter er jeg utrolig takknemlig for hva livet har gitt meg innen relativt kort tid.

Som noen kanskje kan lese ut i fra teksten over - Jeg tenker mye!

På mange måter jeg er sikker på meg selv, men selv usikker. Jeg har alltid tenkt mye og til tider for mye. I denne teksten skal jeg ikke pynte på sannheten som er så alt for lett i samfunnet vi lever i.

Er det viktig at vi av og til er litt kritiske til livet vi lever?

Jeg er på et stadie i livet hvor jeg er mer eller mindre ferdig med 'skole'. Hvis jeg i fremtiden skal studere, kommer jeg nok til å velge enkelte fag for å bygge videre på arbeidsrelatert erfaring. Dette gjør også sitt til at jeg har venner som fortsatt studerer. Noen jobber og andre reiser. Noen eier ikke mål og mening i livet og lever til det fulle her og nå - Livene deres kommer jo i 30-årene!

Jeg er i en jobb hvor alle mine kolleger er langt eldre enn meg og har selvsagt langt mer erfaring. Jeg lærer noe hele tiden. Mange ganger glemmer jeg selv at jeg er 22 og det tror jeg også mange rundt meg gjør.

Jeg glemmer at jeg er på et stadiet i livet hvor jeg skal gjøre feil - Eller skal jeg det? Jeg prøver også å lære av mine feil, men utålmodigheten min og den hektiske kalenderen min gir lite rom til ettertanke og man kan ikke lenger bare glemme en feiltagelse, men passe på å lære noe av den.

Samfunnet vi lever i setter store krav til oss hver eneste dag. Selv setter jeg også store krav til jobben jeg gjør og resultatene jeg gir. Er det samefunnet som presser disse kravene på oss eller er det kun oss selv? Har vi i så måte gjort en dårligere jobb med den personlige utviklingen idet vi lar samfunnet styre eller påvirke oss på denne måten?

Krav, resultater, samvittighet og bekymring er tre ord jeg føler ofte går hånd i hånd. Hvor høye krav skal du stille og hvordan skal resultatene være? Lar du samvittigheten styre og bekymrer du deg for fremtiden? Dette må være en konstant prosess mange til en hver tid befinner seg i.

Hvorfor har man dårlig samvittighet og hvorfor bekymrer man seg? Jeg begynner å tro at disse følelsene gjerne blir forsterket og formet av samfunnet vi lever i. Vi vet at mennesket som oftest vil gjøre sitt beste til en hver tid og det resultatet mennesket var det beste i den daværende situasjonen. Dette ligger visst latent i oss mennesker - Hvorfor er ikke dette da nok?

Hvem styrer i ditt liv og hvem skal ellers styre det?

Vi lever i et samfunn med felles normer og verdier som er sterke. Sammen med disse utformer du også dine egne. Du prioritere og finner riktige verdier for ditt liv. Som 22 føler jeg meg til tider for lett påvirkelig og med et høyt engasjement vil man jo gjerne klare alt!

Hvis du er 22 - Hvor er du på vei?

Hvis du skulle være 22 igjen - Hva ville du ha gjort annerledes?

Hvordan føler du at samfunnet påvirker dine verdier?

Hva gjør du for å 'ta tempen'?

Bare ved å starte denne tråden har jeg selv tatt tempen og er klar for en ny uke. Jeg ser frem til å følge tråden videre og håper at flere vil ha gleden av den.

Legg gjerne igjen en kommentar eller gi din tilbakemelding over!

God søndag

Benjamin

Endret av Hallerud
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest medlem-82119

Hadde jeg vært ung igjen hadde jeg sterilisert meg uansett om jeg var kvinne eller mann. Det er vel 25 års aldersgrense på det, så det ville vært min gave til meg selv.

Dernest skulle jeg stått for mine meninger mye tidligere og ikke valgt komfortsonen.

Dagens 20 åringer blir de siste som kan forvente å leve til de blir gamle og dør. Neste generasjon vil oppleve at jorden dør fordi vi har tømt den for ferskvann, forurensingen er total, all mat er spist opp, og de fleste dyr er utryddet.

Det er for sent å redde den/seg så du må være bevisst på at om du får barn så fødes de kun for å dø. Det er et moralsk og etisk valg du og allei din generasjon må ta: Skal vi føde barn som er dømt til døden?

Din generasjon vil også merke omveltninger på mange plan. BRICS vil overta som maktsentrum, islam vil være religionen i europa og skandinavia og etter hvert som vann og mat forsvinner vil det bli mer og mer krig og vold.

norge vil forsvinne som nasjon og erstattes av en skandinavisk fellesnasjon.

Så er det jo lenge siden vi har hatt en verdenskrig. WW3 involverer iran og midtøsten, og både usa og russland vil være med. Atomvåpen vil bli brukt flere ganger.

Dette er fremtiden i grove trekk.

Lenke til kommentar

Alle er dømt til døden inntil/om det skal vise seg at det er mulig å leve evig ;)

Jeg anbefalt å legge mer tid til deg selv og dine verdier, det er ditt liv tross alt, det er bortkastet å bruke det på å oppfylle andres forventninger. Utdanning, jobb, penger, et sted å bo osv. er ikke så viktig når du først har det, du kan dø på et hvilket som helst tidspunkt, så ikke glem å leve litt oppi alt det som skjer, det er ingen som overlever.

Ellers så vil jeg anbefale å være snill og gi av deg selv til folk rundt deg. Og kanskje se noen videoer av Bernjamin Smythe og se hvordan han ser på livet, han tar opp mange av temaene du bringer opp og kan sannsynligvis gi deg/lede deg til langt bedre svar enn mange her inne kan:

http://www.youtube.com/user/BenjaminSmythe

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...