Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Hva ville du ha brukt 20-årene på?

Anbefalte innlegg

hei. er en fyr som nettopp har rundet av 24 år. jeg føler at jeg har tatt mye dårlige valg og har nå derfor gjort en helomvending i livet mitt.

det jeg lurer på er hvis dere har kunne skrudd tilbake tiden og fått opplevd 20-årene på nytt. ville dere ha gjort det samme om igjen eller er det ting dere ville ha gjort annerledes? I så fall, hva da?

ja takk til alle innspill!

hilsen en som vil leve 20-årene til det fulle :)

Anonymous poster hash: d79b6...dd4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå er jeg knapt 21 år selv, men det jeg vil bruke 20-årene mine på er å fullføre utdanningen min og legge grunnlaget for resten av livet karrieremessig. Ellers vil jeg reise rundt og oppleve verden. Interrail, turer til Asia, Amerika, Afrika. Vil kjøpe leilighet og etablere meg sammen med kjæresten min en gang i midten av 20-årene. Når 20-årene går mot slutten og jeg føler at jeg opplevd nok av verden for en stund, så ser jeg for meg å bringe genene mine videre i form av et barn.

Lenke til kommentar

Er snart førti, så tror jeg kvalifiserer. :p Jeg tok også en del dårlige valg da jeg var ung, og har gjort enkelte ting jeg ikke er helt stolte av. Å politianmelde dama sier jo sitt. :p Men det var den gang, og jeg snudde om og har endret livsstilen ganske mye de siste ti, tolv årene. Jeg lever nok ikke akkurat et A4-liv, men har gode venner, bra kontakt med familien og trives med livet mitt.

Om jeg fikk leve 20-årene om igjen, tror jeg nok jeg ville ha gjort mye av det samme. Enkelte ting ville jeg har prøvd å unngå å gjøre, men det er nok ikke mye. Jeg klarer meg bra nå, så hvor ille kan det ha vært? Det var aldri noe narko involvert (bare litt hasj nå og da), og har til dags dato aldri vært i en slosskamp, aldri sittet inne, og aldri hatt noe spesielt trøbbel med loven. Alt i alt gikk det da bra med meg, så hvorfor ikke gjøre alt på nytt? :)

Lenke til kommentar

Jeg er ikke så gammel, men jeg tillater meg å svare og dele noen tanker likevel. Hvis jeg kunne skrudd tida 8 måneder tilbake, da jeg fyllte 20, ville jeg stort sett gjort det samme som jeg har gjort. Jeg har studert, jobbet og spart penger, hovedsakelig med tanke på å ha det behagelig i andre halvdel av 20-årene, samt 30- og 40-årene. Enkelte ting kunne jeg sagt eller gjort annerledes, som for eksempel unngått å ødelegge støtfangeren på bilen til foreldrene mine, men det har jo ingenting å si på mellomlang sikt. Jeg har også prøvd noen nye, halvveis skumle ting for å bli en bedre person.

Når 20-årene er over, er det bedre å angre på det man har gjort enn det man ikke har gjort. Det viktigste jeg gjør i overskuelig fremtid er å studere. Jeg kan også se fram til å utveksle til Tyskland neste år. Jeg håper at det er en avgjørelse jeg kan være fornøyd med senere. Det er jo så klart en risiko for at jeg tar noen dårlige avgjørelser de neste 9 årene og 4 månedene. Man planlegger jo ikke feilgrepene sine, men det er vel alltid en fordel å bruke sunn fornuft.

Endret av Zarac
Lenke til kommentar

Jeg tror ikke du vil finne noen som angrer på noe de har gjort i 20-årene. Det var nok mange valg som ikke var så smarte, men det er erfaringer man like vel ikke ville være foruten. Valgene vi tar, og hendelsene vi utsettes for skaper den personen man er. Det er en menneskelig selvoppholdelsesdrift som gjør at man aldri vil endre det, for da endrer man seg selv. Det eneste du kommer til å angre på, er alt du ikke har gjort. Det finnes alltid en alternativkostnad. Kanskje man kunne gjort enkelte ting på en annen måte, og fått mer ut av det man har. Det er kanskje det eneste rådet man kan gi. Ikke unngå å gjøre noe, men tenk på hva annet du kunne ha gjort. Kanskje det er et bedre alternativ. En fylletur til Tyrkia er sikkert moro, men hva sitter du igjen med? Kunne du brukt 25.000 kr på noe annet? For den prisen kan du for eksempel få med deg tre venner, og kjøpe to biler i Tyskland for latterlige lite penger, og dra på roadtrip i Europa. Hvis dere liker sånt da.

Lenke til kommentar

For min egen del ville jeg nok ikke fokusert så mye på utdannelse og arbeid som jeg har gjort i 20 - årene. Jeg føler at jeg i stor grad fokuserte på dette som følge av forventninger familie og venner hadde til meg, fremfor min egen lyst til å faktisk gjennomføre det. Konsekvensen ble litt feilvalg i studieretning og noe mer studielån enn strengt tatt nødvendig.

Skulle jeg skrudd tiden tilbake ville jeg valgt å jobbe i starten av 20 - årene og reist mye for pengene. Det er mer enn tidsnok å ta utdannelse når man har passert 25 år.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

20-åra om igjen...

Vel, jeg ville ha gjort mer av det jeg selv hadde lyst til og ikke fullt så mye av det kamerater og omverden ellers ønsket. Vært litt tøffere aleine liksom, ikke fullt så påvirka av moter og annet press utenfra.

Det er greia jeg merker best som "voksen", det er ikke lenger så farlig å "passe inn".

Seinere i livet blir det mye mer ansvar (unger & sånt) så selv om økonomien kanskje er bedre er allikevel tiden (og dermed mulighetene) betraktelig mindre.

Lenke til kommentar

For min egen del ville jeg nok ikke fokusert så mye på utdannelse og arbeid som jeg har gjort i 20 - årene. Jeg føler at jeg i stor grad fokuserte på dette som følge av forventninger familie og venner hadde til meg, fremfor min egen lyst til å faktisk gjennomføre det. Konsekvensen ble litt feilvalg i studieretning og noe mer studielån enn strengt tatt nødvendig.

Skulle jeg skrudd tiden tilbake ville jeg valgt å jobbe i starten av 20 - årene og reist mye for pengene. Det er mer enn tidsnok å ta utdannelse når man har passert 25 år.

Akkurat samme her... !

Lenke til kommentar

Uten å lese de andre svarene du har fått svarer jeg at jeg ville hatt max fokus på en utdannelse som ga meg stabil høy inntekt for framtiden og holdt meg unna damer. Det er mitt svar basert på erfaringer opparbeidet fra det herrens år 1975.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Har straks rundet av 20årene og angrer ikke på så mye. Hvis jeg skulle ha endret på noe ville det ha vært å være mer sosial i studietiden kanskje. Og benyttet meg mer av naturen.

Et tips jeg kan gi deg er å lære deg nyttige egenskaper/kunnskaper og ikke bare "levva livet". Det vil gi deg mye mer på sikt.

Endret av mofomofo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...