wil Skrevet 3. oktober 2003 Del Skrevet 3. oktober 2003 Visste ikke helt hvor denne skulle hen, men prøver her. i går så tenkte jeg at jeg skulle gjenopprette image mitt som jeg hadde laga, jeg var i XP å skulle gjenopprette Image som skulle på D: partisjonen min dette var W2K, joda, men jeg var litt dum å litt for kjapp egentlig, for først prøvde jeg å formatere C: partisjonen min i Windows, dette gikk ikke fikk ikke fullført den, så hadde jeg seff Partition Magic inne også, å prøvde der, da hang den plutselig men den reboota fortsatt ikke, men da var plutselig alt på C: borte plutselig, men det gikk ikke an å komme inn på den. jeg hadde det litt travelt i går, så jeg rakk ikke å få med meg alt, men før jeg gikk så prøvde jeg å formatere disken med Diskbehandlingen, dette gikk heller ikke. tilslutt så tenkte jeg. enten så går det eller så går det ikke å ga blanke å alikevel gjenoppretta image på C: selv om jeg visste at den ikke var helt god. joda, fikk beskjed om å reboote maskina å da stod den veldig godt. kom ikke inn på noe. da måtte jeg formatere C: igjen å installere på nytt, bare Windows så klart, for resten hadde jeg i image mitt. så etter det så starta jeg Drive Image å alt var gulle godt. men seff jeg har jo lært noe av det da. det hører jo med til historien at hvis jeg skifta Filsystem på C: f. eks Fat32 istede for NTFS så virka det faktisk, men siden at jeg bruker bare NTFS så var det bare en ting å gjøre. Faktisk er det litt godt å tenke på at jeg aldri trenger å formatere harddisken min igjen, har tilsammen 8 image mapper på min pc, 2 av imagene er det ikke noe på siden at jeg er litt lat å tok et image av en tom partisjon, sånn at jeg slipper å formatere den også. Grunnen til at jeg egentlig skulle gjøre dette var fordi at det var noe tull med W2K OS partisjonen min så jeg skulle gjenopprette den til det gamle, derfor skulle jeg formatere C: mens jeg var i Windows. heldigvis så ligger alt det viktige på den andre harddisken så det kommer aldri til å bli borte allikevel. kanskje folk skal tenke på å ikke gjøre den samme tabben som meg? vet at det er mange her som bare har en partisjon i Windows. jaja dette var min erfaring med det. mulig dere synes at dette er en dum post. Lenke til kommentar
Ar`Kritz Skrevet 3. oktober 2003 Del Skrevet 3. oktober 2003 Jøss... :o Så praktisk å lage imager av OS partisjonen! Min historie: Jeg har en 60 GB hdd som jeg har to primærpartisjoner på: en på 10 GB og en på resten. Når jeg skal reinstallere windows formatterer jeg 10 GB'en med installasjonsprogrammet til windows XP og installerer windows. Vanskelig? Nei. Lenke til kommentar
TCi Skrevet 3. oktober 2003 Del Skrevet 3. oktober 2003 Kanskje en litt for lang post :smile: Tror nok mange bruker å legge alt på 1 partisjon ja... Det må faktisk være det dummeste man kan gjøre (bortsett fra i store firma da... :-? ).. ikke vondt ment... Det dumme er at 1 partisjon som oftest er standard dersom man kjøper en ferdig installert PC fra f.eks. El-kjøp.... og absolutt ALLE spill legger ting på c:program files..... * derfor vil en bruker nesten alltid legge det der og må installere alle spill påny dersom uhellet er ute Lenke til kommentar
wil Skrevet 3. oktober 2003 Forfatter Del Skrevet 3. oktober 2003 når jeg fikk min pc så hadde jeg 2 partisjoner, grunnet at det var 2 disker inni, dette bytta jeg fort ut, laga 6 partisjoner på hver jeg. er ikke helt sikker på hvorfor jeg gjorde det, men det bare ble sånn. jeg synes iallefall selv at jeg har et fint system. litt kjedelig å holde på å formatere å reinstallere hele tia å da. mye enklere å gjenopprette et image istede som går på ca. 5 min det å reinstallere å formatere tar vel ca. 20 min på XP og 30 på 2000 Lenke til kommentar
TCi Skrevet 3. oktober 2003 Del Skrevet 3. oktober 2003 Ja, jeg har faktisk planer om å lage et image heretter.... MYE lettere det ja. Men siden jeg er litt ny innen å lage image, tar image like stor plass som partisjonen eller er den like stor som den brukte plassen på partisjonen? Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 3. oktober 2003 Del Skrevet 3. oktober 2003 tar image like stor plass som partisjonen eller er den like stor som den brukte plassen på partisjonen? Den tar bare det du har brukt på partisjonen. Og siden du kan velge å komprimere så blir filen vesentlig mindre enn brukt plass. Dessuten får du jo ikke med paging fila. Lenke til kommentar
wil Skrevet 3. oktober 2003 Forfatter Del Skrevet 3. oktober 2003 det nyinstallerte image som jeg laga for W2K tok uten komprimering ca 1,04 GB, når jeg tok et image av den å når den var ferdig så tok den 500 og noe. får plass på en cd plate også. veldig praktisk. jeg for min del bruker å ha imagene mine på en annen partisjon på harddisken sånn at den ikke blander seg med de andre filene på noen av de andre partisjonene mine. Warning: for de som ikke hadde fått det med seg så funker bare image på den maskinen som det er laget på. dette fordi at image er tilpassa maskinvare som står i maskina. Lenke til kommentar
TCi Skrevet 3. oktober 2003 Del Skrevet 3. oktober 2003 Da her jeg tatt et image av XP partisjonen min :smile: Brente den på en DVD, tok ca.3gb (ganske bra komprimering) Lenke til kommentar
wil Skrevet 3. oktober 2003 Forfatter Del Skrevet 3. oktober 2003 ja, egentlig skulle jeg gjort det jeg også, men har ikke dvd plater liggende, for se om jeg brenner det ut litt senere. ganske praktisk hvis hele manskina går rett ned en viss plass da. har ikke gidda å opprette boot disketter for programmene Drive Image eller Partition Magic heller jeg, selv om det står at det er anbefalt. skal formatere laptoppen etter at jeg har lagt 3.11 på zip disektten min, grunnen til at jeg skal formatere laptoppen er nettopp for å ta et Image av den også, nyinstallert der også så klart. jeg har blitt hekta på Image jeg nå eller recovery da som det kanskje heter. mens vi allikevel er inne på det med Image å greier, en ting jeg ikke har skjønt enda. jeg fikk maskin i sommer med masse greier, det jeg ikke helt skjønner er: jeg fikk med en recovery cd av Windows XP HOME, den er det jo bare Windows på. hvorfor i all verden slenger de ikke med en XP cd da istede for en recovery cd med XP? Lenke til kommentar
chrisege Skrevet 4. oktober 2003 Del Skrevet 4. oktober 2003 Finne det noe gratis Image program, begynner å bli le av å legge inn Windows, alle driverene og alle programene/spillene være gang maskinen klikker. Hvis det ikke finnes noe gratis, hva koster det, og hva hetter det beste?? Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 4. oktober 2003 Del Skrevet 4. oktober 2003 Ghost er regnet for det beste. 610 kroner hos Komplett. Et alternativ jeg har hørt om er TeraByte, $20. http://www.bootitng.com/imagew.html Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 4. oktober 2003 Del Skrevet 4. oktober 2003 Det er en fordel å lage Partition Magic bootdisk når du skal formatere... Jeg har ikke formatert PCen siden jeg fikk den, eller nesten, måtte installere win2k når det kom ut, siden det har det ikke vært noen problemer. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 4. oktober 2003 Del Skrevet 4. oktober 2003 Det er en fordel å lage Partition Magic bootdisk når du skal formatere... Hva skal du med det? Eneste du trenger er XP eller Win2000 CD. Her er det dessuten snakk om å lage image, det har ingen ting med formatering å gjøre. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå