Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

[Løst] Ønsker å planlegge min egen begravelse

Quest'

Anbefalte innlegg

Hei! Til dere med juridisk erfaring: Jeg er ei jente i 20-årene som ønsker å planlegge min egen begravelse. For å gjøre en lang historie kort har jeg en hjertesykdom som bare et mirakel kan helbrede og jeg vet ikke hvor lenge jeg har igjen å leve. Det kommer til å oppleves tungt for familie og venner at jeg går bort, og jeg ønsker ikke å belaste dem med de praktiske konsekvenser rundt det, spesielt siden mor og far er separert og jeg frykter familiekonflikter rundt min bortgang. Jeg har økonomiske ressurser til å dekke kostnadene uansett, så hvorfor ikke ta hånd om det selv? Men jeg er litt rådvill av hvordan jeg skal gå fram? Har ingen erfaring med dette.

Ønsker å ha det så enkelt som mulig. Ønsker ingen gravferd i den forstand at det er en seremoni der skal være en grav som skal graves ned. Ønsker å donere bort kroppen min til forskning, for så å bli kremert og så at urnen kan bli gravd ned eller askespredning i havet. Et enkelt kors med et minneord kan stå et sted for at mine etterlatte har et sted de kan gå til. Etter at korset er satt opp ønsker jeg at en prest/troende holder en liten seremoni med noen bibelvers og lignende etter hans og mitt ønske. Deretter ønsker jeg en minnestund med blomster og lys der min elskede familie og venner kan komme med de ord de har på hjertet, gjerne med noe sanginnslag/evt. avspilling. Og noen sanger etter mitt hjerte.

Føles forferdelig å skrive dette...men ja, det jeg ønsker er praktiske råd om hvordan jeg går fram. Vet det er en rekke begravelsesbyrå, men jeg lurer på om det er så nødvendig å bruke dem? Det er jo svindyrt og jeg ønsker helst å gi bort så mye som mulig av de ressursene jeg har til arv. Jeg tenker kremasjon, urne, nedsettelse av urne, opplesning av noen ord av en prest/troende, i omgivelser av blomster og lys, minnestund. Må jeg virkelig gå gjennom et begravelsesbyrå for dette? Jeg tenker hvis jeg donerer bort kroppen til forskning så vil de også sørge for kremering??

Mao: jeg trenger hjelp til det praktiske og juridiske rundt dette. Hvem kontakter jeg? Er det noen jeg kan kontakte som kan ordne med alt dette så lenge jeg framsetter mine ønsker? Evt. liste over skjema som kan fylles ut på forhånd??

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For det første tror jeg at du har alt for liten tiltro til dine foreldres evne til å takle kriser som gjelder deres barn. At de ikke takler sine egne kriser får så være, men det er mye sant i begrepet "woes unite foes".

Det er i hovedsak to typer "begravelser" som utføres, om man ønsker en seremoni.

Begravelse der kisten senkes i jorden som avslutning, og bisettelse hvor kisten fraktes til krematoriet som avslutning.

I det siste tilfellet må det foregå en urnenedsettelse på et senere tidspunkt. Dette er, eller trenger ikke være særlig seremonielt, men det gir de etterlatte et sted å gå til.

Hvis du donerer kroppen din til forskning bør du være klar over at det ikke er sikkert det blir noe igjen å kremere.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det koster jo ingenting å SNAKKE med et begravelsesbyrå, så jeg foreslår at du begynner der.

Problemstillingen din er i utgangspunktet ganske vanskelig, praktisk sett. Du skriver at du ønsker at mest mulig skal være ordnet i forkant slik at det ikke behøver/kan gjøres noe med det i etterkant.

Det er jo greit å snakke med prest og så videre, men her er det mange handlinger av både formell og uformell art som skal ordnes, og prester bytter jo av og til jobb. Det er en risiko for at den presten du snakker med nå ikke er der om to eller fem eller 25 år..

Jeg tror du trenger noen som kan utføre dine ønsker på dine vegne, og tror derfor du trenger enten en advokat eller en begravelsesagent. Da vil du ha en avtale/kontrakt om hva som skal gjøres, og dette vil være mellom deg og bedriften, og selv ved utskifting av ansatte vil de ha et ansvar for å utføre denne.

Som andre skriver er nok alternativet å skrive et testamente hvor du beskriver hva du vil skal gjøres, samt sette penger på en egen konto til dekning av disse utgiftene. Det skal nok mye til for at foreldre og familie bryter med en slik ordning.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...