Skjeggape Skrevet 2. november 2013 Del Skrevet 2. november 2013 Jeg vurderer seriøst å ta fri fra jobben et par måneder utpå nyåret for å besøke og jobbe i Australia via GoXplore Work & Travel. Ville sannsynligvis ha tatt mer enn 2 måneder, men med fast jobb og egen leilighet og bil her i Norge føler jeg at jeg ikke kan/bør bli for lenge borte. Er 25 år, og har i en årrekke hatt et sterkt ønske om å gjøre akkurat dette og å komme meg vekk fra de hverdagslige (kjedelige) rutinene her i Norge for å oppleve noe nytt. Noen andre som har gjort det samme og kan dele noen råd og tips? Lenke til kommentar
Euklid Skrevet 2. november 2013 Del Skrevet 2. november 2013 Hvorfor vil du jobbe når du er på tur? Det er svært få land som sliter med mangel på ufaglært arbeidskraft av den typen som formidles gjennom slike programmer. Med fast jobb i Norge ville jeg heller spart opp nok til at du faktisk har råd til å reise et par måneder uten å måtte belemres med jobb. Økonomisk skal det ikke allverden til, så ville jeg heller fylt på med noen mer meningsfylte aktiviteter enn en døll jobb for å fylle dagene underveis. Å reise over noen måneder eller år kan jeg sterkt anbefale. Det viktigste rådet er å sette en dato. Deretter å lage og følge en spareplan. Så er det bare å komme seg avgårde, er ikke hokuspokus, dette her. 2 Lenke til kommentar
Skjeggape Skrevet 2. november 2013 Forfatter Del Skrevet 2. november 2013 Kunne selvsagt reist ned dit uten å tatt til meg en jobb mens jeg er der, men da tror jeg det ville vært nok med 1 måneds tid i Australia. Med en deltidsjobb så har jeg jo en inntektskilde, og jeg kan få litt arbeidserfaring av en annen sort enn hva jeg er vant med her hjemme i Norge. Lenke til kommentar
Euklid Skrevet 2. november 2013 Del Skrevet 2. november 2013 Jeg kjenner folk som har plukket kiwier på New Zealand til 35 kroner timen; flere har attpåtil vært fornøyde med oppholdet når de kom hjem igjen. Mildt sagt arbeid av en annen sort enn jeg er vant med hjemme. Jeg klarer ikke skjønne at man som nordmann finner det fristende å skulle ta tilfeldige strøjobber i land med langt lavere lønninger. Jeg har backpacket over lengre perioder i både dyre og billige områder, og bruker sjelden særlig mer enn 10000 kroner måneden etter at flybilletter for lengre strekk er betalt. Selv om du legger til grunn et betydelig høyere budsjett enn dette er det omtrent umulig å ikke greie å spare nok hvis du har lyst. Det økonomiske klarer jeg altså ikke se som noen god grunn til å drive med slikt. Å jobbe må være noe man gjør fordi man har lyst; om det er slik at du ikke ser for deg at du kommer til å få fylt mer enn en måneds tid med meningsfylte aktiviteter i Australia uten å jobbe ville jeg nå gjort noe så brutalt enkelt som å reise videre. For å være litt konstruktiv: jeg ville gått til nærmeste bibliotek, rasket med noen reisebøker (noe av Lonely Planets/Rough Guide-type, noe mer litterært, «The Songlines» er nærmeste jeg kommer på i farten for Australia). Tenk deg ut en reiserute som virker forlokkende. Kjøp flybillett til første destinasjon, eventuelt også flybillett hjem. Book de første nettene på et hostel i ankomstbyen (ikke finn på å «spandere på deg» hotell; jeg er slett ikke motstander av overprisede hoteller med flygel på rommet, men dette er en tid for å bli kjent med folk, komfort kan komme en annen gang). Alt som kommer etterpå kommer til å ordne seg. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå