Gå til innhold

Uskarpe bilder - også i sentrum

Anbefalte innlegg

Hei,

Sjekk dette bildet:

Brennvidde: 18mm

f/3.5

ISO 100

1/400s

post-91359-0-90675700-1383496676_thumb.jpg

Jeg syns bildet er veldig uskarpt. Sjekk for eksempel grøften, midt i, hvor uklare stråene er. Noen som har noen teorier om hvorfor det er sånn? Jeg står temlig rett opp og ned, og det burde ikke være camera shake som var grunnen til dette. Selv om det skulle være det i dette bildet, så syns jeg nesten alle bildene mine er uklare.

Er det rett og slett objektivet som er dårlig på denne brennvidden? Burde jeg gå til anskaffelse av et vidvinkelobjektiv?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Forstår. Det er ingen sjanse for at det er huset det er noe feil med når problemet avtar med høyere blendertall?

Det er klart det kan være kameraet også, du kan prøve å fokusere manuelt i Live View for å se om det er fokusfeil som kan skyldes kamera eller objektiv, du kan også teste fokusfeil ved å ta bilde på skrå mot noe og se om du finner et punkt utenfor der du fokuserete som er skarpt/skaprere.

Lenke til kommentar

He he. Det er mulig jeg forklarer meg litt amatørmessig når det kommer til fotografiapparater, men jeg er ikke helt blank i hodet heller... Objektivet er satt til autofokus, og jeg bruker single point. Prøvde akkurat med mitt 50mm 1.8 AF-S, og den er razor sharp i midten, selv vid åpen (sammenlignet med 18-55mm'en) :)

Kjøpte hus og objektiv sammen som kit i januar, så de er ikke så gamle. Har aldri mistet i bakken.

Når jeg ser på bildet i første post, så er det egentlig uklart hele veien (hvis du zoomer til 100% langs hele veien), så jeg klarer ikke å se for meg at det kan være feilfokusering. Dessuten, på andre brennvidder treffer fokusen bra, men det er fortsatt ganske soft. Når jeg bruker 50mm'en på 1.8, så er den spot on HVER eneste gang.

Forresten: Er det en mulighet for at det bare er jeg som er bortskjemt med 50mm'en, og at 18-55 faktisk er så soft som de resultatene jeg har vist?

Lenke til kommentar

Forstår. Merker også at det er veldig mye flare i forhold til før. I tillegg kan hele siden av et bilde (f.eks. venstresiden på bildet i førstepost), eller som i bildet under, ødelegges av noe jeg ikke vet helt hva er for noe:

post-91359-0-31510700-1383513580_thumb.jpg

Dette er riktignok tatt med lukkertid 1/5 (dog stødig underlag), men jeg syns likevel det er mye artifacts og dårlig kontrast.

Kjedelig å få en ladning på 100 bilder fra en vakker høstdag på Geilo ødelagt på denne måten...

Har sendt en epost til elkjøp, så blir det kanskje til at jeg leverer det inn. Håper ikke jeg må levere inn huset også, siden jeg kjøpte det som kit.

Endret av Arne
Lenke til kommentar

Alright. Ikke flekker på glasset. Det er noe som rasler inni der, men det kan jo være VR'en som ligger og flyter.

Det kan jo være at objektivet har fått seg en liten kakk en gang, men bør de ikke tåle det? Da snakker vi en forsiktig kakk. Kan ikke huske å ha gjort det nemlig, jeg hadde husket å ha mistet det i gulvet for å si det sånn...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...