knutby Skrevet 3. oktober 2003 Del Skrevet 3. oktober 2003 Noen som har noen tips til hk som støtter raid 0+1? tenker på å ha 4 disker. Men jeg skulle jo hatt en cdrom i tillegg... PCen skal brukes som en filmserver så jeg burde hatt firewire også. Noen forslag? Lenke til kommentar
ragstian Skrevet 3. oktober 2003 Del Skrevet 3. oktober 2003 Hei. ASUS P4C800 Deluxe. http://www.asus.com/products/mb/socket478/...-d/overview.htm Meget bra kort, mangler ingenting. TAr 4 stk P-ATA (IDE) pluss fire S-ATA disker. Good Luck Lenke til kommentar
ToreBK Skrevet 3. oktober 2003 Del Skrevet 3. oktober 2003 Ikke kjøp Asus P4C800 Deluxe. Kjøp derimot Asus P4C800-E Deluxe! Prisforskjellen er ubetydelig, det er derimot ikke forskjellen i spec på de to kortene! Lenke til kommentar
Kultom Skrevet 3. oktober 2003 Del Skrevet 3. oktober 2003 Hvorfor ikke bare ett Kt3Ultra2-R det har raid 0+1, har kortet selv i "serveren" min. KJøpte det demo brukt for 196kr og er Kjempe fornøyd med det. Er vel firewire på det og trur jeg, men det var ikke med noen kabler i min så:/ Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 3. oktober 2003 Del Skrevet 3. oktober 2003 Abit max3 eller IC7-g om du skal ha det beste som er på markede :wink: Lenke til kommentar
knutby Skrevet 3. oktober 2003 Forfatter Del Skrevet 3. oktober 2003 husk at jeg skal ha cd-rom i tillegg til diskene... kan kanskje bare kjøpe et ide-kontroller pci kort i tillegg Lenke til kommentar
ToreBK Skrevet 3. oktober 2003 Del Skrevet 3. oktober 2003 Abit max3 eller IC7-g om du skal ha det beste som er på markede :wink: Ikke hør på Snekker'n, han er kjøpt og betalt av webshopene Neida, Snekker'n må jo levere tilbake utstyret han har til test (stor takk for dem, forresten!). Det er rart hvor "merkebevisst" en blir, jeg har selv holdt meg til Asus på de 3 siste HKene nå, altså i 1 år og 3 mnd. Men jeg har hele tiden vært "Asus eller Abit" i den rekkefølgen. Og Abit IC7-MAX3, omtalt her og produktside her er slett ikke å fornekte. Både Abit Max3'ern og Asus P4C800-E Dlx er i875P+ICH5R så de vil begge gi deg mange muligheter med HDD-oppsett (som jo tross alt er det du lurer på). I tillegg har du vanlig 2-kanals IDE-kontroller og onboard RAID-kontroller (på Asus) til enda flere disker og / eller CD-enheter. Resten er det smaken og lommeboka som avgjør ! Lenke til kommentar
knutby Skrevet 3. oktober 2003 Forfatter Del Skrevet 3. oktober 2003 Sunsway/ST Lab PCI ATA133 RAID Kontroller, 2 kanaler,Silicon Image chip tror jeg kjøper et standard hk og bruker dette til raid.. hvis ingen har noe neg. og si om det:) Lenke til kommentar
ToreBK Skrevet 3. oktober 2003 Del Skrevet 3. oktober 2003 tror jeg kjøper et standard hk og bruker dette til raid.. hvis ingen har noe neg. og si om det:) S-ATA båndbredde 150. PCI båndbredde 133. You do the math. Kjør S-ATA rett på southbridge og til og med med RAID (ICH5R) så får du full utnyttelse av S-ATA-diskene. Lenke til kommentar
Musty Skrevet 3. oktober 2003 Del Skrevet 3. oktober 2003 S-ATA båndbredde 150. PCI båndbredde 133. You do the math. Men så bør det jo nevnes at de aller fleste S-ATA diskene på markedet i dag egentlig er ata133 disker med S-ATA grensesnitt. Kan hende jeg tar feil, men jeg tror ikke du vil få så veldig mye bedre ytelse på S-ATA enn P-ATA (bortsett fra WD Raptor da). Lenke til kommentar
ToreBK Skrevet 3. oktober 2003 Del Skrevet 3. oktober 2003 Produktblad for Barracuda 7200.7 and Barracuda 7200.7 Plus sier noe annet. Lenke til kommentar
ledigbrukernavn Skrevet 3. oktober 2003 Del Skrevet 3. oktober 2003 Produktblad for Barracuda 7200.7 and Barracuda 7200.7 Plus sier noe annet. Da tolker du det anderledes enn meg. Maximum internal transfer rate er 683 Mbit/s, altså 85 Mbyte/s, dette gjelder båte ATA/100, ATA/133 og S-ATA. Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 3. oktober 2003 Del Skrevet 3. oktober 2003 Tidligere brukte jeg asus og msi, av dem var det mest stabile uten tvil msi neo, må legge til at jeg ikke har testet asus sin nye E utgave men C utgaven hadde jeg to av og begge var et mareritt, derfor fant jeg ut at jeg skulle prøve noe nytt og gikk for abit ic7-G og dette var meget bra oppdaterte så til MAx3. Så til anntall disker, på MAX3 kan du ha 6 s-ata disker + 4 ide enheter, altså 8 disker en dvd rom og en brenner. Lykke Til Lenke til kommentar
ToreBK Skrevet 3. oktober 2003 Del Skrevet 3. oktober 2003 Da tolker du det anderledes enn meg. Maximum internal transfer rate er 683 Mbit/s, altså 85 Mbyte/s, dette gjelder båte ATA/100, ATA/133 og S-ATA. Mulig vi snakker litt forbi hverandre mtp hva de enkelte disker yter og hvilke begrensninger / forskjeller det er på å gå via eller utenom PCI. La meg sitere denne artikkelen datert January 9, 2003 However, most hard drives -- even fast, high-density, 7200RPM drives -- can't push data out at 150MB/sec. In practice, the best single hard drive data rates for ATA drives max out at around 44MB/sec sustained, from the outer tracks. Substantial PCI traffic from other sources, such as NICs or sound cards can adversely impact the overall PCI throughput. The picture gets worse once you move to RAID devices. What this means is that we're unlikely to get a true picture of Serial ATA performance until we have core logic that places the S-ATA controller north of the PCI bus. Nevertheless, there are a large number of motherboards already shipping with motherboard-down PCI S-ATA host adapters. Serial ATA drives will also be attractive because you can load up additional drives without affecting the number of parallel ATA connections. Og nettopp derfor er det jeg fraråder å investere i S-ATA kontroller (med eller uten RAID) som går via PCI-busen. For som det fremgår av dette bildet er det nettopp det ICH5/ICH5R gjør. Lenke til kommentar
ledigbrukernavn Skrevet 4. oktober 2003 Del Skrevet 4. oktober 2003 Mulig vi snakker litt forbi hverandre mtp hva de enkelte disker yter og hvilke begrensninger / forskjeller det er på å gå via eller utenom PCI. Ikke umulig. Trodde du svarte på 'S-ATA og P-ATA disker er egentlig like'. Spec'ene tyder jo på at de er det. PCI båndbredde vet jeg for lite til å ha noe mening om. Lenke til kommentar
ToreBK Skrevet 4. oktober 2003 Del Skrevet 4. oktober 2003 Grunnen til at jeg anbefaler P4C800-E Deluxe og ikke P4C800 Deluxe er nettopp forskjellen hva angår S-ATA over PCI-bus eller utenom. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå