gangpc Skrevet 2. november 2013 Del Skrevet 2. november 2013 Viss Jeg tar Jegerprøven når jeg er 14 kan jeg da få ut våpen da jeg er 16? Til og Jakte med eller Blikskyting Lenke til kommentar
Quote Skrevet 2. november 2013 Del Skrevet 2. november 2013 (endret) Hovedregelen er at man må være 18 år for å kjøpe våpen, men det er mulig å få dispensasjon for dette kravet. Det er også en forutsetning at dine foresatte samtykker til dette. Endret 2. november 2013 av Quote Lenke til kommentar
gangpc Skrevet 2. november 2013 Forfatter Del Skrevet 2. november 2013 (endret) Så det vil si att jeg kan få ut Våpen viss Foresatte Samtykker? Med andre Ord Endret 2. november 2013 av gangpc Lenke til kommentar
Quote Skrevet 2. november 2013 Del Skrevet 2. november 2013 Med visse forutsetninger - som jeg allerede har nevnt, ja. Du må selvsagt ha jegerprøven, eller være tilsluttet godkjent skytterorganisasjon i over 6 mnd og får anbefaling fra denne klubben. § 10. Personlige kvalifikasjoner for erverv av skytevåpen Fysisk person kan gis tillatelse til å erverve og inneha skytevåpen eller våpendeler når han eller hun oppfyller de krav til edruelighet, pålitelighet, skikkethet, alder og behov eller annen rimelig grunn for å ha skytevåpen, som er fastsatt i eller i medhold av våpenloven § 7 tredje og fjerde ledd, i forskrift 25. januar 1963 nr. 2 om ikrafttreden av og delegasjon etter lov om skytevåpen og ammunisjon del II punkt 1 og i forskriften her. Dispensasjon fra kravet i våpenloven § 7 fjerde ledd om at søker skal være 18 år, kan gjøres for erverv av rifle eller hagle hvis søker er over 16 år og a) i seks måneder har vært aktivt medlem av forening tilsluttet godkjent skytterorganisasjon, og har anbefaling fra denne, eller b) har bestått jegerprøve. Dispensasjon etter annet ledd kan bare gis i de tilfeller våpenet kan oppbevares av en person som oppfyller de krav til edruelighet, pålitelighet, skikkethet og alder som er nevnt i første ledd. Lenke til kommentar
gangpc Skrevet 2. november 2013 Forfatter Del Skrevet 2. november 2013 Er det lov og jakte med denne Rifle er den i det heletatt Lovlig http://www.pvas.no/vaapen/rifler/praktisk/ar-10/dpms-lr-308-sass-7.62x51-18 Lenke til kommentar
Quote Skrevet 2. november 2013 Del Skrevet 2. november 2013 (endret) Den er ikke lovlig til jakt nei. Den er lovlig til praktisk skyting, som er enda strengere regulert enn jaktvåpen OG pistolskyting. Her er lovlige halvautomatiske våpen til jakt i Norge: http://www.lovdata.no/for/sf/jd/xd-20110909-0930.html#5 Endret 2. november 2013 av Quote Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå