ftpman Skrevet 15. februar 2002 Del Skrevet 15. februar 2002 Hei, bare lurte på om noen av dere har prøvd FreeBSD for eks. før så var jeg en forkjemper av linux men nå etter ca. 8 mnd. bruk så forstår jeg ikke at noen orker å bruke linux, er bare problem og er ustabilt og usikkert i sammenligning til *BSD, Da mener jeg på server, på desktop så er sikkert linux best pga. bedre støtte i drivere og slikt. -- rasmus Lenke til kommentar
Gopp Skrevet 16. februar 2002 Del Skrevet 16. februar 2002 Quote: On 2002-02-16 00:55, ftpman skrev:Hei,bare lurte på om noen av dere har prøvd FreeBSD for eks. før så var jeg en forkjemper av linux men nå etter ca. 8 mnd. bruk så forstår jeg ikke at noen orker å bruke linux, er bare problem og er ustabilt og usikkert i sammenligning til *BSD, Da mener jeg på server, på desktop så er sikkert linux best pga. bedre støtte i drivere og slikt.--rasmus Jeg har brukt FreeBSD på desktopen min i 2 år, og har et nett med 6 servere (driver hosting bla.) Var tidliger Debian fan, men fikk veldig sans for hvordan FreeBSD er organisert. Det hele virker mer gjennomtenkt og er enklere å oppdatere/drifte. På serversiden kan jeg ikke finne en god grunn til å bruke Linux (får sikkert pepper for denne), mens det er noe bedre driverstøtte "desktopsaker" som bla. Nvidia og IRDA for Linux. Det ble nylig åpnet en *BSD usergroup i Norge (http://bsd.nuug.no). Hvis du er interessert i *BSD anbefaler jeg deg å melde deg på mailinglisten. Det er folk der som har svært god greie på hva de driver med. Ta gjerne kontakt med meg også, hvis du trenger litt hjelp for å komme igang. [email protected] Lenke til kommentar
druid Skrevet 16. februar 2002 Del Skrevet 16. februar 2002 Jeg har brukt FreeBSD i over et år nå(på serveren) og har vært kjempefornøyd, kommer aldri til og legge inn linux den maskinen igjen, men jeg må faktisk innrømme at jeg bruker linux på desktop maskinen enda :sad: Men en dag..... :smile: jeg sier ikke at linux er dårlig, men jeg synes FreeBSD funka mye bedre i serveren for meg serveren min jobber som ftp, nfs, samba og shell server helt uten problemer. Var ikke vanskelig og sette den opp heller (ja det er en liten hjemme server :smile: ) Lenke til kommentar
TiaZzz Skrevet 16. februar 2002 Del Skrevet 16. februar 2002 Dette kan nesten kalles off-topic, men, men... Jeg er en Linux-bruker, og fornøyd med det. Jeg har vurdert å teste div. BSD'er, men har aldri tatt meg tid til det. Hva synes dere er bra med BSD, og hva er dårlig. Eller for å spørre på en annen måte; Hva er bedre med BSD enn Linux, og hva er dårligere. Antar det er relativt stor forskjell på de forskjellige BSD'er så si hvilken man tar utganspunkt i. Lenke til kommentar
druid Skrevet 16. februar 2002 Del Skrevet 16. februar 2002 gode spørsmål :smile: jeg føler at dette kan bli noe lign "BSD vrs linux" greie. jeg synes at freeBSD har et fint oppsett, veldig greit og jobbe med når man finner tråden i det. (Husk at hvis du skal prøve *BSD, og er en god gammel linux bruker, MÅ du ta deg litt tid til det. Jeg syntes det hele var merkelig og litt tungt å jobbe med når jeg var helt newbie, men da jeg fant litt mer ut hvordan det hele fungerte, så var jeg helt solgt) en annen positiv ting er kernelen, den veldig sterk, og best av alt veldig enkel konfigurere. negativt er det at ikke alle linux programmene fungerer med BSD, men det fleste gjør.... for og gjøre det litt kort så prøv selv, og gjør opp en egen mening, ikke alle er like vettu :smile: Lenke til kommentar
TiaZzz Skrevet 16. februar 2002 Del Skrevet 16. februar 2002 > positiv ting er kernelen, den veldig sterk, og best av alt > veldig enkel konfigurere. Uhm... Spesifiser. "Veldig sterk" sier meg ikke mye. > negativt er det at ikke alle linux programmene fungerer med > BSD, men det fleste gjør.... Det vet jeg. > for og gjøre det litt kort så prøv selv, og gjør opp en egen > mening, ikke alle er like vettu Jeg hadde tenkt meg litt mer spesifikk informasjon. Noe om kjernen, oppsett og slikt, som skiller seg fra f.eks. Linux. Lenke til kommentar
klingtai Skrevet 16. februar 2002 Del Skrevet 16. februar 2002 Har vært å snust litt på FreeBSD. Du verden å bunnsolid det virker! Fikk ikke til å installere ISDN adapteret mitt (Eicon Diva 2.01 PCI). Nå må jeg jo inrømme at jeg er ganske n00b, så jeg ga opp all konfigurering for KANSKJE å få det til. Er nok enda litt dårligere støtte for hardware i *BSD, enn i Linux, dessverre. Burdre kanskje ikke ha uttalt meg om noe som helst i denne tråden her. Jaja..... Lenke til kommentar
TiaZzz Skrevet 18. februar 2002 Del Skrevet 18. februar 2002 Husker jeg riktig, så får man NetBSD opp på brødristeren din hvis du vil. Linux er mye dårligere på slikt. Det er relativt stor forskjell på de forskjellige *BSD'er. Noen som kan poste hovedtrekkene til de? Typisk; OpenBSD: Sikkerhet. NetBSD: Portabilitet, el. Lenke til kommentar
SunChaser Skrevet 19. februar 2002 Del Skrevet 19. februar 2002 Ford er bedre en Volvo Lenke til kommentar
Duronator Skrevet 19. februar 2002 Del Skrevet 19. februar 2002 *BSD kjernen har jo vært utviklet over MAAANGE år, og jeg tror at hvis utviklingen av linuxkjernen fortsetter like bra som før, så kommer linux til å bli minst like bra som *BSD etterhvert. Lenke til kommentar
Mr.Hassan Skrevet 20. februar 2002 Del Skrevet 20. februar 2002 Hei! Eg har endå ikkje satt opp ein server men,når eg får gjordt det så blir det ein *BSD :wink: (litt av grunnen til at eg ikkje har satt opp endå er fordi eg ikkje har internett tilgang heime..D.v.s eg kan kople meg opp via telefonkiosken på hybelen..Sjølv om ein fyr i fra Bravida sa det ikkje gjekk ann... :wink: Elles så kan eg installere for eksempel ADSL der eg bur..Men,siden eg sansynelegvis ikkje skal bu der lengere enn til august..Gidder eg ikkje.. (skal slutte i jobb trur eg og begynne vidare på skule..) Lenke til kommentar
Duronator Skrevet 20. februar 2002 Del Skrevet 20. februar 2002 Beklager, men jeg må ha postet i feil thread(på en måte). Det var nemlig en thread der man kritiserte linux kraftig og syntes at BSD var mye bedre osv.... Var egentlig myntet på dem. Jeg er 100% for linux hvis det skulle være noen tvil :smile: Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå