Gå til innhold

Er fullformat virkelig bedre enn APS-C til normal fotografi?

Anbefalte innlegg

Så, har vi kommet til en konklusjon om FF er bedre enn APS-C til normal fotografering?

For å kunne gi et godt svar må man stille gode spørsmål. Det ser vi helt tydelig at ikke har blitt gjort her, da alle snakker om hva deres egne preferanser er hva gjelder et godt bilde. Spørsmålet er altfor generalisert til å noen gang komme til en konklusjon.

Jeg synes vi har fått frem mange interessante poeng jeg! Noe som jo var hensikten; Spørsmålet var retorisk for å sparke igang en debatt.

Det ser ut som jeg klarte det ;-)

Klart man kan stille et så spesifikt og snevert spørsmål at det finnes ett klart svar på det!

Men da blir ikke konklusjonen interessant for noen andre enn den personen som har akkurat den 'problemstillingen'.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så, har vi kommet til en konklusjon om FF er bedre enn APS-C til normal fotografering?

Dere har kanskje ikke det, men jeg har ihvertfall en konklusjon - en jeg egentlig har hatt lenge:

FF er ikke bedre enn APS-C til normal fotorafering. Men APS-C er heller ikke bedre enn FF til normal fotografering.

For det som er best til normal fotografering, er det du trives best med når du holder på med "normal fotografering".

For å kunne gi et godt svar må man stille gode spørsmål. Det ser vi helt tydelig at ikke har blitt gjort her, da alle snakker om hva deres egne preferanser er hva gjelder et godt bilde. Spørsmålet er altfor generalisert til å noen gang komme til en konklusjon.

Det er ikke mulig å stille gode spørsmål fordi vi er såpass forskjellig som vi er. Jeg vil si at teknologien i dag har kommet så langt at den er irrelevant for 99.9% av oss.

Blender i forhold til sensor/film-størrelse ut i fra en gitt brennvidde vil alltid være en faktor for noen. Men da er det fordi det den kombinasjonen gir de bildene de ønsker. For noen av oss er en mindre sensor å foretrekke, for andre så kan ikke sensoren bli stor nok.

Endret av tomsi42
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg synes vi har fått frem mange interessante poeng jeg! Noe som jo var hensikten; Spørsmålet var retorisk for å sparke igang en debatt.

Det ser ut som jeg klarte det ;-)

Klart man kan stille et så spesifikt og snevert spørsmål at det finnes ett klart svar på det!

Men da blir ikke konklusjonen interessant for noen andre enn den personen som har akkurat den 'problemstillingen'.

Om målet var debatt har du helt klart kommet i mål ;)

Lenke til kommentar

Dere har kanskje ikke det, men jeg har ihvertfall en konklusjon - en jeg egentlig har hatt lenge:

FF er ikke bedre enn APS-C til normal fotorafering. Men APS-C er heller ikke bedre enn FF til normal fotografering.

Hvis man med "normal fotografering" mener sånt som min mor driver med så er svaret opplagt at APS-C gjør det man trenger, til en (vanligvis) lavere pris og med (vanligvis) mindre vekt.

Hvis man mener noe annet med "normal fotografering" så må dette spesifiseres nærmere. Mener man f.eks motiver som beveger seg relativt sakte og er relativt nært (dvs ikke sport/BIF/...)? Mener man scener som har fornuftig mengde lys? Mener man fotografer som setter pris på andre ting enn syltynn DOF?

Jeg tror at et crop-forhold på 1.5/1.6:1 er for liten forskjell til å få de helt store fysiske forskjellene mellom formatene. 2:1 eller 2.7:1 vil gi litt tydeligere forskjeller. Det kan dog være forskjeller mellom crop/FF-modeller som faktisk er tilgjengelig som skyldes noe helt annet enn fysiske forhold (markeds-segmentering, legacy, etc) som gjør at ett av formatene kan være et opplagt valg for en gitt bruker.

-k

Lenke til kommentar

Som jeg også nevnte på første side - fullframe er for spesielt interesserte som vil betale gjennom nesa for det siste lille ekstra. :)

Fullframe er større, tyngre og fremfor alt dyrere. Men - gir bittelitt bedre bildekvalitet og i de fleste tilfeller mulighet for mindre dybdeskarphet.

Om det er verdt det? Tjah - hvis du er spesielt interessert og villig til å betale ekstra for det - men for de fleste er et format med mindre sensor en bedre løsning. :)

• Liker 3
Lenke til kommentar

Og når jeg sammenligner egenskapene i bildene som helhet vil din Sigma superzoom fremdeles fremstå som bajs sammenlignet med uttrykket min Voigtländer har potensialet til å gi. Både der som i pikselpeeping. Men - det er i uttrykket med bokeh i helheten mitt fastobjektiv virkelig skinner - og det ser du kun småglimt av i pikselpeeping.

For å finne ut av mulighetene har jeg koblet min "bajse" Sigma 18-200mm på et FF kamerahus, og det gir litt skygger i kantene...ved 52mm

post-226353-0-35687200-1385989484_thumb.jpg

Så med litt pixelpeeping på 100% blir skyggene vesentlig redusert....

post-226353-0-01329800-1385989662_thumb.jpg

Endret av flageborg
Lenke til kommentar

For å finne ut av mulighetene har jeg koblet min "bajse" Sigma 18-200mm på et FF kamerahus, og det gir litt skygger i kantene...ved 52mm

Så med litt pixelpeeping på 100% blir skyggene vesentlig redusert....

...

Det objektivet er vel antagelig konstruert for en mindre sensor (APS-C)...:-)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...