Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Anbefalte innlegg

"Selvmord er moralskt feil"

Har innlevering i filosofi, der jeg skal bruke konsekvensetikk og pliktetikk for å argumentere for at selvmord er galt i hvilken som helst situasjon. Men jeg skjønner ikke helt sammenhengen med å bruke det de ulike filosofene som David Hume og Kant mener om selvmord og etikk modellene. Noen som kunne hjelpe meg ut med det?

Pluss: Hvorfor mener dere at selvmord er moralsk feil?

Takk på forhånd. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hele poenget er vel at det er "feigt", du slipper byrden men lar alle andre sitte igjen med tapet. Du har fått et liv, som så mange syke og døende ville gjort "alt" for, men velger og kaste det bort.

Det er mange situasjoner, alle med forskjellige utfall og begynnelser. Dog vil jeg ikke si at det alltid er feil og egoistisk. Selv om det er trist, hadde jeg ikke kalt det "feigt" om en person som var meget syk, uten mulighet for å bli frisk, med store fysiske smerter hadde valgt og endt livet sitt. Vi er vel noe ala inne på aktiv dødshjelp.

Derfor vil jeg si at selvmord ikke er galt i hvilken som helst situasjon.

Så lenge det ikke er noe som dreper deg, så er vel mottoet at det "blir alltid bedre".

EDIT: Leste spørsmålet fort, og ser at mitt svar ikke er så relevant i forhold til oppgaven,

Endret av iNzzain
Lenke til kommentar

"Selvmord er moralskt feil"

Har innlevering i filosofi, der jeg skal bruke konsekvensetikk og pliktetikk for å argumentere for at selvmord er galt i hvilken som helst situasjon. Men jeg skjønner ikke helt sammenhengen med å bruke det de ulike filosofene som David Hume og Kant mener om selvmord og etikk modellene. Noen som kunne hjelpe meg ut med det?

Pluss: Hvorfor mener dere at selvmord er moralsk feil?

Takk på forhånd. :)

Nå har jeg bare hatt exphil men kan prøve meg. Ifølge pliktetikken kan man rette seg etter Kants kategoriske imperativ. Hvis du vil ta selvmord, må du også ta stilling til påstanden om at "alle burde ta selvmord". Dessuten, ville Kant sikkert sett på selvmord som en måte å bruke et menneske (seg selv) som et middel for å oppnå et mål (ikke-eksistens), men jeg må si jeg personlig har problemer med å bli overbevist av denne tankegangen.

Konsekvensetiske vurderinger blir jo f.eks. at du etterlater lidelse for familie og venner og mulige økonomiske vansker. Men hvis dette skulle gjøre selvmord uetisk så er det jo etisk å ta selvmord hvis du ikke har venner og familie, etc. Et annet konsekvensetisk argument vil jo være at du ved å dø tynger staten og samfunnet, pga. potensielle verdier du kan skape. Men det synes jeg er enda mer problematisk, fordi man da må forsvare hvorfor man har en forpliktelse overfor samfunnet til å leve og bidra til verdier, og dessuten fordi de som i sum ikke tilfører samfunnet verdi (f.eks. institusjonaliserte schizofrene og sterkt funksjonsnedsatte mennesker som i det minste kan nyte godt av en stat med moralsk integritet) faller utenfor denne betegnelsen, og kan med god samvittighet ta livet av seg.

Lenke til kommentar

Selvmord er da ikke noe moralsk galt, som eks hvorfor skal et menneske som lider og føler ingen glede med livet fortsette leve for å tilfredsstille de rundt seg ?

Her har trådstarter altså fått i oppgave å argumentere for at selvmord er alltid galt, gjennom å bruke pliktetiske og konsekvensetiske argumenter.

Lenke til kommentar

Jeg er kristen og dermed så følger jeg den kristne moralen. I min bibel så står det "du skal ikke drepe" Når det står du skal ikke drepe så tolker jeg dette IKKE drepe. Altså ikke drepe deg selv og ikke drepe andre. Når man da tar selvmord så dreper man seg selv og dermed har jeg brutt ett bud.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...