ulfgre Skrevet 2. desember 2013 Del Skrevet 2. desember 2013 Og lykke til med å finne en Sigma 50mm 1.4 uten fokus og div andre feil til Canon...88% av dem skulle vært kjørt rett på søppeldynga. ( de var litt heldigere med Nikon utgaven ) Lenke til kommentar
TOH65 Skrevet 2. desember 2013 Del Skrevet 2. desember 2013 Sigma 50 mm f/1.4 ser ut til å ha mange av egenskapene til den gamle 30 mm så det er mulig den vil være en fullgod erstatning. Det finnes mange gode 50 mm objektiver men de mangler den varme og myke gløden som Sigma 30 mm ofte ga. Sigmas 50mm får en del skryt og noen hevder del ligger i hælene på Nikons nye 58mm f/1,4 Om den har lik karakter som 30mm er jeg usikker på. Lenke til kommentar
Larsskv1981 Skrevet 3. desember 2013 Del Skrevet 3. desember 2013 Jeg liker 50mm-brennvidden, både på crop, og på fullformat. Jeg har jobbet meg gjennom to versjoner av Canon 50mm f/1.4, en Sigma 50mm f/1.4, før jeg har endt opp med Zeiss 50mm f/2. På Canon 600D likte jeg Sigma klart best. På Canon 6D var jeg plaget av ujevn fokus på Sigma, og av at objektivet er svakt på skarphet utenfor senter. Sigma leverte på begge systemene veldig fin bakgrunnsuskarphet. Min erfaring med Sigma 50mmf/1.4 stemmer veldig godt med Roger Cicalas oppsummering: "It’s become apparent through many tests and online forums that the Sigma 50 is a ‘special’ lens. I was glad to find this out because it was driving me nuts. It’s a very nice lens when you use it just right, with superb sharpness and smooth bokeh. But here’s the summary: 1) It works very well on crop frame cameras and at middle (5 to 15 feet) distance, so its a wonderful indoor lens. 2) On full frame cameras and to a slight extent on crop frame cameras, the lens exhibits what I will term ‘schizophrenic autofocus’: Closer than 5 feet it will front focus, further than 20 feet it will backfocus. This is not a calibration issue, its just how it is." Jeg liker Zeissen veldig godt - den er skarpere på f/2 enn de andre (som er ganske svake opp til f/2.8.) og gir en "pop" til bildene, som det er vanskelig å sette ord på. Det kommer nok av den såkalte mikrokontrasten mange Zeiss-objektiver er kjent for. Jevnt over gjør denne "popen" at at jeg liker bildene tatt med Zeissen betydelig bedre, enn dem jeg tar med andre objektiver. Ulempen er at jeg innimellom savner autofokus. Jeg venter i grunnen enda på en skikkelig god 50mm som er skarp på full åpning (ala Sigma 35 f/1.4), har god autofokus, og forhåpentligvis er ganske lite og lett. Lenke til kommentar
labbus Skrevet 12. desember 2013 Del Skrevet 12. desember 2013 Er nattebilder også å defineres som normal fotografi? Om jeg har Nikon D7100 med Nikkor 24-70 og Nikon D600 også med 24-70. F/11 ISO 100, to bilder og samme motiv (vi ser bort fra brennvidder/utsnitt) Hvilket kamera ville gitt den største dybdeskarpheten/skarpheten over hele bildet? Lenke til kommentar
flageborg Skrevet 12. desember 2013 Del Skrevet 12. desember 2013 Hvilket kamera ville gitt den største dybdeskarpheten/skarpheten over hele bildet? "Analysis I didn't expect it, but the D600 and D7100 are identical. They are both 24MP, and when shot under the same conditions with the same settings with lenses with the same fields of view at ISO as these were shot, the images are indistinguishable from each other." Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 12. desember 2013 Del Skrevet 12. desember 2013 "Analysis I didn't expect it, but the D600 and D7100 are identical. They are both 24MP, and when shot under the same conditions with the same settings with lenses with the same fields of view at ISO as these were shot, the images are indistinguishable from each other." Med samme blendertall, samme fokusavstand og samme utsnitt får man litt over et blendertall forskjell i dybdeskarphet - man får cropfaktoren i forskjell - 1.5x er 1 1/6 blendertrinn. Enkle, harde fakta. Prøv selv. 6 Lenke til kommentar
knutinh Skrevet 13. desember 2013 Del Skrevet 13. desember 2013 Med samme blendertall, samme fokusavstand og samme utsnitt får man litt over et blendertall forskjell i dybdeskarphet - man får cropfaktoren i forskjell - 1.5x er 1 1/6 blendertrinn. Enkle, harde fakta. Prøv selv.Jeg antar at dere snakker forbi hverandre? Hvis man bruker "ekvivalent" brennvidde, "ekvivalent" aperture, "ekvivalent" ISO, samme lukkertid, samme posisjon så får man "ekvivalente" bilder, dvs samme DOF og sånt selv med forskjellig sensorstørrelse. Hvis man bruker samme blender så får man ikke ekvivalente bilder. -k Lenke til kommentar
se# Skrevet 13. desember 2013 Del Skrevet 13. desember 2013 Jeg antar at dere snakker forbi hverandre? Jeg forstod ikke spørsmålet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå