Gå til innhold

Excel - finn siste verdi "x", deretter hent ut "y" hit

9ls1

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Noe slikt?

Hmm, ser at du kan få det til i hvertfall :D

mn skal liksom kunne legge til en ny rad under med eks: C - oo og da skal det plukke den fremfor den forrige...

+ tallet jeg er ute etter er Peilet verdi , etter

Slik at jeg har en over sikt i lista hvor mye som på hver tid er siste gjellende volum for alle tanker

:D

Lenke til kommentar

Du sier jo selv at du vil ha den til en hver tid sist gjeldende volum, så formelen henter den ut verdien med størst (les: yngst) dato for respektive tank.

Dersom du legger inn en ny rad med C-00, men har en eldre dato, så vil fremdeles volum fra yngste dato fremkomme. Noe annet blir vel feil?

Hvis du heller vil ha peilet verdi, så endrer du formelen i tråd med dette.

edit: skriveleif

Endret av Horge
Lenke til kommentar

ok, skjønte det nå, fikk ikke med meg at den gikk på datoen :D

er det mulig og gå på klokke som nr 2?

som du ser prøver jeg å ha en oversikt liste i siden, den som er problemet nå er at den velger kun den siste, uansett tank. skulle gjærne hatt den siste for hver tank..

er dette å forstå?

+ det at dette nå er avhenging av at det er innen tabellen, går det ann at det går nedover i det uendlige? hvis jeg lager uendlig tabell ender jeg jo bare opp med monster svært ark...

takk :D

Tank Bevegelser test2.xlsx

Endret av 9ls1
Lenke til kommentar

I så fall hadde jeg heller basert meg på pivottabell.

Ved hjelp av litt filter i pivottabellen, så kan du få returnert største dato per tank, og samtidig hente ut de andre variablene som måtte være av interesse.

Bonusen er at du i tillegg kan gjøre bøttevis av analyser via pivottabellen, så dette vil trolig være en langt mer fordelaktig løsning.

tank.xlsx

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...