Gå til innhold

Uskarpe bilder - også i sentrum

Anbefalte innlegg

Har kikket mer på det første eksempelbildet ditt. Det jeg ser er at det er Coma i retning opp mot høyre hjørne over hele bildet. Normalt er coma svak, kun ut til nærmeste hjørne, kun på lyssterk optikk og stort sett kun synlig når det er enkelte lyspunkter. Her synes jeg at jeg ser tendenser til coma opp mot samme hjørnet over hele bildet. Det er ikke bra -tipper det er ett eller flere skjeve linseelementer der inne.

Kunne tenkt meg å se et bilde av noe svart med enkelte små lyspunkter - et nattbilde av lys fra byen vil nok bli helt forferdelig med dette objektivet.

Du kan også prøve å ta bilde av svart vegg med nåler-trikset.

Men - såvidt jeg kan se - reklamasjon - dette objektivet er defekt.

Endret av Trondster
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Enig med Trondster: De lyse tuppene på stråene til venstre viser god gammel coma, som på den gamle 35/1,4 AI'en. Kan ikke se annen forklaring enn at et glass eller to har flyttet på seg.

Har det gått i bakken er det vel ikke så lett å få nytt på reklamasjon, men de koster ikke mye, da. Evt oppgradere til bedre...

Endret av tow
Lenke til kommentar

Dere tror sikkert jeg er idiot nå..

Jeg hadde en lignende feil på mitt IS-objektiv. Og da hadde jeg mest sannsynlig tatt av objektivet mens IS var aktiv. Mystisk feil. Det "raslet" i objektivet. Jeg måtte starte IS igjen. Så slå den av mens objektivet var på kamerea. Og å var det riktig igjen etterpå.

Endret av pybalto
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Takk for alle svar!

Leverte det inn på torsdag, fikk nytt av elkjøp i går. God stemning, men skulle nesten ønske de kunne sagt at de ikke ville reparere det gratis, så jeg hadde et påskudd for å kjøpe meg et nytt objektiv.......... :)

• Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...