Gå til innhold

PC specs og valg av bærbar

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg skal kjøpe meg ny bærbar PC og sitter etter X antall timer med research med endel spørsmål i forhold til innmaten som trengs.

Jeg bruker PC svært aktivt i studiene og til vanlig fritidsbruk. Har typisk mange programmer oppe samtidig, f.eks. 10 internettfaner, 2-3 pdf-filer, word-dokumenter, store PowerPoint presentasjoner og Excel ark med mye data etc. Da jeg sitter mye på stillesaler og jobber, er det kjekt om PC'n ikke står og durer som en støvsuger, slik min nåværende laptop gjør. Den blir tatt med overalt, så det er et plus om den ikke er stor (helst 13-14'') samt har bra batteritid. I tillegg ser jeg ofte filmer og serier på den.

Etter å prøvd å lese meg opp på maskinvare, lurer jeg fortsatt på hvor "bra" specs som er nødvendig for meg. F.eks:

i5 eller i7?

Bør jeg ha Haswell?

Hvor mange prosessorkjerner?

Er 4G RAM nok, eller bør jeg ha opp mot 8G?

Er SSD et must (har inntrykk at i alle fall denne er viktig)?

Bør jeg ha dedikert videominne?

Jeg vet rett og slett ikke hvor mye disse tingene har og si i praksis for mitt bruk. Hva kommer til å ha mest å si for meg i mitt bruk? Det viktigste er at laptopen kan kjøre mye programmer raskt og effektivt, uten å bråke. Øvrig brukeropplevelse, som byggkvalitet og at ting går "smooth", er selvfølgelig også kjekt.

I tillegg har jeg opplevd at Samsung ofte har bedre touchpad enn mange andre produsenter. Er det flere som deler denne oppfatningen? Av denne grunnen har jeg egentlig mest lyst på Samsung. MAC er forresten ikke aktuelt for meg.

Har sett på mye forskjellig, blant annet http://www.elkjop.no/product/data/barbar-pc/SANP940X3GK04/samsung-ativ-book-9-plus-13-3-ultrabook-np940x3g-k04se

Kan altså legge ut opp mot 10-12000, men blir veldig glad om jeg kan holde meg til mye under dette.

Hadde satt kjempestor pris på om noen kunne gitt meg noen råd på dette!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du ser ut til å ha et bruk som ikke krever mye av PC, bortsett fra at den bør ha 64 bits Windows, minst 8GB minne og SSD.

i3 eller i5 gir kraft nok, i7 er for spill/videoredigering/3D-modellering osv.

Bortsett fra dårligere batterilevetid ville du sikkert klart deg fint med en 3 år gammel PC med SSD, de viktigste fordelene med dagens nye maskiner er lengre batterilevetid, bedre skjermer og større museplater.

Selv bruker jeg et par 6 år gamle Thinkpad-maskiner både hjemme og på jobb, riktignok er de oppgradert til 2.5GHz, 4/8GB, Win 7/8, SSD og har høyoppløste skjermer som kan kjøre full HD i et vindu...

Lenke til kommentar

Kan være lurt å dra til et kjøpesenter som har et utvalg du kan teste. Det er vanskelig å vite hvor mye en laptop bråker før du har testet den i praksis.

Du kan jo prøve å finne en business-modell som har ULV-varianten av prosessoren, men de jeg har sett har vært ganske dyre.

http://en.wikipedia.org/wiki/Consumer_Ultra-Low_Voltage

Hvis du vil kunne spille på den også kan du prøve å finne en som har to skjermkort. Det pleier å være mindre forbruk på dem, noe som også gir mindre varme som må fraktes vekk. Er vel stort sett bare de aller billigste maskinene som ikke har dedikert skjermkortminne nå for tiden.

Lenke til kommentar

Tusen takk for mange flotte tips! Da ble det lettere å vite hva som skal verdsettes av maskinvare :-) Veldig interessant modell, Saint!

Glemte å spørre om noen har formeninger på om man bør ha touchscreen eller ikke? Og er det noen produsenter som er kjent for ekstra god touchpad?

Synes generelt sett PCer blir fort "gamle" etter 2 år (ting går sakte, bråker osv). Kan man i noen grad "forlenge" levetiden ved å kjøpe en med ekstra kapasitet, eller kommer dette til å skje uansett?

Lenke til kommentar

4 Gb RAM holder i lange baner. SSD er ikke ett must og en i 5 prosessor holder i lange baner. :)

På jobb bruker jeg flere programmer samtidig og sliter med >90% minnebruk når jeg kun har 4GB minne, dermed må Windows bruke virtuelt minne på harddisk.

SSD er et must hvis man jobber med mer enn et program, det er den billigste og beste oppgraderingen man kan gjøre med mindre maskinen har mindre enn 1GB minne. Ofte får man bedre brukeropplevelse med en 3 år gammel maskin oppgradert med SSD enn ved å kjøpe en ny maskin med mekanisk harddisk.

Lenke til kommentar

Når jeg har nettleser med 15 faner oppe pluss ett spill samt musikk program og skriveprogram oppe så bruker jeg maks 70% RAM. Har selv aldri sett at målingene på min pc har kommet over 70%. Jeg har selv en HDD 320 gb disk og den fungerer greit nok! Såklart så kunne maskinen sikkert blitt raskere ved en SSD, men likevel. SSDer ikke noe must.

Lenke til kommentar

Har foreløpig 2 alternativer som virker veldig interessant. Førstnevnte virker egentlig så rå at det er mistenksomt - har noen erfaringer med Multicom? Lenovoen kan kanskje skaffes rabattert fra et annet sted og bli ca samme pris som førstnevnte. Hva tenker dere om disse to?

http://www.multicom.no/Ultra-W840-14-Full-HD-Matte-4egen-Intel-Core-i7-4500Ue-16GBe-128GB-SSD-1TB-Harddiske-Intel-HD-Graphicse-Uten-operativsysteme-2-kg-Multicom/cat-p/c100559/p10626884

http://www.multicom.no/ThinkPad-S440-Ultrabook-14-Multitouch-HD-1600x900e-Intel-Core-i7-4500Ue-8GBe-256GB-SSDe-Radeon-HD-8670Me-Windows-8-Proe-1e92-kg-LENOVO/cat-p/c100559/p6638809

Lenke til kommentar

Synes generelt sett PCer blir fort "gamle" etter 2 år (ting går sakte, bråker osv). Kan man i noen grad "forlenge" levetiden ved å kjøpe en med ekstra kapasitet, eller kommer dette til å skje uansett?

Du bør åpne PC-en og ta ut støv minst en gang i året. Da nullstiller bråket seg til sånn den var da den var ny. Det er støv i viftesystemet som skaper bråket.

Om ting går tregt er det nok software-problemer. Det enkleste er å lagre filene dine et sted og reformatere/reinstallere OS.

Jeg har en 5 år gammel PC som er som ny vha disse to tingene. Bortsett fra at harddisk måtte byttes.

Generelt så lønner det seg å IKKE velge den raskeste prosessoren en modell kan leveres med, ettersom det kan betyr mer støy/varmeproblemer. Et unntak er selvsagt når oppgraderingen er til en nyere generasjon med lavere strømforbruk.

Av de to alternativene så leveres multicom-maskinen UTEN operativsystem. Dette koster deg en tusenlapp ekstra hvis du vil at de skal installere det for deg, 750 hvis du gjør det selv.

Et billigere alternativ som jeg mener vil tilfredsstille dine behov er denne: http://www.multicom.no/VivoBook-S301LA-13e3-HD-Touche-Intel-Core-i3-4010Ue-6GBe-500GBe-HD-Graphics-4400e-Windows-8e-Solve-1e75-kg-ASUS/cat-p/c100561/p6908307/gr_0

ASUS VivoBook S301LA 13.3" HD

Den har 6GB minne, som er hakket mer enn de 4GB folk over spør seg om er for lite. Prosessoren er etter min forståelse helt grei. Ihvertfall dobbelt så rask i benchmarks som den jeg har i min PC nå, som jeg opplever som helt grei. PCen duger ikke til spilling pga dårlig grafikkløsning. http://www.cpubenchmark.net er et bra sted å sammenligne prosessorer.

Endret av Tåkelur
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...