Gå til innhold

Ny laptop + - 10000. Lett gaming, film, browsing

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg gir nå etter presset fra samboeren og bytter ut den stasjonære med en mer kone- og stuevennlig laptop.

Det som er viktigst:

- Ikke mye støy

- Bra tastatur

- God skjerm (må være 17"). Matt skjerm er vel mest behagelig?

- Pluss minus 10000 kr

- Også pluss om den ser solid ut. Multicom kan kanskje være et godt valg, selv om den ser ut som om den er fra 1998.

- Er litt fristet av SSD.

- Skal ikke drasse mye på den, men er greit om den ikke er tyngre enn 3,5kg.

Usikker på hvilket operativsystem:

- Win 7 vs 8 (har hørt både at win7 er best om man ikke bruker touchscreen, og at win8 er bedre og mer stabilt).

- Pro vs home: jeg kommer til å bruke laptopen til jobb en gang i blant der jeg logger meg på jobbserveren hjemmefra. Eneste forskjellen jeg har sett er at pro skal gjøre det enklere og tryggere å logge på serveren - men er det noe poeng?

Spill:

- Ok GFX. GTX 750 / 765 / 770? Støy/varme er jo et tema der...

- Har spilt WoW, LoL, WoT, Civ V, SC2, Diablo 3

- Nå går det mest i Baldur's Gate EE og venter på BG 2 EE. Altså behøver jeg ikke masse juicy maskinvare for å kjøre de heftigste shoot 'em up-spillene.

Jeg har sett på den nylige anbefalingen fra hw.no:

http://www.hardware.no/artikler/anbefaling-her-er-de-beste-baerbare-spillmaskinene-i-dag/110455

Multicom Xishan W370S

Liker at man ikke får ferdiginstallert pakke med all mulig håpløs tilleggsprogramvare. Ser ut til å ha god skjerm, selv om den ikke er så elegant. Mulig å kjøpe en modell som har SSD og 16 Gb RAM i stedet for 8Gb. Tastaturet er jeg litt usikker på om er godt. Mye for pengene. Men leser også at det er mye viftestøy og at viften hopper opp og ned i tide og utide.

MSI GE70

God hardware. Ser bra ut. God skjerm. Har lest at tastene har rar layout/er litt små. Mulig å kjøpe en modell som har SSD. Leser også at den kun har én vifte og at den blir for varm.

Toshiba Qosmio X70-A-114

God hardware, særlig GFX. Ser bra ut. Skjerm er vel god, men har ikke matt/antiglare-skjerm. Har ikke SSD. Tastaturet ser bra ut. Leser at den kun har én vifte; blir for varm.

De øvrige har jeg i utgangspunktet avskrevet pga pris. Asus G750JX kunne vært aktuell, men usikker på tastaturet. Ikke SSD. Veldig tung (4,8kg).

Setter stor pris på hjelp med anbefalinger. Ev. andre enn de som er anbefalt (jeg er veldig opptatt av tester så jeg får et godt beslutningsgrunnlag, så anbefalinger fulgt av testresultater er også supert :) )

På forhånd takk!

Andreas

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har den multicom pcen du beskrev i første post.

Er selv veldig fornøyd med den! Kjører alt av spill på (i mine øyner) god grafikk og har ingen problemer med litt heavy programkjøring. Tastaturet har jeg ingenting å utsette på! Maskinen føles VELDIG solid og den ser faktisk ikke noe fæl ut i det hele tatt :) Veldig fin og god matt skjerm på den også :) Ingen forstyrrende refleksjoner :)

Det eneste negative jeg kan bemerke er det du nevnte med viften. Blåser litt når pcen blir varm, men det varer ikke lenge og den blir veldig fort kjølt :)

Valgte å få den levert uten operativsystem siden jeg hadde det fra før av. Som igjen vil si ingen unødvendig programmer forhåndsinstallert ;)

Kan veldig trygt anbefale den :)

Lenke til kommentar

Takk for gode innspill :)

Føler meg tryggere på multicom sin Xishan nå.

Asus N750JV kunne jo vært et alternativ - den ser jo mer stilig og solid ut. Jeg sjekket ut tester, og skjermen fremstod som god men det manglet litt pga manglende IPS. Tastene var visst også litt dumme pga layout.

Noen som vet om Xishan w370S har IPS-skjerm? Fant ingenting om det, men etter søk fant jeg andre Xishan-modeller (dessverre 15") som hadde det. Det kan jo tyde på at w370s ikke har IPS...

NB: Grunnen til at jeg ville ha 17.3" skjerm er at jeg er vant til den stasjonære pc'ens skjerm. Er redd for at 15" skal føles alt for lite.

Endret av bando
Lenke til kommentar

Da tror jeg at jeg satser på W370S og oppgraderer med en SSD + kjører på med win8.

Støyen later ikke til å være så plagsom (og jeg sitter vel med headset - det får samboeren tåle når jeg tross alt har akseptert å velge laptop i stedet for stasjonær) ;)

Takk for hjelpen!

Lenke til kommentar

Ville ha gått for Win7. Har hatt mye problemer med win 8 og da særlig problemer med oppgradering til win 8.1 samt diverse nettverks problemer. Dessuten så føler jeg at jeg får mer ut av win 7 hvis jeg ikke bruker touch. Hvis det er en pc med touch så er jo win 8 en fordel i og med at min mening er at å bruke touch på win 7 ikke vil fungere optimalt.

Lenke til kommentar

Er visst ikke noe omforent "fasitsvar" angående Windows 7 eller windows 8 skjønner jeg ;)

Heller litt mot windows 7 siden jeg har det på jobben og windows 8 virker veldig fremmed og unaturlig i oppbygningen (digre rare ikoner der du må ha mastergrad for å finne ut hvordan man slår av pc'en). Mulig windows 8 er lett å venne seg til og at man ikke savner det gamle windows-oppsettet....

Skal du ha 17.3" så får du ikke IPS hvis du da ikke går for en eller annen proffmodell som koster godt over 20K.

Hm... er IPS så viktig å ha at man bør velge 15" med IPS i stedet for 17,3" uten? Er litt skeptisk til 15" som utgangspunkt.

Lenke til kommentar

Det må du avgjøre selv ut i fra hva du skal bruke PCen til. Hvis du er opptatt av bilder og Photoshop el.l. så må du ha IPS. Det er derimot ikke førstevalget til spill, da er et TN-panel raskere og billigere. Se tester på notebookcheck.net, de har gode bilder av de forskjellige skjermene.

Lenke til kommentar

Er visst ikke noe omforent "fasitsvar" angående Windows 7 eller windows 8 skjønner jeg ;)

Heller litt mot windows 7 siden jeg har det på jobben og windows 8 virker veldig fremmed og unaturlig i oppbygningen (digre rare ikoner der du må ha mastergrad for å finne ut hvordan man slår av pc'en). Mulig windows 8 er lett å venne seg til og at man ikke savner det gamle windows-oppsettet....

Hvis du vil ha Windows 7 kjøper du det, men vær oppmerksom på at DirectX 11.2 og nyere er Windows 8 eksklusivt. Blant annet nyere spill som Battlefield 4 kjører mye bedre på 8. Endret av Aerow
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...